Cene polovnjaka su porasle i neće padati, ali se oni i pored toga prodaju

Korišćena vozila u Srbiji skuplja su, u odnosu na prošlu godinu, od 300 do nekoliko hiljada evra, za šta postoji više razloga...

Foto: Profimedia, A. Nalbantjan

Novi modeli automobila poskupeli su od 20 do 60 odsto u odnosu na njihovu vrednost u prethodne dve godine, što je poguralo i skok cena polovnjaka i taj trend će se nastaviti.

Korišćena vozila u Srbiji koštaju više u odnosu na lane, od 300 do nekoliko hiljada evra, u zavisnosti od godine proizvodnje i modela. Uprkos ovom poskupljenju, brzo se prodaju.

Cene novih i polovnih automobila i dalje rastu. Ta uzlazna linija će se zaustaviti kada se reši poremećaj na tržištu, jer postoji ogromna potražnja, a nedovoljno vozila. Očekuje se da bi do normalizacije moglo da dođe u drugoj polovini sledeće godine, pišu Novosti.

Cene neće padati

Petar Živković iz Asocijacije automobilskih novinara Srbije ističe da ni tada cena vozila neće padati, već će se na tom nivou stabilizovati. On objašnjava da osim globalne nestašice čipova i poremećenih nabavnih tokova, na poskupljenje automobila utiče više faktora.

- Cena sirovina je drastično povećana, visoko kvalitetni čelik je poskupeo 50 odsto, a on u boljim automobilima učestvuje od 25 do 30 procenata - objašnjava Živković.

Poskupela je cena prevoza, brodski transport je skuplji od 40 do 50 odsto. Utiču i stroži evropski propisi koji su zahtevniji u pogledu ispunjavanja standarda evro 6-D Full.

Povećanje cena novih automobila, kako ističe, prate polovnjaci. On navodi primer da korišćeni Nissan Qashqai koji je koštao od 7.000 do 8.000 evra, sada ne može da se kupi ispod 10.000 do 11.000, jer novi u početnom paketu ima cenu od 23.000 evra. A, tako je sa svim vozilima.

Foto: Pixabay

Uticaj nemačkog tržišta

- Dodatno, na poskupeljenje polovnjaka utiče i situacija na nemačkom tržištu, koje je najveće, i odakle stiže najviše tih vozila u Srbiju - objašnjava Živković.

Oni su uveli strože propise za korišćene automobile, nova osiguranja za promet i garancije, i tamo su dileri zbog toga podigli cene za nekoliko stotina evra.

Većina ljudi na evropskom tržištu teže se odlučuje da proda svoje vozilo i kupi novo, zbog čitave situacije, što utiče na manjak polovnjaka. Kada se na to dodaju, kako kaže, transportni troškovi korišćenih automobila, veće muke oko papirologije uvoznika, logično je da će vozila nastaviti da poskupljuju.

On navodi da se polovnjaci u Srbiji brzo prodaju, iako su poskupeli. Očekuje se da će do kraja godine biti prodato više od 100.000 korišćenih vozila, što je blizu nivoa njihove uobičajene godišnje prodaje kod nas koja se kreće od 110.000 do 120.000.

(Telegraf.rs)