"Zašto si isključio?!" Poznato zašto se srušio boing 787 Er Indije, 260 ljudi nastradalo zbog PILOTA

M. R.
M. R.    ≫   
Čitanje: oko 4 min.
  • 8

Preliminarni izveštaj o padu Air India leta 171 pokazuje da su oba motora izgubila dovod goriva odmah nakon poletanja, verovatno zbog prebacivanja switch‑eva u "CUTOFF". Posada je bila zbunjena – jedan pilot je pitao drugog: “Zašto si isključio?”, na šta je ovaj odgovorio da to nije uradio.

Tehnički problemi na motorima ili avionu zasad nisu otkriveni, a uzrok nejasnog prebacivanja switch‑eva ostaje nepoznat. Aero‑stručnjaci ističu da ti prekidači nisu lako pomerljivi, što sugeriše da se radi o ljudskoj grešci ili neobjašnjivom incidentu. Istraga se nastavlja, i konačan izveštaj se očekuje tokom sledeće godine.

Preliminarni izveštaj je pokazao da je dovod goriva u motore aviona kompanije Er Indija, koji je učestvovao u smrtonosnoj nesreći, prekinut nekoliko trenutaka nakon poletanja, prenosi BBC.

U pronađenim snimcima glasa iz kokpita, navodi se da se čuje kako jedan od pilota pita drugog „zašto si prekinuo dovod goriva?“, na šta su oni odgovorili da „nisu“.

Boing 787-8 Drimlajner, koji je leteo ka Londonu, srušio se manje od minut nakon poletanja 12. juna sa aerodroma Ahmedabad u zapadnoj Indiji, pri čemu je poginulo 260 ljudi, većinom putnika. Jedan britanski državljanin je čudom preživeo pad.

Istraga koju vodi Indijski biro za istragu avionskih nesreća (AAIB) je u toku, a konačni, detaljniji izveštaj očekuje se za 12 meseci.

Prema podacima iz evidencije leta, oba prekidača za kontrolu goriva aviona - koji se obično koriste za uključivanje ili isključivanje motora kada je na zemlji - pomerena su iz položaja za rad u položaj za isključivanje u roku od nekoliko sekundi, ubrzo nakon poletanja.

Ovo je dovelo do gubitka potiska oba motora, navodi se u izveštaju AAIB-a.

Zatim se u kokpitu čula zabuna, jedan pilot je pitao drugog zašto su isključili gorivo. Avionom koji je leteo ka Getviku pilotirali su kapetan Sumit Sabharval i kopilot Klajv Kundar. Izveštaj ne precizira koji je koji glas.

Prekidači za gorivo su zatim vraćeni u normalan položaj tokom leta, automatski pokrećući proces ponovnog paljenja motora. Jedan motor, navodi se u izveštaju, uspeo je da povrati potisak - ali nije mogao da preokrene usporavanje aviona.

Jedan od pilota je poslao poziv za pomoć neposredno pre nego što se avion srušio i udario u zgradu koja se koristila kao smeštaj lekara, što je izazvalo eksploziju.

Oba pilota su imala „adekvatni period odmora pre“ leta, navodi se u izveštaju.

Stručnjaci su ranije spekulisali da su ptice mogle izazvati pad, ali u izveštaju se navodi da „nije primećena značajna aktivnost ptica“ u blizini putanje leta aviona.

U izveštaju se navodi: „U ovoj fazi istrage, nema preporučenih akcija za operatere i proizvođače motora B787-8 i/ili GE GEnx-1B, što sugeriše da nije pronađen značajan kvar na avionu ili njegovim motorima.“

Iako nisu izvedeni zaključci i u izveštaju se napominje da su istrage u toku, fokus je, čini se, na postupcima pilota.

Preliminarnu istragu o padu - jednom od najgorih u novijoj istoriji vazduhoplovstva - vodio je AAIB, uz doprinose Boeing-a, proizvođača motora GE, Air India-e i regulatora vazduhoplovstva iz Indije, Velike Britanije i SAD.

Prema pravilima Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva (ICAO), preliminarni izveštaji treba da se podnesu u roku od 30 dana od pada, iako nije obavezno da se objave.

Ova nesreća je prvi put da je avion 787-8 Drimlajner doživeo fatalni pad od ulaska u službu 2011. godine.

U danima nakon nesreće, poboljšani uređaji za snimanje leta u vazduhu (EAFR) aviona - ili „crne kutije“ - izvučeni su iz ostataka, što je ključni proboj za istražitelje koji žele da rekonstruišu poslednje trenutke leta.

Ovi uređaji snimaju opsežne podatke o letu i zvuk u kokpitu - od poziva pilota na radio-stanici do ambijentalnih zvukova u kokpitu.

Ova nesreća je veliki udarac za Er Indiju, koja se nalazi u procesu poslovnog oporavka nakon privatizacije. Tata grupa ju je otkupila od indijske vlade 2022. godine.

Avio-kompanija je najavila smanjenje međunarodnih operacija na svojim širokotrupnim avionima dok se bori sa nekoliko prekida nakon nesreće.

Tragedija je takođe stavila u centar pažnje bezbednost avijacije u Indiji.

Ranije ovog meseca, indijski regulator civilnog vazduhoplovstva završio je pojačane bezbednosne provere na 26 od 33 Drimlajnera Er Indije, a da nije pronašao veće probleme.

U razgovoru za BBC ove nedelje, šef Generalnog direktorata civilnog vazduhoplovstva (DGCA) - indijskog regulatora bezbednosti avijacije - branio je rezultate zemlje, rekavši da je konstantno postizala bolje rezultate od svetskog proseka kada su u pitanju globalne bezbednosne metrike (osim dve godine u kojima su se dogodile velike nesreće - redak slučaj).

Međutim, poslednjih nedelja bilo je niz uznemirujućih izveštaja, koji ističu propuste u održavanju i nedostatke u obuci.

(Telegraf.rs)

Video: Stravična nesreća u Indiji: Srušio se avion sa 191 osobom, veliki broj poginulih

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Па

    12. jul 2025 | 08:22

    наравно да си криви пилоти,где да буде крива механика авиона,а Боингу ионако " цветају " руже.

  • xxxx

    12. jul 2025 | 02:10

    Naj čudnije je da se avion zakucao u zgradu pun goriva (let za London) i da se zgrada nije srusila a one dve u Njujorku (9/11) kako da su od bile napravljene od karata.

  • 321

    12. jul 2025 | 01:14

    Dodjite u kanadu samo gde oni rade i samo guraju svoje bez znanja jezika engleskog ili francuskoj i s as mo navlace svoje i svoj jeziki svoj sistem rada ili ti nerada i to dovodi do problema zapisljavaju se nestrucni ljudi sa kupljenim diplomama kinsiskim bradsmum stranackim olemenskim vezama

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA