Novi teleskop snimio spektakularni prizor: Pogledajte kako izgleda površina Sunca

Solarne oluje utiču na vremenske prilike u čitavoj galaksiji

Sunce screenshot/youtube.com/NASA Goddard

Eksplozije, hemijske reakcije i toplota koja nastaje na površini Sunca bila bi smrtonosna za svako živo biće na Zemlje. Teleskop postavljen na Havajima pružiće pomoći će naučnicima da saznaju kako pomenute pojave utiču na čitav Sunčev sistem.

Prve fotografije površine Sunce zabeležene su pomoću solarnog teleskopa u Nacionalnoj naučnoj fondaciji Daniel Inu na Havajima. Teleskop će zajedno sa solarnom sondom NASA skupljati podatke o zbivanjima na Suncu i njegovom uticaju na naš svet.

Najnoviji detalji sa Sunca govore da je njegova povrišna prekrivena plazmom koja ključa. Ogromne ćelije na površini emituju toplotu koja dolazi iz utrašnjosti, dok se ćelije ispod njih postepeno hlade.

- Otkako je Fondacija počela sa izgradnjom teleskopa, čekali smo dan kada ćemo ugledati prve fotografije. Sada možemo podeliti slike i snimke koji otkrivaju i detalje na Sunčevoj površini. Teleskop može da mapira magnetna polja na Suncu i solarne erupcije koje potencijalno utiču na zemaljski živi svet. Teleskop omogućava razumevanje uzroka vremenskih prilika u svemiru i prognozu solarnih oluja - kaže direktorka NSF Frans Kordova.

Solarni vetar potiče sa Sunca i prenosi energetske čestice širom naše galaksije. Temperatura krajnjeg sloja Sunčeve atmosfere (korone) iznosi oko 1.000.000 stepeni Celzijusa i mnogo je veća od toplote na samoj površini - oko 6.000 stepeni Celzijusa.

Vremenska prognoza zavisi od Sunca

Solarni vetrovi i temperatura korone ne utiču samo na vremenske prilike u Sunčevom sistemu. Od njihovih promena zavisi i stanje globalne energetske mreže, telekomunikacije na Zemlji i život astronauta na Međunarodnoj stanici. Čestice koje sa sobom donosi solarni vetar stvaraju svetlost u zonama polova na Zemlji.

Teško je predvideti vremenske prilike u svemiru, a naučnici se nadaju da će teleskop doneti revolucionarne promene. Studija objavljena u naučnom časopisu Geophysical Research Letters otkriva da se solarne oluje dešavaju jednom u 25 godina. Istraživači napominju da je jedna takva oluja iz 1989. godine izazvala prekid snabdevanja strujom u Kvebeku. Oluja koja je 2012. godine krenula ka Zemlji, promenila je smer. Da nije promenila kurs, pretvorila bi se u super oluju.

- Prognoza padavina na Zemlji danas se obavlja sa velikom preciznošću, ali to nije slučaj sa vremenskim prilikama u Sunčevom sistemu. Naše metode predviđanja zaostaju u odnosu na prognoze meteorologa za 50 i više godina. Razlog je nedostatak instrumenata koji beleže promene na površini Sunca. Novi teleskop doneće vredne informacije - kaže astronom Met Mauntin.

Sunčevo magnetno polje i plazma takođe prolaze kroz dramatične promene. Oluje nastale njihovim delovanjem privremeno utiču na energetsku mrežu planete. Teleskop detaljno registruje pomene u magnetnom polju, što omogućava razumevanje solarnih aktivnosti.

- Sve zavisi od magnetnog polja. Da bismo razotkrili misterije Sunca, moramo jasno videti strukture koje se nalaze na oko 93 miliona kilometara. Potrebno je izmeriti njihovu snagu i smer magnetnog polja u blizini površine Sunca - objašnjava za CNN direktor postrojenja na Havajima Tomas Rimeli.

Prognoza vremena u svemiru

Trenutno je moguće izdati upozorenje 48 minuta pre solarne oluje, a naučnici žele potpune informacije o kosmičkoj pojavi dva dana pre nego što se dogodi. Tvrde da su vremenske prilike u svemiru poremetile radio komunikacije tokom uragana Irma.

Teleskop ima ogledalo prečnika od oko četiri metra što ga čini jednim od najvećih. Tu je i sistem za zaštitu od zagrevanja i stabilizaciju temperature. Optika automatski smanjuje zamagljenje slike koja nastaje delovanjem atmosfere Zemlje.

- Ove fotografije su samo početak. Tokom narednih šest meseci tim naučnika, inženjera i tehničara nastaviće testiranje teleskopa i prikupljanje važnih podataka. Želimo da postrojenje pomogne u radu čitave naučne zajednice koja proučava solarne fenomene. Tokom prvih pet godina rada, teleskop će prikupiti više informacija o Suncu nego što je to učinjeno od početka proučavanja - kaže direktor programa Fondacije Dejvid Bobolc.

Postrojenje na kojem se nalazi teleskop nosi naziv po bivšem senatoru SAD Danijelu Inu i nalazi se na padinama vulkana Haleakala.

N.N.