Teška sudbina Indijanaca: Koriste Koka-Kolu u ritualima, jer nemaju pijaću vodu

Meksička pokrajina Čiapas se suočava sa porastom dijabetesa među starosedelačkim stanovništvom dok Koka-Kola presušuje bunare

U meksičkoj saveznoj državi Čiapas nema dovoljno vode za piće, i neka domaćinstva imaju pristup tekućoj vodi samo nekoliko puta nedeljno.

- U regionu postoje sektori sa vrlo zagađenom vodom, koji najugroženije regije pretvaraju u najsiromašnije,  jer im uskraćuju pristup javnim službama i resursima - kaže Paloma Mehija iz programa 'Sigurna voda u školama' pri fondaciji Kantaro Azul.

Kako pijaće vode ima sve manje, lokalno stanovništvo pribegava gaziranim sokovima, više od dva litra dnevno. Koka-Kola, najpopularnije zaslađeno piće dostupno u regionu, često je lakše naći od flaširane vode i gotovo je podjednako jeftino.

Margarita Gutijerez, direktorka sistemskih promena i političkih incidenata u fondaciji Kantaro Azul, tvrdi da je Koka-Kola iskoristila propust države u pružanju sigurne vode za piće u regiji, za koju kaže da "nije problem dostupnosti već lošeg upravljanja vodama i nedostatak pročišćavanja otpadnih voda".

Gutijerez dodaje da je rasprostranjenost Koka-Kole "impresivna", napominjući da "čak i u najudaljenijim područjima možete pronaći Koka-Kolu". Zahvaljujući svojoj dostupnosti, Koka-Kola je duboko ugrađena u lokalnu kulturu.

Prema rečima Rigoberta Alfara, učitelja na Slobodnom Univerzitetu Čiapas, komercijalna strategija Koka-Kole koja pazi na to da je njena cena veća u gradovima nego u ruralnim predelima, proizvela je efekat da stanovništvo piće koristi kao oblik valute .

Ovaj gazirani sok se takođe koristi u verskim ritualima koje izvodi domorodačko stanovništvo Tzotzil.

Domorodačka vidarka Marija Lopes, koja je tradicionalno majansko ritualno piće zamenila Koka-Kolom, kaže da bolesnoj osobi treba jedna ili dve boce Koka-Kole da bi ozdravila.

Neke crkve takođe prijavljuju da ljudi donose napitak "kao žrtveni dar, a ne kao slatko piće", ističe Gutijerezova.

- Zbog staklene boce, urođenička plemena su je doživljavale kao nešto mistično, ne samo zbog oblika već i zbog ukusa napitka, kaže Alfaro, dodajući da Koka-Kolu domoroci smatraju "za nešto što je stiglo od bogova, čarobno piće ".

Objašnjava da je izazov smanjiti potrošnju Koca-Kole u regiji, jer se na nju ne gleda samo kao na potrošački proizvod, već i kao na proizvod koji ima "duhovnu vrednost".

Šefa Nutricionističkog sektora bolnice San Kristobal de las Kasas, Luis Alberto Ferer navodi da pet od deset urođenika svakodnevno konzumira gazirana pića, što je izazvalo gojaznost i dijabetes među njima.

Meksiko je na drugom mestu među članovima OECD-a zbog gojaznosti odraslih, što je navelo vladu da proglasi epidemiju.

Svetska zdravstvena organizacija zaključila je 2016. da je dijabetes vodeći uzrok smrti u Meksiku sa 76.000 života izgubljenih u toj godini.

Od 2007. do 2017. smrtnost od dijabetesa povećala se za 78 odsto. Zdravstveni službenici i potrošački aktivisti kažu da je skok popularnosti Koka-Kole igrao veliku ulogu u narušavanju zdravlja stanovništva.

Koka-Kolu proizvodi fabrika FEMSA, koja piće flašira i prodaje širom Meksika. Prema dugogodišnjem sporazumu s meksičkom vladom, oni poseduju prava na iscrpljivanje 1.135.623 litara vode dnevno.

Prošlog proleća demonstranti su se obrušili na pogon, pozivajući Vladu da zatvori fabriku, žaleći se na smrtonosne posledice koje ovo piće ima na lokalno stanovništvo. Rukovodstvo Koka-Kole je negiralo ove optužbe, pravdajući nedostatak vode nedovoljnim državnim ulaganjima, lošim planiranjem i raspadanjem infrastrukture.00

(Telegraf.rs)