"Ceo svet nam se otvorio": Basista Sabatona za Telegraf o novom albumu "Legends" i povratku starog gitariste

Vreme čitanja: oko 8 min.
Foto: Promo/Ben Alexis

Švedski metal sastav Sabaton, poznat po tome što stvara muziku o istorijskim događajima i ličnostima, objaviće 17. oktobra svoj 11. studijski album "Legends" koji, kako mu samo ime govori, obuhvata legendarne istorijske figure i to u periodu od 3.500 godina istorije.

Tim povodom, Telegraf.rs razgovarao je sa basistom benda Sabaton Parom Sundstromom o novom albumu i kreativnom procesu koji se odvijao tokom njegovog stvaranja.

Video: Basista Sabatona o novom albumu koji izlazi 17. oktobra
  • Vaš novi album "Legends" će biti objavljen 17. oktobra i posvećen je, kako mu i ime kaže, legendama istorije iz različitih vremenskih perioda i sa različitih podneblja, poput Napoleona, Cezara i Jovanke Orleanke. Kako ste vršili selekciju i doneli odluku o tome ko će da budu ljudi o kojima ćete da pevate na novom albumu? Da li je izbor bio težak, da li ste imali više materijala, pa ste morali da sužavate izbor?

- Doneli smo odluku da ćemo da snimimo album koji će da se zove "Legends" nakon što smo napravili muziku za pesmu "Templars". Muzika je bila epska i nije zvučala kao bilo šta što smo snimili za albume "The Great War" ili "The War to End All Wars". Muzika je zvučala mnogo starije i onda smo odlučili da napišemo pesmu o templarima. Kada je ta odluka doneta, počeli smo da istražujemo ideje o čemu bismo još mogli da napravimo pesme. Neko vreme smo imali ideju da album nazovemo "Legends" i to je bio dobar i prikladan naziv za album Sabatona. Nakon što smo doneli tu odluku, ceo svet nam se otvorio, nismo više bili vezani za Evropu i četiri godine istorije. Bili smo spremni da odemo gde god nas muzika odvede i mislim da je upravo to učinilo da se ovaj album istakne i da postane nešto drugačije na čemu bismo radili bez ograničenja, bez pravila. Na kraju smo završili sa 3.500 godina istorije na jednom albumu, pokrili smo mnogo toga.

Odabir istorijskih ličnosti o kojima ćemo da snimimo pesme je i lak i težak. Lako je pronaći nekog ko odgovara opisu legende, toga nam ne manjka. Imali smo celu Power point prezentaciju u koju smo stalno dodavali nove stranice i dodavali informacije o tome kakve pesme bismo mogli da napravimo, kao i kako bi izgledali spotovi za njih. Ali uvek mora da se održi srž Sabatona, što je muzika. Sedeli smo i slušali instrumentale i došlo je vreme da odredimo koja muzika bi se uklopila sa kojom od ovih legendi. Sa nekima je bilo lako jer ih je bilo lako uklopiti u različite scenarije. Ako za primer uzmemo Julija Cezara, možemo da ga zamislimo u bilo kom vremenu tokom istorije. Možemo da ga zamislimo kao večitog diktatora, što bi bila pompezna pesma, možemo da ga prikažemo na bojnom polju, što bi bila agresivnija pesma ili možemo da prikažemo njegov kraj, što bi možda bila depresivna pesma. Bilo kakva pesma bi mogla da se uklopi sa njim, ali sa nekima od njih nije tako lako i muzika mora da se prilagodi.

  • Koji su primeri ličnosti sa kojima vam nije bilo lako, one koje ne mogu da se prilagode bilo kakvoj vrsti pesme?

- Bilo je nekoliko od kojih smo morali da odustanemo. Postoji šansa da dodamo neke ličnosti u budućnosti. Kada smo završavali album "The Great War" i kada se dogodio kovid i nismo znali šta ćemo da radimo, shvatili smo da i dalje postoji jedna pesma o Prvom svetskom ratu koju moramo da snimimo i to je bila pesma "The Christmas Truce". Znali smo da moramo da je snimimo, ali nismo znali da će da bude na albumu, to se dogodilo zahvaljujući koroni. U ovom slučaju, možda bude još pesama u budućnosti jer je u pitanju interesantna tema, imamo još ideja, tako da pretpostavljam da ćemo morati da napišemo još muzike.

  • Koja pesma sa albuma "Legends" je tvoja omiljena, iz bilo kog razloga?

- Zavisi od momenta, da li ih pišemo, da li ih vežbamo, snimamo, ili izvodimo uživo. Zaista se radujem da nekoliko pesama izvedemo pred publikom, jedna od njih je "Templars". Postoji razlog zašto tu pesmu još nismo izveli uživo. Planiramo jedan koncert na kom ćemo otkriti nešto veliko kada budemo svirali tu pesmu. Mislim da će "Tiger Among Dragons" (pesma o kineskom ratniku koji se zove Lu Bu, prim. aut) biti izuzetno interesantna za sviranje jer je toliko drugačiji tip pesme i zahtevaće drugačije instrumente. Ali iz čiste rock'n'roll perspektive, to mora da bude "Crossing the Rubicon" (pesma o Juliju Cezaru, prim. aut). Kada smo razgovarali o pesmama, došli smo do zaključka da je to najsnažnija pesma na albumu.

  • Kako je izgledao kreativni proces tokom rada na ovom albumu? Ovo je prvi album Sabatona na kom su svi članovi benda učestvovali u pisanju pesama. Da li je teško postići dogovor kada toliko ljudi radi na tekstovima pesama?

- Jednostavno se dogodilo da bude tako. Sabaton nema agendu da svi moraju da učestvuju, ali je dobro što je tako ispalo jer svi imaju osećaj da su bili deo stvaranja albuma. Kada smo pisali pesme, Tobe u tom momentu čak nije ni bio u bendu, ali je pisao pesme za Sabaton. Mislio je da piše pesmu koju će Tomi da svira, ali onda nam se Tomi zahvalio za osam godina u bendu i saopštio nam je da želi da izađe iz benda. Ipak, nije želeo tek tako da nas ostavi na cedilu i hteo je da učestvuje u kreiranju albuma i na turnejama dok ne nađemo novog gitaristu. Stavili smo snimanje albuma na pauzu, zahvalili mu se za sve godine u bendu i rekli mu da zaista želimo da snimimo novi album sa novim gitaristom.

Nije prošlo mnogo vremena dok ponovo nismo pronašli Tobea. Posetio sam ga za Novu godinu, slavili smo je zajedno i tokom večeri se pokrenula tema Sabatona i rodila ideja da Tobe želi da se vrati u bend. Sledećeg dana usledilo je nekoliko telefonskih poziva među članovima benda i Tobe je ponovo bio u bendu. Već smo bili spremni da snimimo album, ali smo još malo odložili snimanje kako bi Tobe dobio šansu da se ponovo "zagreje". Dodali smo neke turneje koje nije trebalo da se dese, na primer turneju sa bendom Judas Priest. Kontaktirao sam ih i želeli su da idu s nama na turneju.

Mislim da je interesantno to da je Tobe radio na pesmi i da je mislio da će Tomi da je svira, a nekoliko meseci kasnije je bio u studiju i snimao je. U pitanju je pesma "The Lightning at the Gates" (pesma o Hanibalu Barki, prim. aut). Kao što sam rekao, nema agende da svi treba da budu uključeni, jednostavno se tako desilo i mislim da je ishod lep.

  • Na prošlom albumu ste objavili pesmu o Milunki Savić koja se zove "Lady of the Dark". Zbog čega ste odlučili da Milunku Savić nazovete lady of the dark (gospa tame, prim. aut), zbog čega baš taj opis?

- Živela je život koji nije bio toliko u centru pažnje, "daleko od svetlosti reflektora", nije bila deo mnogih aktivnosti nakon rata. Ali takođe je način na koji je završila rat bio pomalo skriven u tami.

  • Kada govorimo o ženama, vaše pesme o ženama su, barem meni, često najupečatljivije. Na albumu "Legends" imate pesmu o Jovanki Orleanki, snimili ste pesmu o Milunki Savić, a pesma "Night Witches", koja govori ruskim avijatičarkama 588. puka noćnih bombardera je jedna od mojih omiljenih pesama Sabatona. Da li ste razmišljali o tome da snimite album o značajnim ženama istorije? Kao "Heroes" ili "Legends", ali da bude isključivo o ženama. Neki od dobrih primera su možda Flora Sends i druge Britanke koje su se borile za Srbiju u Prvom svetskom ratu, Olga od Kijeva, ili čak Orijana Falači.

- To je interesantna tema. Fanovi širom sveta mi skoro stalno šalju mejlove preko sajta sa idejama o čemu bismo mogli da pevamo. Ja ih uzimam i sortiram u mnoge foldere. Tako sam imao "Legends" folder i folder o Prvom svetskom ratu, ali takođe postoji i folder koji se zove Heroine. On postaje sve veći i nisi sama u tome da želiš da čuješ više pesama o ženama. Ali to još nismo uradili, možda se dogodi, lista postaje sve duža.

Sabaton; Foto: Promo/Steve Bright
  • Dakle, postoji mogućnost, materijala imate dovoljno.

- Definitivno imamo dovoljno materijala.

  • Na vašem "Sabaton History" kanalu na Jutjubu postoji video o deci u vojsci. U tom videu Indi Najdel govori o najmlađem vojniku Prvog svetskog rata, Momčilu Gavriću, koji je imao samo osam godina kada je bio srpski vojnik. Isto pitanje kao i za žene, da li ste ikada razmišljali o tome da napišete pesmu o njemu ili nekom drugom detetu koje je bilo vojnik? Dotakli ste se te teme u pesmi "1916", ali da li ste razmišljali o tome da neki od tih života u pesmi opišete detaljnije?

- Ne znam da li bih mogao to da uradim. Bilo bi previše teško. To je jedna od najbrutalnijih priča o kojima smo govorili na "Sabaton History" kanalu i nisam siguran da je u pitanju tema o kojoj želimo da pevamo.

  • Kada smo kod teških tema, šta kada su u pitanju, uslovno rečeno, "zločinci istorije". Da li težite ka tome da tekst napišete iz njihovog ugla, kako ne bi bila u pitanju njihova glorifikacija?

- Takođe je interesantno da se sagleda situacija iz te perspektive i danas pokušavamo da budemo pažljiviji kada obrađujemo takve teme. Postoje situacije kada jesu u pitanju zločinci, ali takođe je važno da zapamtimo da svaki konflikt ima barem dve suprotstavljene strane, ako ne i više. Vrlo često su obe u pravu iz svoje tačke gledišta. Kada se radi o ratu, koji je strašna stvar, mnogi ljudi se bore za svoj cilj ili za nekog sa svoje strane, recimo.

Ponekad je teško da se zamisli situacija i jako je važno da se zna da pesme Sabatona ne treba da prikažu našu perspektivu ili političko gledište. Mi pričamo priču, a ljudi treba da znaju da prosude za sebe. Sabaton nije ovde da govori ljudima kako da glasaju, kako da se oblače, šta da rade, kako da žive svoje živote. Mi pričamo priče iz istorije, a slušalac treba da odluči šta misli o tome. Pesma ne treba da bude Sabatonova tačka gledišta ili strana na kojoj je Sabaton. Mi u pesmi pričamo jednu stranu priče, a ne znači da je u pitanju prava strana za slušaoca.

(Telegraf.rs)