Roblox, u kojem deca u Srbiji provode sate, krije jezive opasnosti: Novinarka opisala užasne scene!
Roblox je najpopularnija onlajn igra na svetu: više od 100 miliona ljudi - gotovo polovina mlađa od 13 godina - svakodnevno ulazi u ovaj digitalni svet. Na desetine, a možda i stotine hiljada mališana svakodnevno u Srbiji igra Roblox.
Novinarka "Guardiana" odlučila je da uđe u taj svet tako što je napravila nalog osmogodišnje devojčice, kako bi se sama uverila da li je igra zaista bezbedna za decu. Njeno iskustvo otkriva jezivi mikrosvet: uvrede, seksualno uznemiravanje, vršnjačko nasilje, neprimeren sadržaj i opasne interakcije - sve to u okviru platforme koja se promoviše kao "prostor kreativnosti i učenja".
U Robloxu igrači stvaraju antropomorfne avatare i učestvuju u milionima različitih iskustava - od avanturističkih igara do društvenih simulacija. Prema australijskoj studiji iz 2024. godine, deca koja koriste ovu platformu provode na njoj više od dva sata dnevno.
Australijska poverenica za digitalnu bezbednost, Džuli Inman Grant, nedavno je izjavila da, iako Roblox trenutno ne potpada pod ograničenja novog zakona o društvenim mrežama, "ostaje pod strogim nadzorom".
"To što je neka platforma izuzeta zakonski, ne znači da je bezbedna", rekla je.
Virtuelna osmogodišnjakinja u svetu odraslih
Novinarka Guardiana napravila je nalog navodeći datum rođenja koji odgovara detetu od osam godina. U roku od nekoliko minuta, njen avatar - bezizražajno antropomorfno telo sa proporcijama odrasle žene - našao se u virtuelnoj sobi punoj nepoznatih korisnika. Uprkos "veseloj" estetici, okruženje je delovalo čudno: likovi sa telima odraslih, seksualizovanim pokretima i razgovorima koji su bili sve samo ne dečiji.
Tokom jedne nedelje istraživala je desetine "igara" - noćne klubove, kazina, horor igre i društvene prostore - sa svim uključenim roditeljskim kontrolama. Rezultat je bio šokantan: nasilje, pretnje, uvrede i seksualne aluzije bile su prisutne svuda.
"Dress to Impress": moda, novac i poniženje
Najpopularnija igra za devojčice na Robloxu zove se Dress to Impress (DTI). Od objavljivanja u novembru 2023. godine, prikupila je više od šest milijardi poseta. Igrači oblače svoje avatare prema zadatoj temi, šetaju virtuelnom pistom i ocenjuju se međusobno.
Novinarka opisuje da je njen avatar imao izražene crte i proporcije odraslog modela, dok su razgovori u igri često bili podrugljivi i sarkastični. Igrači su mogli da plaćaju virtuelnim novcem Roblox kako bi kupili pokrete ili predmete koji ističu izgled.
Jedna nedavna nadogradnja izazvala je burne reakcije: korisnici su mogli da bacaju virtuelne paradajze ili "đubre" na druge igrače - uz plaćanje. Stručnjaci su to nazvali "plaćenim ponižavanjem" koje podstiče vršnjačko nasilje.
Profesor Markus Karter, stručnjak za interakciju čoveka i računara sa Univerziteta u Sidneju, poredi Roblox sa eksperimentom dečjeg kockanja.
"Platforma podstiče decu da plaćaju kako bi pobedila - za pristup, odeću, unapređenja. To je suštinski isti model kao kockanje, samo zamaskiran kao igra", objašnjava.
On navodi primer dvanaestogodišnjaka koji je kupio digitalni loot box (virtuelnu kutiju koja izaziva zavisnost i ponašanja slična kockanju, jer povezuje sreću sa nagradom). Povraćaj novca trajao je nedeljama, iako je prodaja takvih proizvoda maloletnicima zabranjena u Australiji.
Pored toga, pojavljuje se i fenomen "pay to troll" - mogućnost da se plati kako bi se ometali ili ponižavali drugi igrači.
"Roblox je uspeo da komercijalizuje čak i vršnjačko nasilje", kaže Karter.
Kompanija Roblox Corporation, sa sedištem u SAD, danas vredi oko 92 milijarde dolara. Njena uspešnost zasniva se na sadržaju koji sami korisnici prave - među njima i deca. Samo u periodu 2024–2025. kompanija je isplatila više od milijardu dolara kreatorima igara, zadržavajući za sebe najmanje 30% svake transakcije. Prosečna zarada mladih kreatora iznosila je 1.400 dolara.
Profesor Karter ističe da je to "dečji rad kroz igru" (engl. playbour).
"Kompanija promoviše priče tinejdžera koji su postali milioneri, ali u stvarnosti zarađuje na dečjem radu. Sav sadržaj koji donosi profit dolazi od korisnika - mnogi od njih su maloletni", kaže on.
Skandali, maloletni administratori i neprimeren sadržaj
Iza najpopularnijih Roblox igara stoje male grupe tinejdžera kreatora. Na primer, Dress to Impress je razvio korisnik koji se predstavlja kao Gigi, a koji je projekat započeo sa 14, a objavio ga sa 16 godina.
Godine 2024. Gigi je javno priznao da je davao neprimerene komentare u onlajn razgovorima i imao privatni server sa sadržajem za odrasle dok je bio maloletan. Kasnije je dvadesetogodišnji administrator igre optužen da je putem interneta kontaktirao šesnaestogodišnju igračicu. Nakon prijava, podneo je ostavku. Ovaj slučaj otkrio je da tim koji upravlja igrom sa milionima dečjih korisnika čine uglavnom maloletni i vrlo mladi ljudi.
Godine 2024. investiciona firma Hindenburg Research nazvala je Roblox "X-rated pedofilskim paklom", odnosno "okruženjem koje podseća na pornografsku i opasnu zonu za maloletnike". Ubrzo nakon toga, američke vlasti podnele su tužbe protiv kompanije.
Jedan slučaj odnosi se na jedanaestogodišnju devojčicu koja je zlostavljana nakon što je upoznala napadača putem platforme. Drugi slučaj, u Kaliforniji, optužuje Roblox i Discord za "sistematske propuste u zaštiti najranjivijih korisnika".
Kompanija je odgovorila da su optužbe "potpuno neistinite i da milioni ljudi svakodnevno bezbedno koriste Roblox".
Bezbednost pod znakom pitanja
Australijska poverenica Inman Grant najavila je da njena zemlja sarađuje sa kompanijom na jačanju bezbednosnih mehanizama. Do kraja godine svi nalozi korisnika mlađih od 16 godina biće automatski privatni, a biće zabranjena i direktna komunikacija sa odraslima bez roditeljske saglasnosti. Kompanija navodi da će tokom 2025. sprovesti više od 100 poboljšanja bezbednosti, ali stručnjaci ostaju skeptični.
Virtuelni pakao za dete
Novinarka je opisala desetine situacija u kojima je njen avatar bio meta onlajn napada i seksualnih aluzija, često od starijih korisnika. U jednoj igri, drugi likovi su izvodili agresivne pokrete prema njoj; u drugoj, grupa igrača ju je javno vređala. U ulogama poput onih u igri Berry Avenue, korisnici su mogli da glume čak i nasilne radnje, bez aktiviranja bilo kakvog filtera ili zaštite.
"Nikada neću dozvoliti sinu da igra Roblox"
Profesor Karter, koji je svoju karijeru posvetio video-igrama, kaže da, uprkos ljubavi prema tom svetu, svom detetu nikada neće dozvoliti da koristi platformu.
"Moj sin ima četiri godine i nikada mu neću dopustiti da igra Roblox. Volim igre, ali ovo nije igra - ovo je opasan društveni eksperiment", naglašava.
Novinarka zaključuje istraživanje porukom koja bi trebalo da zabrine roditelje i regulatore širom sveta: Roblox nije samo igra, već ogromna društvena mreža bez stvarnog nadzora, gde su deca izložena rizicima koje ne mogu da shvate.
Iako platforma obećava kreativnost i maštu, kombinacija anonimnosti, nedostatka kontrole i finansijskih motiva stvara toksično okruženje.
"Tokom samo jedne nedelje kao dete u Robloxu, videla sam kako igra koja se reklamira kao ‘bezbedna’ za decu može postati najopasnije mesto na internetu", zaključuje novinarka.
(Telegraf.rs)
Video: Ansambl "Balet Igora Mojsejeva" nastupio u Sava centru
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.