
Devojčica (14) se ubila gledajući društvene mreže: Njen otac otkrio uznemirujuće stvari o TikToku i Instagramu
Popularne društvene mreže TikTok i Instagram optužene su da tinejdžerima plasiraju sadržaje o samoubistvu i samopovređivanju i to u većoj meri nego pre dve godine.
Fondacija Molly Rose, koju je osnovao Ijan Rasel nakon što je njegova 14-godišnja ćerka izvršila samoubistvo nakon što je gledala štetan sadržaj na društvenim mrežama, naručila je analizu stotina objava na ovim platformama, koristeći naloge koji su predstavljali petnaestogodišnju devojčicu iz Ujedinjenog Kraljevstva.
Fondacija je tvrdila da video-snimci koje algoritmi preporučuju na "For You" stranicama i dalje sadrže "tsunami" klipove sa "samoubistvom, samopovređivanjem i intenzivnom depresijom", a koji se prikazuju mlađima od 16 godina koji su prethodno konzumirali slične sadržaje, naveo je Sky News.
Jedna od deset štetnih objava imala je najmanje milion lajkova. Prosečan broj lajkova bio je 226.000, naveli su istraživači. Ijan Rasel je rekao da su rezultati "jezivi" i da pokazuju kako zakoni o bezbednosti na internetu nisu adekvatni.
"Zapanjujuće je da osam godina nakon Moline smrti, izuzetno štetni sadržaji o samoubistvu, samopovređivanju i depresiji, kakve je ona gledala, i dalje preplavljuju društvene mreže. Kodeksi o zaštiti dece koje je Ofcom nedavno doneo ne odgovaraju ogromnim razmerama štete koja se predlaže ranjivim korisnicima i na kraju ne čine gotovo ništa da spreče nove smrti poput Molinine", rekao je on i nastavio:
"Situacija je postala gora, a ne bolja, uprkos akcijama vlada, regulatora i ljudi poput mene. Izveštaj pokazuje da ako jednom zalutate u ‘zečju rupu’ štetnih sadržaja o samoubistvu i samopovređivanju, gotovo je nemoguće iz nje izaći. Više od godinu dana ovaj potpuno sprečiv štetni sadržaj pojavljuje se dok je premijer na funkciji, i tamo gde je Ofcom bio bojažljiv, vreme je da on pokaže snagu i što pre uvede pooštrene, životno važne regulative".
Nakon Moline smrti 2017. godine, mrtvozornik je zaključio da je ona patila od depresije, a da je materijal koji je gledala na internetu doprineo njenoj smrti "u više nego minimalnoj meri".
Istraživači kompanije "Bright Data" pregledali su 300 Instagram Reels snimaka i 242 TikTok videa kako bi utvrdili da li oni "promovišu i glorifikuju samoubistvo i samopovređivanje", da li sadrže reference na suicidalne misli ili metode, ili "teme intenzivne beznadežnosti, patnje i očaja".
Oni su prikupljeni između novembra 2024. i marta 2025. godine, pre nego što su u julu stupili na snagu novi dečji kodeksi za tehnološke kompanije u okviru Zakona o bezbednosti na internetu.
Fondacija "Molly Rose" tvrdi da Instagram "nastavlja da algoritamski preporučuje zastrašujuće velike količine štetnog materijala".
Istraživači su rekli da je 97 odsto video snimaka preporučenih na Instagram Rilsu za nalog tinejdžerke, koja je prethodno pogledala ovaj sadržaj, ocenjeno kao štetno.
Oko 44 odsto aktivno je pominjalo samoubistvo i samopovređivanje. Takođe su tvrdili da je štetan sadržaj poslat u imejlovima koji sadrže preporučeni sadržaj za korisnike.

"Ne slažemo se sa tvrdnjama ovog izveštaja i ograničenom metodologijom koja stoji iza njega", rekao je portparol kompanije Meta, koja je vlasnik Instagrama i nastavio:
"Desetine miliona tinejdžera sada imaju Instagram tinejdžerske naloge, koji nude ugrađene zaštite koje ograničavaju ko može da ih kontaktira, sadržaj koji vide i vreme koje provode na Instagramu. Nastavljamo da koristimo automatizovanu tehnologiju za uklanjanje sadržaja koji podstiče samoubistvo i samopovređivanje, a 99% je proaktivno preduzeto pre nego što nam je prijavljeno. Razvili smo Tinejdžerske naloge kako bismo pomogli u zaštiti tinejdžera na mreži i nastavljamo neumorno da radimo upravo na tome".
TikTok
TikTok je optužen da preporučuje"„skoro neprekidno snabdevanje štetnim materijalom", a 96 odsto video snimaka je ocenjeno kao štetno.
Više od polovine (55 odsto) objava na sajtu "Za vas" je povezano sa samoubistvom i samopovređivanjem; jedna pretraga je dala objave koje promovišu samoubilačko ponašanje, opasne vratolomije i izazove.
Broj problematičnih heštegova povećao se od 2023. godine, mnogi su deljeni na veoma praćenim nalozima koji su sastavljali "plejliste" štetnog sadržaja.
"Tinejdžerski nalozi na TikToku imaju preko 50 funkcija i podešavanja dizajniranih da im pomognu da se bezbedno izraze, otkriju i uče, a roditelji mogu dodatno prilagoditi preko 20 podešavanja sadržaja i privatnosti putem Porodičnog uparivanja", naveo jeportparol TikToka i dodao:
"Sa preko 99 odsto sadržaja koji krši pravila proaktivno uklanja TikTok, nalazi ne odražavaju stvarno iskustvo ljudi na našoj platformi, što izveštaj priznaje".
Prema TikToku, oni ne dozvoljavaju sadržaj koji prikazuje ili promoviše samoubistvo i samopovređivanje i kažu da zabranjeni heštegovi vode korisnike ka telefonskim linijama za podršku.
Brutalna realnost
Obe platforme dozvoljavaju mladim korisnicima da daju negativne povratne informacije o štetnom sadržaju koji im je preporučen. Ali istraživači su otkrili da mogu dati i pozitivne povratne informacije o ovom sadržaju i da im se one šalju narednih 30 dana.
"Ove brojke pokazuju brutalnu realnost, predugo su tehnološke kompanije stajale po strani dok je internet hranio decu gnusnim sadržajem, uništavajući mlade živote, pa čak i kidajući neke porodice na komade", poručio je britanski ministar tehnologije Piter Kajl:
"Ali kompanije više ne mogu da se pretvaraju da ne vide. Zakon o bezbednosti na mreži, koji je stupio na snagu početkom ove godine, zahteva od platformi da zaštite sve korisnike od ilegalnog sadržaja, a decu od najštetnijeg sadržaja, poput promovisanja ili podsticanja samoubistva i samopovređivanja. 45 sajtova je već pod istragom".
Pornografski snimci
Poseban izveštaj komesara za decu, otkrio je da je procenat dece koja su videla pornografiju na mreži porastao u poslednje dve godine - takođe zahvaljujući algoritmima.
Rejčel de Souza opisala je sadržaj koji mladi ljudi vide kao "nasilan, ekstreman i ponižavajući", a često i nezakonit, i rekla je da se nalazi njene kancelarije moraju posmatrati kao "snimak kako dno izgleda".
Više od polovine (58 odsto) ispitanika u anketi je reklo da su kao deca videli pornografiju koja uključuje davljenje, dok je 44 odsto prijavilo da je videlo prikaz silovanja.
Anketa sprovedena među 1.020 osoba starosti između 16 i 21 godine pokazala je da su u proseku imali 13 godina kada su prvi put videli pornografiju. Više od četvrtine (27 odsto) je reklo da je imalo 11 godina, a neki su izjavili da su imali šest ili manje godina.
(Telegraf.rs)
Video: Lančani sudar više od 30 vozila kod Graca, mnogo je povređenih
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.