Erupcije vulkana usporiće globalno zagrevanje

- Vulkani su deo rešenja, ali ne postoji samo jedan faktor koji je odgovoran za problem u globalnom zagrevanju - rekao je Bendžamin Santer predvodnik tima naučnika koji su objavili studiju

Erupcije vulkana mogle bi da objasne određeno usporavanje globalnog zagrevanja, pokazala je studija objavljena u nedelju u kojoj se pojašnjava da prašina iz vulkana blokira sunčevu svetlost i na taj način ublažava uticaj porasta nivoa gasova staklene bašte.

Erupcije najmanje 17 vulkana od 2000. godine, uključujući vulkane Nabro u Eritreji, Kasatoči na Aljasci i Merapi u Indoneziji, izbacile su u atmosferu velike količine sumpora, čiji učinak blokiranja sunčeve svetlosti naučnici su do sada zanemarivali.

Stopa brzine rasta globalne temperature smanjila se nakon veoma tople 1998. godine. Nova studija je delimično objasnila to usporavanje vulkanskih erupcija.

- Reč je o kompleksnoj priči - rekao je Bendžamin Santer iz kalifornijskog instituta Nacionalna laboratorija Lorens Livmor, predvodnik tima naučnika koji su studiju objavili u časopisu "Nature Geoscience".

Njihova studija je do sada najopsežnije istraživanje o uticaju vulkana na globalne temperature, prenosi Rojters.

- Vulkani su deo rešenja, ali ne postoji samo jedan faktor koji je odgovoran za problem u globalnom zagrevanju - dodaje Santer.

Vulkani su neočekivani adut za borbu protiv globalnog zagrevanja, ali se ne mogu predvideti, a velike erupcije, poput erupcije Mont Pintuba na Filipinima 1991. godine, mogu godinama blokirati deo sunčeve svetlosti.

Santer je rekao da za usporavanje mogu biti odgovorni i drugi faktori, poput slabljenja sunčevog zračenja vezanog za prirodne cikluse sunčevih pega, a određeni uticaj mogla bi imati sve veća industrijska proizvodnja u Kini koja je odgovorna za porast zagađenja vazduha koja takođe blokira sunčevu svetlost.

Naučnici upozoravaju da je reč samo o privremenim i nepredvidim okolnostima koje ne mogu trajno usporiti globalno zagrevanje.

Iako je stopa globalnog zagrevanja od 1998. opala, površina planete Zemlje je ipak sve toplija za šta se okrivljuje porast plinova s učinkom nivao gasova staklene bašte, prenosi AFP.

(Telegraf.rs / Izvor: independent.co.uk )