Prvi put u istoriji je neka kosmička letelica uspešno sletela na jezgro komete, i to 1969. godine

Kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko na fotografiji sonde „Rozeta“ od 31. januara 2015. godine. Foto: Wikimedia Commons/ESA/Rosetta/NAVCAM

67P/Čurjumov-Gerasimenko je naziv komete koja se nalazi u Kojperovom pojasu, diskolikoj oblasti malih tela Sunčevog sistema iza Neptuna u kome se nalazi i Pluton, bivša planeta koja se sada klasifikovana kao patuljasta. Dimenzije komete Čurjumov-Gerasimenko su 4,3 sa 4,1 kilometar, u njenim najvećim vrednostima; orbitalni joj period iznosi 6,45 godina, a rotacioni oko 12,4 sata. Ipak, njena maksimalna brzina je za naše pojmove ogromna: 135.000 kilometara na čas.

Otkrivena je 20. septembra 1969. godine od strane sovjetskih naučnika Klima Ivanoviča Čurjumova i Svetlane Ivanovne Gerasimenko, i to posmatranjem fotografskih ploča. Po njima dvoma dobila je svoje ime, a svetski poznata je postala nakon što je Evropska svemirska agencija 6. avgusta 2014. upravo sa njom uspešno spojila lender „File“ svoje svemirske sonde „Rozeta“, koja je i načinila ovu fotografiju. To je bio prvi put u istoriji da neka kosmička letelica uspešno sleti na jezgro komete: podvig vredan divljenja ako se setite brzine kojom se ona kreće.

Kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko na fotografiji sonde „Rozeta“ od 19. septembra 2014. godine. Foto: Wikimedia Commons/ESA/Rosetta/NAVCAM

Elem, kada smo prvi put videli sliku priloženu iznad, drugu po redu u tekstu, pomislili smo da je u pitanju neka savremena izdeformisana skulptura. Tako nam se učinilo. Trajalo je to svega par trenutaka pre nego što smo shvatili da se radi o kosmičkom objektu, ali onda smo shvatili još nešto: ako je suditi po komentarima koji se mogu videti podno tekstova na kojima su slike iz svemira — da li fotografije naše cenjene planete ili dalekih maglina i sazvežđa — izvestan broj ljudi će misliti da je sve ovo laž, da je u pitanju „fotošop“, da nikakva sonda nije sletela na njenu površinu osim možda na animaciji.

To što su Rusi otkrili ovu kometu ne bi trebalo da nešto promeni u tom pogledu: uostalom, „naučno je dokazano“ da Sovjeti i Amerikanci nisu zbilja bili neprijatelji, i da je cela njihova hladnoratovska retorika zapravo bila varka osmišljena sa ciljem da nas obmanu u vezi sferičnosti Zemlje, koja je u stvari — ravna kao fotografska ploča na kojoj su Klim Ivanovič Čurjumov i Svetlana Ivanovna Gerasimenko otkrili ovu kometu.