MiG-25 pronađen zakopan u pustinji tokom "Operacija iračka sloboda": Evo gde je završio

A. P.
A. P.    
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Galerija Hladnog rata u muzeju USAF (Vazduhoplovne snage Sjedinjenih država) imaće posaban eksponat. Naime, do maja 2026. godine u njoj će biti izložen MiG-25, koji su američke snage pronašle zakopanog u pustinji tokom "Operacije iračka sloboda" 2003. godine.

Ova letleica Sovjetske proizvodnje pronađena je zakopana u blizini vazduhoplovne baze Al Takadum, oko 250 kilometara zapadno od Bagdada, prestonice Iraka i to tokom prvih meseci operacije.

MiG-25 je bio zakopan kako bi se sprečilo njegovo uništenje na zemlji od strane koalicionih aviona, prenosi portal The Aviation Geek Club.

Avion je izvučen u nekompletnom stanju, krila nisu mogla biti pronađena, a vertikalni stabilizatori su uklonjeni radi transporta. Letelica je stigla u Nacionalni muzej Ratnog vazduhoplovstva Sjedinjenih Američkih Država 2006.

"Do 1991. godine ono je bilo jedno od najvećih ratnih vazduhoplovstava u jugozapadnoj Aziji, sa znatno više od 700 borbenih aviona sa fiksnim krilima. Irak je kupio nove i veoma sposobne lovačke avione, uključujući MiG-29 iz Sovjetskog Saveza i Miraže F-1 iz Francuske. Zemlja je takođe unapredila svoje vazduhoplovne baze, povećavajući veličinu i broj pista i rulnih staza, kao i izgradivši stotine ojačanih skloništa za avione kako bi se letelice zaštitile na zemlji", naveo je Daniel L. Haulman, doktor nauka iz Agencije za istorijska istraživanja Ratnog vazduhoplovstva, objasnio u svom dokumentu "Šta se dogodilo sa iračkim ratnim vazduhoplovstvom?".

"Ipak, 12 godina kasnije, kada su Sjedinjene Američke Države i koalicione snage izvršile invaziju na Irak 2003. godine tokom Operacije Iračka sloboda, nisu se suočile ni sa kakvim otporom iračkog ratnog vazduhoplovstva. Nijedan irački ratni avion nije napao osvajače dok su napredovali ka Bagdadu".

Haulman dalje nastavlja:

"Kada su Sjedinjene Američke Države izvršile invaziju na Irak 2003. godine, iračko ratno vazduhoplovstvo se nije pojavilo. Nije izvelo nijedan jedini borbeni let. Savezničke vazdušne i kopnene snage delovale su bez ikakvog otpora u vazduhu. Odsustvo otpora iračkog ratnog vazduhoplovstva omogućilo je Ratnom vazduhoplovstvu Sjedinjenih Američkih Država da koristi letelice ranjivije od lovaca i bombardera, kao što su helikopteri, transportni avioni i dronovi, uz manji strah da će biti oboreni iznad neprijateljske teritorije".

"Naravno, neuspeh Iraka da lansira bilo kakve avione radi suprotstavljanja invaziji bio je delimično nameran. Iračko rukovodstvo je shvatilo da bi suprotstavljanje vazdušnim snagama Sjedinjenih Američkih Država i koalicije bilo uzaludno, u svetlu kampanje iz 1991. godine".

Kao što fotografije pokazuju, Sadam Husein je zakopao iračko ratno vazduhoplovstvo u pustinji.

Sovjetski MiG-25 (NATO kodni naziv "Foksbat") bio je brzi presretač i izviđački avion. Avion je ušao u službu 1970. godine i ima maksimalnu brzinu od 2,83 Maha, moćan radar i mogao je da nosi do četiri rakete vazduh-vazduh.

Sposobnosti MiG-25 nisu otkrivene sve do 1976. godine kada je Viktor Belenko, sovjetski pilot MiG-25, prebegao u Japan. Naknadne analize otkrile su jednostavan, ali funkcionalan dizajn sa vakuumskom cevnom elektronikom, dva masivna turbomlazna motora i štedljivom upotrebom naprednih materijala kao što je titanijum.

Kao sposoban presretač, MiG-25 je Sovjetski Savez uveliko izvozio. Prvi MiG-25 su ušli u službu iračkog vazduhoplovstva 1980. godine tokom iransko-iračkog rata.

(Telegraf.rs)

Video: Rambo Amadeus održao koncert u MTS Dvorani

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA