Iskusni vozači sve češće sipaju sodu bikarbonu u antifriz da zaštite motor od havarije: Ovo je razlog zašto
Antifriz je jedna od onih tečnosti o kojoj većina vozača ne razmišlja dok se ne pojavi ozbiljan problem, a tada posledice mogu biti skupe i dugotrajne. Upravo od njegovog kvaliteta zavisi da li će motor izdržati ekstremne letnje temperature i jake zimske minuse bez oštećenja.
Problem je u tome što je tržište preplavljeno falsifikovanim antifrizom, a čak ni poznate marke na ambalaži više nisu garancija da se u boci nalazi ispravna tečnost. Zbog toga su iskusni vozači i mehaničari već odavno počeli da koriste jedan stari, ali izuzetno efikasan trik iz garaže, a to je obična soda bikarbona.
Ova jednostavna metoda omogućava da se za svega nekoliko sekundi proveri da li je antifriz original ili opasna kopija koja može ozbiljno da ošteti sistem hlađenja, motor i vodenu pumpu.
Kako funkcioniše test sa sodom bikarbonom
Iskusni mehaničar iz servisa u Kijevu objasnio je jednostavan princip ovog testa. Kako kaže, dovoljno je dodati malo sode u antifriz i posmatrati reakciju. Ako u tečnosti postoje kiselinske primese, soda će odmah izazvati burnu penu, što je jasan signal da je reč o neispravnom ili falsifikovanom proizvodu.
Prema njegovim rečima, pravi antifriz ostaje potpuno miran, bez pene i bez ikakvih promena na površini. Hemijski gledano, objašnjenje je jednostavno. Jeftini ili lažni antifrizi često sadrže kiseline koje u dodiru sa sodom ulaze u reakciju i stvaraju mehuriće, dok kvalitetne tečnosti bazirane na glikolu ili alkoholu uopšte ne reaguju.
Zbog toga se među vozačima sve češće čuje izjava da je "soda detektor laži za antifriz", a iskustva sa terena to u velikoj meri potvrđuju. Na jednom popularnom garažnom forumu korisnici su objavili rezultate sopstvenih testova i otkrili da se skoro trećina proizvoda dostupnih na tržištu zapenila pri dodiru sa sodom, što znači da nisu bezbedni za upotrebu.
Zašto je ovaj test važan za svaki automobil
Sipanje lošeg antifriza može da dovede do nagrizanja aluminijumskih delova sistema hlađenja, oštećenja hladnjaka, a u najgorem slučaju i do kvara pumpe i ozbiljnog pregrevanja motora. Popravke u tim slučajevima često koštaju višestruko više od same tečnosti.
Zato stručnjaci savetuju da se antifriz ne kupuje bez jasne deklaracije i porekla, da se obrati pažnja na boju i miris, jer jak miris sirćeta često ukazuje na prisustvo kiseline, kao i da se test sa sodom uradi pre nego što se tečnost sipa u sistem.
Ovaj trik ne zahteva nikakvu posebnu opremu, traje svega nekoliko sekundi i može da spreči ozbiljne kvarove koji nastaju tiho, bez upozorenja, ali sa vrlo skupim posledicama po motor.
(Telegraf.rs)