Šta su "flote duhova" i kako krijumčari koriste lažne identitete za izvoz venecuelanske nafte
Napetosti između Sjedinjenih Država i Venecuele su porasle nakon što je predsednik Donald Tramp naredio pomorsku blokadu kako bi sprečio sankcionisane tankere da ulaze i izlaze iz Venecuele.
Venecuela, država koja ima najveće dokazane rezerve nafte na svetu, itekako zavisi od prihoda izvoza nafte, ali američke sankcije naterale su vladu da se za prodaju osloni na tajanstvenu flotu takozvanih "brodova duhova", piše BBC News Mundo, a prenosi Index.hr
Prema podacima portala TankerTrackers.com, prošle nedelje je više od 30 od 80 brodova u venecuelanskim vodama bilo pod američkim sankcijama. Predsednik Tramp, koji je u ponedeljak na društvenoj mreži Truth Social najavio "potpunu i sveobuhvatnu blokadu svih sankcioniranih tankera za naftu koji ulaze i izlaze iz Venezuele".
Ova objava stigla je za manje od nedelju dana nakon što je SAD kod obale Venecuele zaplenio tanker za koji se veruje da je deo "flote duhova" i koji je koristio razne strategije za prikrivanje svojih aktivnosti.
Tramp je sankcije venecuelanskoj naftnoj industriji uveo još 2019. godine. Iako je izvoz tada pao za više od polovine, šest godina kasnije Venecuela ponovno izvozi oko 920.000 barela dnevno. Iako je to daleko od rekordnih 3 miliona barela dnevno iz 1998, delimični oporavak ukazuje na to da je vlada Nikolasa Madura pronašla nove načine za prodaju nafte, a "flota duhova" u središtu je tih operacija.
Flote brodova duhova rastući su fenomen koji, osim Venecuele, koriste i druge dve zemlje proizvođači nafte pod zapadnim sankcijama, Rusija i Iran.
Finansijsko-obaveštajna firma S&P Global procenjuje da se jedan od pet tankera za naftu delom sveta koristi za krijumčarenje nafte iz sankcionisanih zemalja. Od toga, 10% prevozi isključivo venecuelansku naftu, 20% iransku, dok je 50% posvećeno ruskoj nafti. Kako bi privukle kupce spremne na rizik, sankcionisane zemlje nude svoju naftu uz velike popuste, koristeći pritom razne trikove za prikrivanje.
Jedna od najčešćih strategija jest često menjanje imena ili zastave broda, ponekad i nekoliko puta mesečno. Tanker The Skipper, zaplenjen je prošle nedelje, ranije se zvao Adisa, a izvorno Toyo.
Brod je pod sankcijama američkog Ministarstva finansija od 2022. godine i povezuje se s mrežom za krijumčarenje nafte koja pomaže u finansiranju iranske Revolucionarne garde. Još jedna zajednička karakteristika ovih tankera je starost. The Skipper je star 20 godina, dok se brodovi obično povlače iz službe nakon 15 godina.
Drugi trik je krađa identiteta poznatije kao "brodovi zombiji". Prošlog aprila, brod pod imenom Varada stigao je u Maleziju nakon dvomesečnog putovanja iz Venecuele, što je izazvalo sumnju jer je bio star 32 godine. Istraga Bloomberga otkrila je da se radi o "brodu zombiju", jer je prava Varada rashodovana u Bangladešu još 2017. godine.
Uobičajene taktike uključuju i pretakanje sirove nafte u međunarodnim vodama na legalne tankere kao i gašenje ili lažiranje signala Sistema za automatsku identifikaciju (AIS) kako bi se sakrila lokacija i identitet broda. Veruje se da je The Skipper "dugo vremena lažirao svoju poziciju" odašiljući lažni signal.
Izveštaj nevladine organizacije Transparencia Venecuela iz oktobra otkrio je da se u lukama venecuelanske državne naftne kompanije PDVSA nalazio 71 strani tanker - od kojih je 15 pod sankcijama, a devet je povezano s flotama duhova. Utvrđeno je da su 24 tankera delovala prikriveno. Većina je plovila pod zastavama Paname, Komora i Malte, zemalja koje se smatraju regulatornim rajevima.
(Telegraf.rs)
Video: Dinča radno
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Danijel21
Oce Amerika da otme sve što može koko to zlo čovečanstva najveće ikada pi
Podelite komentar