Vozači B kategorije moraće na dodatnu obuku: Stižu nova pravila za dozvole

M. R.
M. R.    
Čitanje: oko 3 min.
  • 6

Vozači koji već poseduju vozačku dozvolu B kategorije u državama članicama Evropske unije uskoro će morati da prođu dodatnu obuku, ukoliko te zemlje odluče da uvedu tu meru. Cilj programa je da vozači steknu dodatne veštine bezbedne vožnje i upravljanja težim vozilima, kao i da se omogući nadoknada nedostatka profesionalnih vozača u saobraćaju.

Prema novim pravilima EU o vozačkim dozvolama, svaka država članica sama odlučuje da li će zahtevati posebnu obuku, polaganje ispita ili kombinaciju ta dva. Novina je da će vozači B kategorije moći da upravljaju vozilima težine do 4,25 tone, uključujući i kombinacije s prikolicama, bez potrebe za polaganjem skuplje C1 kategorije.

Ivica Kuzmanov iz Agencije za bezbednost saobraćaja je rekao da mere koje je Evropski parlament usvojio 21. oktobra imaju dva glavna cilja: povećanje bezbednosti na putevima i ublažavanje hroničnog nedostatka profesionalnih vozača.

"Na godišnjem nivou u saobraćajnim nesrećama širom EU strada oko 20.000 ljudi. S druge strane, postoji dugogodišnji problem manjka profesionalnih vozača, ne samo u EU već i u Srbiji", istakao je Kuzmanov.

Vozačka dozvola Foto:Shutterstock.com

Dodao je da će nova mera omogućiti vozačima da, bez sticanja sertifikata o profesionalnoj kompetentnosti, upravljaju vozilima i obavljaju transportne usluge. Drugi deo paketa mera predviđa i snižavanje minimalne starosne granice za sticanje kategorija C, C+E i D sa 21 na 18 godina.

"Srbija je ovu meru usvojila pre dve godine, a naš sistem sticanja profesionalnih vozačkih dozvola već funkcioniše više od godinu dana. Lica od 18 godina, čak i sa probnom dozvolom, mogu da upišu C kategoriju, a kasnije i D, uz obavezan sertifikat o profesionalnoj kompetentnosti", naveo je Kuzmanov.

Kada je reč o obuci za vozače B kategorije, predviđeno je sedam časova teorijske i sedam časova praktične obuke. Ovaj deo programa, kako kaže, ima za cilj da unapredi postojeće veštine vozača, tehnike upravljanja većim vozilima, procedure utovara i istovara, obezbeđivanje tereta, kao i korišćenje tahografa.

"Vozila ove kategorije moraju biti opremljena tahografom, a vozači će imati propisano radno vreme, obavezne pauze i odmore", objašnjava Kuzmanov.

Govoreći o nedostatku profesionalnih vozača, on je ocenio da nove mere mogu delimično da ublaže problem, naročito kod lakih dostavnih vozila, ali da neće u potpunosti rešiti manjak vozača teretnih kamiona i autobusa.

Vozačka dozvola Foto:Shutterstock.com

"Procene pokazuju da između 20.000 i 25.000 srpskih vozača trenutno radi u zemljama Evropske unije, dok nam isti broj nedostaje u Srbiji. Ključno pitanje je, zašto su otišli tamo, umesto da ostanu ovde", naglasio je Kuzmanov.

Proces osposobljavanja kandidata za vozače u Srbiji obuhvata teorijsku i praktičnu obuku, kao i polaganje vozačkog ispita. Sve delove procesa sprovode licencirani predavači, instruktori i ispitivači, a licenciranje nadzire Agencija za bezbednost saobraćaja.

"Licenciranje je u potpunosti uređeno Zakonom o bezbednosti saobraćaja, a sistem funkcioniše od 2013. godine. Da bi neko stekao licencu za predavača ili ispitivača, mora da ispuni zakonom propisane uslove, prođe pripremnu nastavu i položi teorijski i praktični ispit", objašnjava Kuzmanov.

Instruktori vožnje, međutim, stiču zvanje kroz srednje stručno obrazovanje, bez dodatne obuke i provere, što Kuzmanov vidi kao prostor za unapređenje.

"Instruktori su najvažnija karika u sistemu i potrebno je da se proces njihovog licenciranja unapredi kako bi kvalitet obuke bio još bolji", zaključio je on.

(Telegraf.rs / Euronews)

Video: Prvi snimci: Srušio se avion kod Subotice

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Profesionalni vozac!

    15. novembar 2025 | 09:02

    Otkada se polaze na ovakav glup nacin,a ne kao pre 20 godina sve vise je udesa tj. smrti,previse obuka traje,casovi,pregledi,koje kakva smaranja samo da se plati drzavi nesto i svi da se ograde,a nus pojava ovakvog novog polaganja je da klinci cim zavrse obuku na ovaj nov nacin jedva cekaju da sednu za volan posto sve to dugo traje i daju gas,a hvala bogu mama i tata im kupe obicno bmw ili slican besan auto i ubrzo ostanu bez glave ili nekoga skrate za glavu i jos da dodam da su sve auto skole krive za tako nesto,zato sto su usvojile takav glup zakon,sto je nekada valjalo nije trebalo menjati,na ovaj nacin sve vise mladih sahranjujemo!

  • Гале

    15. novembar 2025 | 09:16

    Комплетан систем обуке нових возача своди се само на финанскијски интерес лица који учествују у процесу, а не на преношење знања и квалитетно оспособљавање кандидата. Инструктори вожње су у просеку необучени, некомпетентни, често несавесни и незаинтересовани да пренесу знање иако би то требало да им буде једини задатак. Обука возача је само бизнис а не обавеза да се суштински пренесе сво (кажем-сво) знање. Сваки сегмент, свака област у овом друштву је у распадању. Па децу у школи не уче како се прелази улица. Довољно је да стојите на једној раскрсници пола сата и гледате на који начин ступају на пешачки прелаз не погледавши ни лево ни десно. И нико у овом друштву нема проблем са тим, а богами ни са било чим другим. Све се свело на новац.

  • ČKALJA

    15. novembar 2025 | 09:48

    Položio sam 1979 god. Vojno B a to je tada bilo B,C i E i vozio dajca godinu dana,za civilstvo sam preveo u B,a šta sada da opet polažem ?

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA