Ne koriste samo đaci veštačku inteligenciju, već i nastavnici - posebno u regionu Zapadnog Balkana
Upotreba veštačke inteligencije (AI) među nastavnicima varira širom Evrope, pri čemu neke zemlje pristupaju tehnologiji "opreznije".
Ovo je zaključak Međunarodne ankete o podučavanju i učenju (TALIS) Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD).
Važno upozorenje
Većina nastavnika koristi AI uglavnom za pripremu nastave, a stručnjaci očekuju da će se upotreba povećavati, uz upozorenje da je neophodno koristiti sve odgovorno.
U 32 zemlje, udeo nastavnika u nižim razredima u srednjim školama koji su 2024. godine koristili AI kreće se od 14 odsto u Francuskoj do 52 odsto u Albaniji.
Prosek u Evropskoj uniji (EU-22) iznosi 32 odsto, dok je u OECD-u (27 zemalja) 36 odsto.
Usvojene različite politike
U anketi se upotreba AI definiše kao korišćenje za predviđanja, predloge odluka ili generisanje teksta i obuhvata upotrebu AI u nastavi ili za olakšavanje učenja.
Ne izdvajaju se jake regionalne razlike, mada generalno zemlje Zapadne Evrope imaju nižu upotrebu AI među nastavnicima u poređenju sa Zapadnim Balkanom i Istočnom Evropom.
Portparol Organizacije Ujedinjenih nacija za obrazovanje, nauku i kulturu (UNESCO) istakao je da su vlade usvojile različite politike u vezi sa AI u obrazovanju, što utiče na svest i upotrebu AI među nastavnicima u Evropi.
"Neke zemlje su bile aktivnije u donošenju nacionalnih AI strategija koje uključuju i sektor obrazovanja, dok su druge zauzele oprezniji stav prema veštačkoj inteligenciji i korišćenju generativne AI u učionicama, uvodeći stroža pravila u zavisnosti od uzrasta učenika", rekao je on.
Uvođenje obavezne obuke
Ben Herc i Antoan Bilgin iz "Juropijen skulneta" ističu da velike razlike u upotrebi AI odražavaju razlike u obrazovnim politikama i kulturi, pri čemu neke zemlje imaju znatno oprezniji pristup.
Na primer, Francuska je ove godine počela sa uvođenjem obavezne obuke o AI u državnim školama, što je usledilo nakon perioda obuhvaćenog istraživanjem TALIS-a.
"Oprez, nejasna pravila i ograničena infrastruktura verovatno su razlozi sporijeg prihvatanja, naročito kada je reč o novoj i kontroverznoj oblasti poput AI", dodali su oni.
Prema Martini Di Ridolfo iz Evropskog sindikata obrazovanja (ETUCE), razlozi za razlike mogu biti obuka, obim posla, nedostatak nastavnika, lična motivacija i radoznalost.
Pomoć za pripremu nastave
Među nastavnicima koji koriste AI, u proseku u EU-22, gotovo dve trećine (65 dosto) kaže da ga koriste kako bi efikasno naučili i rezimirali određenu temu, a 64 odsto koristi AI za kreiranje planova časova ili aktivnosti, što znači da se AI najviše koristi za pripremu nastave.
Stručnjaci se slažu da upotreba AI u obrazovanju stalno raste i da će se dalje širiti.
Takođe, upozoravaju da odgovorna upotreba, jasne smernice i svest o mogućim rizicima moraju da budu deo tog procesa.
Herc i Bilgin napominju da će se vremenom AI sistemi verovatno sve više direktno koristiti u radu sa učenicima, na primer za predlaganje personalizovanih aktivnosti ili pružanje povratnih informacija u realnom vremenu.
"Ali, nastavnici treba da ostanu ključna veza između učenika i tehnologije, kako bi se očuvala njihova uloga u etičkom nadzoru i brizi", navode oni.
(Telegraf.rs/Tanjug)
Video: Ova maca pliva kao Nađa Higl: A mislili ste da mačke ne vole vodu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.