
Konačno se zna uzrok tragedije podmornice Titan: Evo zašto nijedan putnik nije preživeo spuštanje do Titanika
Neispravan inženjering doveo je do implozije eksperimentalne podmornice Titan u kojoj je poginulo pet osoba na putu ka olupini Titanika, zaključio je Nacionalni odbor za bezbednost saobraćaja (NTSB) u izveštaju objavljenom u sredu.
NTSB je saopštio ovaj zaključak u svom konačnom izveštaju o otkazivanju trupa i imploziji podmornice Titan u junu 2023. godine. Svi putnici u podmornici poginuli su trenutno u severnom Atlantskom okeanu kada je Titan doživeo katastrofalnu imploziju tokom spuštanja ka olupini Titanika.
U izveštaju NTSB navodi se da je neispravan inženjering Titana "rezultirao izgradnjom pritisne komore od kompozita karbonskih vlakana koja je sadržala brojne anomalije i nije ispunjavala neophodne zahteve čvrstoće i izdržljivosti“. Takođe se ističe da kompanija OceanGate, vlasnik podmornice, nije adekvatno testirala Titan i nije bila svesna njegove stvarne otpornosti.
U izveštaju se takođe navodi da bi Titan verovatno bio pronađen ranije da je OceanGate sledio standardne smernice za reagovanje u vanrednim situacijama, što bi uštedelo vreme i resurse, iako u ovom slučaju spasavanje nije bilo moguće.
Izveštaj NTSB-a poklapa se sa izveštajem američke Obalske straže objavljenim u avgustu, koji je imploziju Titana opisao kao tragediju koja je mogla biti sprečena. Obalska straža je utvrdila da su bezbednosne procedure u OceanGate-u bile "kritično manjkave" i da su postojale "očigledne razlike između propisanih protokola i stvarne prakse".
Kompanija OceanGate je obustavila rad u julu 2023. godine i započela proces gašenja. Nakon objave izveštaja Obalske straže u avgustu, portparol kompanije izrazio je saučešće porodicama nastradalih.
U imploziji Titana stradao je generalni direktora OceanGate-a Stokton Raš, što je izazvalo brojne tužbe i pozive na strožu regulaciju privatnih dubokomorskih ekspedicija. Poginuli su i francuski podvodni istraživač Pol-Anri Nargeole, poznat kao "gospodin Titanik", britanski avanturista Hejmiš Harding, te pakistanski biznismen Šazada Davud i njegov sin Sulejman Davud.
NTSB u izveštaju preporučuje da Obalska straža formira panel stručnjaka koji bi proučavao podmornice i druge pritisne aparate namenjene za ljudsku upotrebu. Takođe preporučuje da Obalska straža uspostavi propise za te aparate, zasnovane na rezultatima studije.
U izveštaju se poziva i da se nalazi istraživanja podele sa industrijom, koja se poslednjih godina značajno proširila usled rasta privatno finansiranih istraživanja okeana.
Podmornica je od 2021. godine obavljala misije do mesta potonuća Titanika. Njen poslednji zaron izveden je 18. juna 2023. Kontakt sa matičnim brodom izgubljen je oko dva sata kasnije, a podmornica je prijavljena kao nestala tog popodneva. Brodovi, avioni i specijalna oprema brzo su poslati na lokaciju, oko 700 kilometara južno od Sent Džonsa u kanadskoj provinciji Njufaundlend.
Višednevna potraga za preživelima privukla je pažnju svetske javnosti, ali je ubrzo postalo jasno da preživelih nema. Obalska straža i druge nadležne službe potom su pokrenule opsežne istrage o uzrocima tragedije.
(Telegraf.rs)
Video: Ovo je devojka koja je poslednji put otpratila i snimila nestalu podmormnicu "Titan"
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.