Globalno zagrevanje zbog vulkana nije uništilo dinosauruse? Naučnici imaju drugo objašnjenje

Iako su izumrli pre mnogo godina, dinosaurusi su nepresušna ispiracija za ljudski rod

Dinosaurus Foto: Unsplash.com

Otkad je ranih devedesetih pronađen veliki krater na polustrvu Jukatan, naučnici su uvereni da je asteroid pao na zemlju pre 66 miliona godina ubio dinosauruse i većinu tadašnjeg života na zemlji.

Nikada nije definitivno utvrđen uzrok, ali većina naučnika dovodi u pitanje postavljenu "iznenadna smrt asteroidom" teoriju. Oni veruju da su masivne erupcije vulkana koji su ispustili gasove u regionu veličine Španije poznatom kao Dekanske zamke, imale velikog udela u izumiranju dinosaurusa.

Danas, grupa istaživača sa Jejla krivicu vraća na asteroid. Oni tvrde da se bilo koji uticaj na životnu sredinu koji je se dogodio erupcijom vulkana i prilivima lave, koji su se dogodili u Dekanskim zamkama (današnja Indija), desio mnogo pre nego što je došlo do izumiranja dinosaurusa.

Havaji, vulkani, lava Foto: Tanjug/AP

- Dosta ljudi spekuliše da su vulkani mnogo bitni za istrebljenje dinosaurusa, ali mi tvrdimo da nisu - istakao je Pinceli Hul, asistent odeljenja za geologiju i geofiziku na Jejlu.

Ono po čemu je ova studija posebna je činjenica da su naučnici istraživali 40 godina i dodali mnogo novih istraživanja na ta prvobitna. Ova studija je sprovela najkvalitetnije testove i došli su do zaključka da vulkani zaista nisu krivi za istrebljenje. Neki istraživači veruju da su emisije iz vulkana, koji su oslobađali gasove poput sumpor-dioksida i ugljen-dioksida, oslabili ekosistem i da su zbog toga dinosaurusi izumrli mnogo brže kada je asteroid pao.

Jejl studija je istraživala vreme ovih isparenja tako što je modelirala uticaj emisija na globalne temperature sada i uporedila ih paleotemperaturnim zapisima iz vremena izumiranja. Rezultati su pokazali da se minimum 50 posto isparenja iz Dekanskih zamki desilo mnogo pre pada asteroida.

Asteroid udara u Zemlju, Zemlja Foto-ilustracija: Profimedia/Alamy

- Vulkani su izazvali "globalno zagrevanje" ali njihov efekat je nestao pre nego što se istrebljenje dogodilo - ističe Majkl Henehan, bivši istraživač sa Jejla koji je sakupio izveštaje o paleotemperaturi iz perioda istrebljenja.

Vulkanska aktivnost u kasnoj Kredi je izazvala postepeno globalno zagrevanje od otprilike dva stepena, ali to nije dovoljno za masovno istrebljenje. Kako bi potvrdio promene u temperaturi za to vreme, Henehan je koristio zapise koji su iz više izvora, uključujući i hemijske tragove na fosilima i drugim biomarkerima.

Istraživači su ispitali i jezgro kamenja koje su izvukli sa morskog dna, koji su pokazali kada je asteroid udario.

- Možete videti uticaj asteroida, otopljene delove kamena. Sve se jasno vidi u jezgru kamena - istakao je Henehan.

CNN je upitao Hula da li ovo otkriće zatvara debatu o tome koji je glavni uzrok izumiranja dinosaurusa?

- Trebalo bi. Kada bi nam neko sutra došao sa jačim dokazima, bio bih spreman da priznam da smo pogrešili. Ali, prema dokazima koje imamo danas, zaista ne izgleda kao da su vulkani krivci za istrebljenje - smatra Hul.

(K. B.)