Američka krstarica greškom otvorila vatru na borbene avione SAD: Pilotu je život prošao pred očima

A. P.
A. P.    
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Ratni brod američke mornarice pomešao je američke lovačke avione sa neprijateljskim projektilima i otvorio vatru! Pilot na koga je otvorena vatra sa krstarice posvedočio je kako mu je u tom trenutku "život prošao pred očima".

Pilot američke mornarice čiji je avion greškom oborila američka ratna mornarica iznad Crvenog mora rekao je istražiocima da je, "pre nego što se katapultirao iz uništenog aviona, video svoj život kako mu prolazi pred očima", prenosi Business Insider.

Istraga o slučaju otvaranja prijateljske vatre, incident koji se dogodio krajem decembra 2024. godine, otkriva da je posada ratnog broda greškom smatrala dva mornarička lovca tipa "F/A-18 Super Hornet" za protivbrodske krstareće rakete koje ispaljuju Huti pobunjenici u Jemenu.

U katastrofalnom propustu, krstarica USS Getisburg (USS Gettysburg) ispalila je rakete zemlja–vazduh na oba F/A-18 aviona, oborivši jedan i zamalo pogodivši drugi. Takođe je nišanila i treći saveznički avion, ali nije otvorila vatru.

Pogodak i zamalo promašaj

Krstarica USS Getisburg i drugi ratni brodovi u udarnoj grupi predvođenoj nosačem aviona "USS Harry S. Truman" isplovili su u septembru 2024. godine i ušli u Crveno more tri meseca kasnije kako bi preuzeli mornaričke borbene operacije protiv Huta koje podržava Iran, a koji su u tom trenutku skoro godinu dana napadali ključne pomorske puteve.

Rano ujutru 22. decembra, samo sedam dana nakon ulaska u Crveno more, krstarica je slučajno oborila F-18 iz vazduhoplovne grupe sa nosača aviona u onome što je američka vojska opisala kao "očigledan slučaj prijateljske vatre".

Oba člana posade, pilot i oficir za naoružanje, bezbedno su se katapultirali iz lovca vrednog oko 60 miliona dolara, koji je bio deo 11. eskadrile lovačkih aviona (VFA-11), "Red Rippers".

Komandna istraga otkriva da je incident prijateljske vatre skoro doveo do mnogo veće katastrofe. Dok su se početni izveštaji fokusirali na avion koji je pogođen, istraga pokazuje da je drugi zamalo izbegao katastrofalan kraj, a treći se našao na nišanu.

Dok je prva raketa zemlja-vazduh jurila naviše iz raketnih cevi krstarice, pilot i oficir za naoružanje prvog mlaznjaka pretpostavili su da oružje juri za hutskim dronom, koji nisu videli na svojim radarima, navodi se u istrazi.

Gledali su kako se raketa penje, a zatim iznenada menja kurs. Dok je oružje jurilo prema njima, pilot je iznenada video kako mu život prolazi pred očima, rekao je istražiteljima. Ne videći drugi izbor, dvočlani tim se katapultirao neposredno pre nego što je raketa pogodila avion.

U tom haotičnom trenutku, krstarica je ispalila još jednu raketu na drugi američki lovac. Posada u avionu izdala je više poziva za pomoć, ali su odlučili da je nadmudre umesto da se katapultiraju. Raketa je krenula u poteru, korigujući kurs u poteri za avionom. Za malo je promašila, avion se zatresao dok je projektil prolazio samo nekoliko metara dalje pre nego što je izgoreo i eksplodirao.

Komandant mornaričkog helikoptera koji je bio svedok incidenta rekao je istražiteljima da je njegova posada "videla raketu iznad glave i videla kako eksplozida". Rekli su da nije bilo upozorenja pre nego što je hitac ispaljen.

Odluka o ispaljivanju je bila pogrešna

Što se tiče uzroka ove katastrofe, istraga komande ukazala je na niz propusta, od nedostataka u procesu planiranja do nedostataka u borbenim sistemima krstarice, i napomenula je da je zamor posade mogao igrati ulogu.

Na početku raspoređivanja, navodi se u istrazi, mornarica je identifikovala "značajnu degradaciju" u osnovnom sistemu interoperabilnosti krstarice. Problemi su obuhvatali upravljanje mrežom, nadzor i izveštavanje o praćenju, identifikaciju, međusobno praćenje, angažovanje u misiji i koordinaciju oružja.

Tokom prva tri meseca raspoređivanja, krstarica USS Getisburg i nosač aviona USS Hari S. Truman su često bili razdvojeni. Krstarica se branila od raketa Huta i dronova neposredno pre incidenta sa prijateljskom vatrom, i činilo se da je postojala izvesna zabuna oko toga da li je pretnja završena.

Uz to, istraga je procenila da su "odluke o pucanju bile pogrešne kada se mere na osnovu ukupnosti dostupnih informacija" komandantu USS Getisburg, koji je bio ograničen nizom prethodnih akcija i odluka, kako u svojoj kontroli, tako i van nje.

Kapetan je imao manjak informacija o situaciji, a njegov tim u borbenom informativnom centru nije bio u mogućnosti da mu pomogne, navodi se u istrazi.

Ovaj incident sa obaranjem nije bio jedini incident sa prijateljskom vatrom u bici na Crvenom moru, iako je bio najozbiljniji. Ranije u sukobu na Crvenom moru, u februaru 2024. godine, nemački ratni brod slučajno je ciljao američki dron "MQ-9 Reaper", ali rakete ga nikada nisu stigle jer je radarski sistem ratnog broda pretrpeo tehnički kvar.

Incident sa prijateljskom vatrom u decembru 2024. bio je jedan od četiri velike nezgode koje je udarna grupa nosača USS Hari S. Truman  doživela tokom svog višemesečnog raspoređivanja na Bliskom istoku.

(Telegraf.rs)

Video: Dado Topić najavio koncert u mts Dvorani 19. februara

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA