Ovo je kokainski auto-put za Evropu: Karteli imaju novu obećanu zemlju, a ako pošalju 20 tona...

A. P.
A. P.    
Čitanje: oko 6 min.
  • 0

Poruka je stigla iz Dubaija, uz emotikon Deda Mraza.

"OK, momci. Ne treba nam sreća. Stvarno, ovo ne može biti jednostavnije. Opustite se, sve će ovo uskoro biti gotovo".

Poslata je ribaru iz Ukrajine i nezaposlenom muškarcu iz okruga Tisajd na severoistoku Engleske, koji su plovili prema sredini Irskog mora kako bi preuzeli kokain s broda "MV Matthew". Ipak, kako se pokazalo, trebalo im je puno više sreće i skoro ništa nije bilo jednostavno, preneo je BBC.

Njih dvojica bili su deo smelog pokušaja da se u Veliku Britaniju i Evropu prokrijumčari više od 2,2 tone kokaina. Pokušaj je propao, a irske vlasti ostvarile su uspešan udar na moćne narkokartele. Osam muškaraca osuđeno je na ukupno 129 godina zatvora, a sva droga je uništena.

Ipak, uprkos ovom uspehu, agencije za sprovođenje zakona širom Evrope priznaju da muku muče sa zaustavljanjem prenosa sve veće količine kokaina koji dolazi preko Atlantika iz Južne Amerike. Maritimni analitički operativni centar (MAOC), koji nadzire transatlantsku trgovinu drogom, navodi da prošle godine 100 brodova za koje se sumnja da su prevozili drogu u Evropu nije zaustavljeno jer vlasti nisu imale dovoljno plovila za njihovo presretanje.

"Imamo obaveštajne podatke o brodu koji prelazi Atlantik da je u tom trenutku pun, a još uvek nemamo potrebne resurse za presretanje", rekao je Sjoerd Top, šef MAOC, za magazin Panorama.

MAOC prati do 600 brodova dnevno, dok se rekordne količine kokaina proizvode u Južnoj Americi. Korisnici u Ujedinjenom Kraljevstvu konzumirali su čak 117 tona kokaina prošle godine, objavila je Nacionalna agencija za kriminal Ujedinjenog Kraljevstva, dok je broj smrtnih slučajeva povezanih s kokainom porastao deset puta od 2011.

Droga se obično prevozi velikim kontejnerskim brodovima u evropske luke poput Roterdama i Antverpena. Međutim, sigurnosne mere na tim lokacijama su pojačane, pa krijumčari traže alternativne rute.

Tako mnogi sada koriste metodu isporuke na moru, istovarujući kokain s broda "majke" koji preuzima manji brod "ćerku" i prevozi drogu do obale.

"U poslednjih šest meseci presreli smo tone kokaina, radi se o višestrukim zaplenama po jednu, dve tone putem ove metode na moru", kaže Čarli Istaug, direktor pomorske službe britanske granične policije.

Ali karteli su uporni i sve više ciljaju Irsku, jedinu evropsku zemlju koja ima otvorenu granicu s Ujedinjenim Kraljevstvom, kao "zadnja vrata".

Irska ima oko 3.200 kilometara obale, a veliki deo tog obalnog pojasa sa stotinama izolovanih uvala idealan je za krijumčarenje. Obrambene snage zemlje, pak, pomažu u borbi protiv kartela. Irska najmanje u Evropskoj uniji izdvaja za vojsku, tek 0,2 odsto BDP. Irska mornarica ima osam brodova, ali obično može da pošalje svega dva na more zbog nedostatka mornara.

"Imamo 210.000 kvadratnih kilometara vodene mase pod našom jurisdikcijom. To je odgovornost prema EU za 16 odsto evropskih voda. Dva broda. To jednostavno nema smisla", kaže bivši mornarički komandir Judžin Rajan.

Isto je sa vazdušnom podrškom, irske obrambene snage trebalo bi da osiguraju helikoptere za zaštitu obale. Ponekad nemaju ni jedan helikopter koji bi mogao da obavi posao.

"Kokainski auto-put prelazi preko celog Atlantika i jedna od prvih zemalja do kojih stigne je Irska. Naše teritorijalne vode su prava džungla, kao Divlji zapad", kaže Katal Beri, bivši komandir u irskoj vojsci

Irska vlada tvrdi da održava "kontinuiranu prisutnost i budnost" u svom pomorskom području. Takođe navodi da će izdaci za obranu porasti za 600 miliona evra, što je povećanje od 55 odsto tokom četiri godine i da su "značajne inicijative dovele do stabilizacije broja mornaričkih brodova".

Iako je rekordna zaplena kokaina na brodu "MV Matthew" uspeh za irsku državu, ona je takođe ukazala na potencijalne slabosti u obrambenom sistemu zemlje. Grupa od nekoliko kartela, za koju vlast veruje da ih predvodi zloglasna organizirana kriminalna grupa  Kinahan, kupila je teretni brod za oko 11,5 miliona evra u avgustu 2023.

Sredinom septebra, tri muškarca poslata su da kupe brod za ribolov "Castlemore" u ribarskoj luci na jugozapadu Irske. Bili su to Ukrajinac Vitalij Lapa i Džejmi Harborn iz Stokton Tisa, kao i jedan Škot koji je stigao iz Dubaija.

Policija je pratila dešavanja dok je Škot nadgledao uplatu od 300.000 evra iz građevinske kompanije u Dubaiju. Panorama ga je identifikovala kao Stefana Bojda iz Glazgova. On je odleteo nazad u Dubai prvom klasom i veruje se da se tamo nalazi.

Lapa i Harbron, koji su kasnije osuđeni, izveli su "Castlemore" na pučinu 22. septembra ne znajući da je policija na brod postavila uređaj za praćenje. Policija je kasnije dobila poruke koje su pokazale da posada dobija uputstva iz Dubaija.

Irske vlasti pratile su "MV Matthew" i "Castlemore" iduće 2 nedelje, dok su oba plovila pokušavala, ali nisu uspela, da se sretnu u Irskom moru tokom oluje. Brod za ribolov imao je problema s motorom i povremeno je gubio snagu. Kako je vreme bivalo sve lošije, iranski kapetan broda "MV Matthew" Sohil Dželveh, želeo je da krene na sever, ali šefovi u Dubaiju upozorili su ga da izbegne britanske vode.

"Irska obalska straža ima samo VHF sistem, britanska obalna straža ima i brodove", poručili su mu. U to vreme irska mornarica imala je samo jedan brod na moru "WB Yeats". On je već pratio krijumčare i čekao je komandu za intervenciju.

U nedelju uveče "Castlemore" se nasukao u plićaku usred oluje, a krijumčari na brodu za ribolov morali su da pozovu irsku obalsku stražu da ih spase, da bi ih na kraju helikopter izvukao na sigurno.

Na "MV Matthewu" došloje do panike. Manje od 24 sata kasnije kapetan je lažno tvrdio da je povređen i da je potrebna hitnu pomoć. On je evakuisan helikopterom na sigurno, a obalska straža nije bila svesna operacije mornarice.

U bolnici je otkriveno da je kapetan u torbi imao više od 50.000 dolara, a uhapšen je nakon što je skočio s kreveta i pokušao da pobegne iz bolnice. U međuvremenu, Filipinac Harold Estoesta preuzeo je ulogu kapetana i takođe pokušao da pobegne.

Poruke su otkrile su šta se dogodilo u narednim satima. Šef u Dubaiju, koji se predstavljao kao kapetan Noa, rekao je posadi da ostanu smireni.

"Moj novo stresa je blizu srčanog udara. Pokušajte da ostanete smireni, smireni. Punom brzinom, idemo", rekao je u glasovnoj poruci.

Ali mornarica je naredila "MV Matthewu" da se preusmeri prema Korku pa su ispalili i upozoravajuće hice, prvi put od 80-ih godina.

"Bojimo se. Odlazimo jer ste nas gađali. Molim vas, nemojte nas gađati. Moja posada paničari, plaču", apelovo je novi kapetan na mornaričke snage. "Ne morate se bojati. Sve što tražim je da nastavite prema luci Kork", odgovorio je mornarički komandant.

Irske vlasti odlučile su da se ukrcaju na "MV Matthew", ali rendžeri nisu imali odgovarajući helikopter na raspolaganju. Pet helikoptera bilo je u hangaru, čekajući rezervne delove i servis. Jedini helikopter u ispravnom stanju korišćen je kao vazdušni ambulantni prevoz.

"Morali su da uklone svu medicinsku opremu i prerad ga za vojnu misiju", kaže Katal Beri, bivši zamenik komendanta rendžera. Dva mitraljeza su ubrzo postavljena na letelicu.

Ipak, šefovi u Dubaiju još uvek nisu verovali da irska vojska može da ih zaustavi.

"Momci, molim vas, slušajte me. Do sada nije bilo helikoptera zbog vas, ni komandosa, ništa. OK, imajte poverenja", poručio im je kapetan u glasovnoj poruci.

Ipak, poslednje poruke koje su poslate kapetanu sa broda "MV Matthew" bili su snimci helikoptera kako kruži iznad broda. Nekoliko sekundi kasnije, rendžeri su se spustili na palubu i zarobili posadu.

Uprkos svim teškoćama i nedostatku brodova i helikoptera, operacija zaplene droge uspela je i bila je pobeda za irsku državu. Od tada je irska policija osujetila još četiri pokušaja krijumčarenja velikih količina kokaina u Veliku Britaniju. Ali krijumčari su neumorni i imaju velike resurse.

"Da sam sada narkobos, trljao bih ruke. Ako pošalju 20 tona kokaina utovarenog na nekoliko brodova i neki od njih budu sprečeni, oni će i dalje uspeti da unesu 12 do 15 tona", uveren je Judžin Rajan.

(Telegraf.rs)

Video: Maloletnici u Sjenici bacili improvizovanu eksplozivnu napravu u dvorište

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA