Vreme čitanja: oko 2 min.

Naučnici objavili prvu fotografiju crne rupe u punoj rezoluciji: Podseća na "mršavu krofnu"

Vreme čitanja: oko 2 min.

Crna rupa Foto: Tanjug/AP

Svet će konačno moći da vidi jedinu fotografiju supermasivne crne rupe u punoj rezoluciji ikada napravljenoj.

Ova "narandžasta krofna", kako je nazvana, nalazi se u srcu galaksije Mesije  koja je 87 55 miliona svetlosnih godina udaljena od Zemlje. Ta crna rupa je 2019. godine postala prva crna rupa koju su astronomi direktno snimili.

Sada, uz pomoć mašinskog učenja veštačke inteligencije (AI), dobila je svoju prvu zvaničnu preobrazbu, a rezultati otkrivaju da je umesto da bude "nejasna krofna", zapravo više podseća na "mršavu krofnu".

Naučnici kažu da će ova nova perspektiva supermasivne crne rupe imati ključnu ulogu u našoj sposobnosti da bolje razumemo kako se ona ponaša" i da bi mogla da pomogne da se objasni kako zvezdani fenomen "guta" materiju.

Nazvali su to "zlatnom prilikom" da saznaju više o fizici crnih rupa. Algoritam mašinskog učenja bi takođe mogao da omogući naučnicima da bolje proučavaju Strelca A* (crnu rupu u centru naše galaksije Mlečni put).

Naučnici su rekli da je njihova slika crne rupe M87 u punoj rezoluciji otkrila centralni region koji je veći i tamniji nego što se mislilo, okružen svetlim nagomilavanjem gasa u obliku "mršave krofne".

Takođe je utvrđeno da je širina prstena na slici mnogo manja nego što se ranije verovalo.

Istraživači su napravili fotografiju uz pomoć podataka sa "Event Horizon" teleskopa (EHT), piše Daily Mail.

U 2017. godini, EHT je koristio mrežu od sedam već postojećih teleskopa širom sveta da prikupi podatke o M87, efektivno stvarajući "teleskop veličine Zemlje".

Međutim, pošto jednostavno nije moguće pokriti celu površinu Zemlje teleskopima, pojavljuju se praznine u podacima, slično kao da nedostaju delovi u slagalici.

Tada je na scenu nastupio njihov novi trik sa veštačkom inteligencijom.

"Sa našom novom tehnikom mašinskog učenja, PRIMO, uspeli smo da postignemo maksimalnu rezoluciju trenutnog niza. Pošto ne možemo da proučavamo crne rupe izbliza, detalji sa slike igraju ključnu ulogu u našoj sposobnosti da razumemo njeno ponašanje. Širina prstena na slici je sada manja za oko dva puta, što će biti snažno ograničenje za naše teorijske modele i testove gravitacije ", rekla je glavna autorka Lia Medeiros, sa Instituta za napredne studije u Prinstonu, Nju Džersi.

Procenjuje se da je crna rupa M87 oko 6,5 milijardi puta veća od mase našeg Sunca i da izbacuje intenzivne mlazove energije.

Ovi svetli mlaznici, koji izlaze iz jezgra M87 i prostiru se najmanje 5.000 svetlosnih godina od njegovog centra, jedna su od najmisterioznijih i najenergičnijih karakteristika galaksije.

• Др

14. april 2023 | 09:39

Ништа ја не верујем, док не добијем потврду од наше познате научнице, Адриане Чекић! До тада , за мене су ово само празне приче!

• Mile od Stalaća

14. april 2023 | 10:00

Nas je odavno usisala crna rupa, pa se sada nalazimo u nekoj nekoj paralelnoj dimenziji gde su sve vrednosti obrnute naopačke.Ono sa čime se recimo Top lista Nadrealista ili Monti Pajton sprdali kao nešto što je ekstremno apsurdno, mi sada to živimo i to je trenutna stvarnost.