4

BRUKA: Aerodrom u Pančevu, upisan u istoriju svetske avijacije, sada je smetlište na kojem pasu ovce! (FOTO)

Pančevački aerodrom ostao je zabeležen u istoriji civilne avijacije, jer je odatle poleteo prvi avion na redovnoj noćnoj liniji Pariz - Carigrad. Danas na njemu ljudi bacaju smeće

Avion
Foto: Telegraf, Arhiva

Prvi noćni let u istoriji svetskog vazduhoplovstva dogodio se 25. marta 1932. godine na relaciji Pančevo – Bukurešt, sa linije Pariz – Istanbul, pa je tako aerodrom u Pančevu ostao upisan u istoriji civilne avijacije. Danas je na mestu aerodroma obična livada na kojoj ovce pasu, kao i gomile bačenog smeća, bez bilo kakve oznake da su odatle, nekada, poletali avioni za svetske gradove!

Pančevački aerodrom ostao je upamćen, pošto je s njega poleteo prvi avion na redovnoj noćnoj liniji za Bukurešt. Bio je to jedini način da avioni stignu iz Pariza u Istanbul, pre ekspresnog luksuznog voza “Orijent-ekspresa”, koji je bio sporiji od aviona, ali je bio u prednosti, pošto je putovao i noću.

To je bila i prva veza Kraljevine SHS sa svetom. Reporter Telegrafa je na pomenutoj lokaciji zatekao ravnu livadu, zaraslu u korov, s gomilama smeća svuda unaokolo.

Foto: Google map

Foto: Google map

Prema rečima Bojana Perića (57) iz Pančeva, nekada se tu mogla videti i pista, ali je neko razlupao beton i ostala je samo zemlja.

– Aerodrom, i pored oznake da je zabranjeno bacanje smeća, ljudi zatrpavaju smećem. Često dovode ovce na ispašu, a betonska pista je potpuno nestala – tvrdi on.

Francuska kompanija “Franko Rumen” uvela je linije Pariz – Strazbur i Pančevo – Bukurešt, da bi putnici brže stizali od čuvenog voza “Orijent-ekspresa”, koji je za 4 dana od Pariza stizao do Istanbula. U uslovima vazdušnog saobraćaja u to vreme letelo se samo danju. Putovanje bi se prekidalo s prvim sumrakom, a let bi bio nastavljan ujutru.

Foto: Školski i turistički aerodromi

Foto: Školski i turistički aerodromi

Celokupni let od Pariza do Pančeva trajao je oko 30 časova, dok je let od Pančeva do Bukurešta trajao samo 4 časa. Avioni na ovoj liniji prestaju da sleću na pančevački aerodrom 1927. godine.

Za predmetni let korišćen je francuski avion “kodron C-61“. Prevozio je 6 do 8 putnika, a prvi pančevački letač bio je Vladimir Aleksić.

Aero-klub “Utva” danas je korisnik ovog aerodroma. Održava ga i trudi se svim silama da ne nestane s mape aerodroma Srbije.

Foto: Telegraf.rs

Foto: Telegraf.rs

Zanimljivo je i to da je 2011. godine raspisan “Konkurs za kreiranje idejnog rešenja spomen- obeležja“, s ciljem da se podigne svest građana o značaju kulturnog nasleđa, putem negovanja kulture sećanja, kao i kreiranja novog vizuelnog identiteta grada, kroz prepoznavanje grada Pančeva kao dela šire kolektivne memorije i geografskog kulturnog prostora u kojem se desio Prvi međunarodni noćni let u svetu, i to na relaciji Pariz – Strazbur – Prag – Beč – Budimpešta – Pančevo -Bukurešt – Istanbul. Ipak, još uvek nisu vidljivi rezultati ovog konkursa.

Ugovorom iz 1923. između avio-kompanije “Franko Rumen” i Kraljevine SHS, aerodrom u Pančevu je postao stanica između Budimpešte i Bukurešta na relaciji Pariz – Carigrad.

Ovim ugovorom je Kraljevina SHS po prvi put bila uključena u sistem evropskog avionskog saobraćaja. S ovog aerodroma izveden je i prvi međunarodni noćni let putničkog saobraćaja na svetu na istoj relaciji 1923. godine, čime je ovaj aerodrom ušao u istoriju svetske avijacije i ima istorijsko-dokumentarnu vrednost, jer svedoči o događajima značajnim za istoriju nacionalnog vazduhoplovstva i međunarodnih odnosa.

Foto: Školski i turistički aerodromi

Foto: Školski i turistički aerodromi

Istorija vazdušnog saobraćaja kod nas počinje s 25. martom 1923. godine, kada je putnički avion kompanije “Franko Rumen” sleteo na aerodrom u Pančevu. Tada je uspostavljena redovna linija Pariz – Strazburg – Prag – Beč – Budimpešta – Beograd – Bukurešt – Istanbul, a naša zemlja je prvi put uključena u sistem evropskog vazdušnog saobraćaja.

Aerodromi u Pančevu i Bukureštu bili su opremljeni za prihvat i za otpremu aviona u uslovima nočnog letenja. Duž poletno-sletne staze postavljena su propisana svetla i dva jaka reflektora na pokretnoj osnovi, koji su iz dva različita pravca osvetljavali pistu za vreme sletanja ili poletanja aviona.

Duž rute od Pančeva do Bukurešta za bezbedan let i za sigurnu navigaciju su na svakih 20km postavljeni farovi kao zemaljski orijentiri. Dva su bila na teritoriji naše zemlje, a 22 na teritoriji Rumunije. U slučaju potrebe u pripremi su bile i raznobojne rakete, da bi se obezbedila sigurnost leta.

To su bili prvi zemaljski navigacijski uredaji za prve noćne letove vazdušnog saobraćaja u svetu. Danas više ništa od toga ne funkcioniše.

Foto: Školski i turistički aerodromi

Foto: Školski i turistički aerodromi

(D. Zlojutro)

Pogledajte sve vesti u poslednja 24 sata

Tagovi: Aerodrom, Pančevo
Popularni komentari
  • D
    Daniel

    Bas steta. Ja sam recimo na 2min peske od tog nekadasnjeg aerodroma. Kako bi bilo extra da ga osposobe pa da ga daju WizzAir-u i slicnim niskobudzetnim aviokompanijama. Al ne! U Pancevu je sve moralo da se upropasti. Znaci skoro svaku vrstu gabrike smo imali. Staklara,fabrika aviona,pivara,pa ove hemiske industrije sto su prodali bud zasto. Da ne nabrajam cega je sve bilo. Samo lokomotive nismo proizvodili ja mislim. Tuga. Pancevo bi sad bio tolko jak grad,da bi drugi gradovi zavideli. Sve bi cvetalo da korumpirana banda politicara nije upropastila.

  • v
    vaš novinar

    To se burazeru moj Daniele zove demokratija!!! Socijalizam nam nije bio dobar!!!

  • j
    juga

    Nije tacno da aerodrom nije u funkciji.To je teska laz i luetanje lujdi koji se ne razumeju. Aerodrom je u funkciji registrovan i svakodnevno u upotrebi po svim propisima i standardima. Za neke koji zamisljaju aerodrom kao asvaltnu ili betonsku pistu gde slecu samo putnicki avioni u cilju prevoza putnika onda ne znaju sta je sportski aerodrom. Aerodrom je travnata pista od 800 m. Koji je izvrstan za sve vidove sportske aviacije i trenutno je jedan od boljih u zemlji jer nikada nije poplavljen 12 meseci godisnje je u upotrebi. Svake godine vec sedam godina prvi let u godini polete clanovi aero kluba Utva na motornim zmajevima. Od proleca svakodnevno se leti na ovom aerodromu i svim ludima dobre volje i zelje da upoznaju sportsko vazduhoplovstvo pozeleo bi dobrodoslicu na ovaj aerodrom koji odrzava i na kome radi aero klub Utva Pancevo. Jugoslav Stojkovic pilot aero kluba Utva

foto dana

video dana