FOTO-UBOD: Šta vidite na ovoj slici? Ili, šta mislite da vidite na ovoj slici?

Ako postoji neka kamuflaža koja se može nazvati genijalnom, onda je to ova koja je osmišljena tokom Prvog svetskog rata

  • 2

Američki teretnjak SS „Vest Mahomet“ oslikan posebnom „zaslepljivačkom kamuflažom“, odnosno „dezlom“. Ovaj vid kamuflaže brodova korišćen je pre svega tokom Velikog rata. Foto: Wikimedia Commons/Naval History & Heritage Command

„Zaslepljivačka kamuflaža“ ili „dezl kamuflaža“ (eng. Dazzle camouflage, razzle dazzle) je bio oblik brodske kamuflaže tokom Prvog svetskog rata, i u manjoj meri tokom Drugog. Zamisao se pripisuje britanskom pomorskom slikaru Normanu Vilkinsonu, mada je toliko genijalna da su i drugi pokušali da je pripišu sebi, poput zoologa Džona Grejema Kera, pa čak i Pabla Pikasa koji je tvrdio da su kubisti poput njega za nju zaslužni.

Sastojala se od složenih obrazaca sa geometrijskim oblicima koji su se međusobno prekidali i presecali, i to u kontrastnim bojama. Ideja, za razliku od drugih vidova kamuflaže, nije bila da sakrije plovilo već da neprijatelju onemogući da odredi njegovu udaljenost, brzinu i smer kretanja, kako bi mu bila onemogućena valjana paljba. Kao što rekosmo — genijalno.

„Dezl“ je odmah prihvaćen od strane britanskog Admiraliteta, a potom i od strane američke ratne mornarice. Poseban je kuriozitet to, što nijedan jedini brod nije imao istovetnu šaru kao drugi, već su svi imali različite ne bi li se izbegla opasnost da pedantni nemački um počne da prepoznaje klase brodova.

Stoga šare postoje u ogromnom broju varijacija; Edvard Vadsvort, engleski slikar, nadgledao je oslikavanje preko dve hiljade različitih brodova, a verovatno nije bio sam u tom poslu. Posledica je bila ne samo postojanje ogromnog broja šara, već i činjenica da se učinak ove kamuflaže nije mogao odrediti jer je toliko mnogo faktora bilo u igri da je valorizacija njene efikasnosti bila nemoguća.

Što se tiče odgovara na pitanje iz naslova, dakle, vidite brod. U pitanju je američki teretnjak SS „Vest Mahomet“, a uslikan je 1918. godine. Te godine je sagrađen i porinut, a svoju karijeru je završio dvadeset godina kasnije kada je izrezan u staro gvožđe.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Više sa weba

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA