Šta tačno na automobilima znače oznake TDI, dCi, CDI, HDI, TDDI, TDCi?

Kako se snaći u moru različitih oznaka?

Dizel, TDI
Foto: Pixabay.com

Oznake motora često zbunjuju i solidne poznavaoce automobilizma. Problem je u tome što - generalno – ove oznake ne moraju da znače ništa. To su jednostavno oznake koje proizvođači automobila koriste bez univerzalnih pravila. Na prvom mestu se gleda šta će privući kupca – neki proizvođači uporno zadržavaju staru oznaku kako bi zadržali prepoznatljiv brend (npr. TDI), a drugi uporno uvode izmene kako bi pokazali kupcima da su ubacili u ponudu neki novi motor...

Dakle, to su čisto marketinške oznake koje proizvođači daju svojim modelima na osnovu procene šta će najviše privući kupce. Ne – ne postoje apsolutno nikakvi standardi, ni u okviru određene marke, određenog modela ili generacije šta neka oznaka tačno znači. Da – oni nas navode da mislimo kako postoje neka pravila, ali u stvari ne postoje.

Na osnovu oznaka motora ne možete pouzdano da saznate ko je u stvari proizvođač motora (ni u Mercedesu nije uvek Mercedesov motor), kakvu vrstu ubrizgavanja goriva ima, koja je generacija, da li ima turbo punjač ili kompresor, pa čak ni koju vrstu goriva koristi?!

Ako u oznaci postoji slovo D, onda je sigurno reč o dizelašu?

Ne obavezno, mada je to uglavnom slučaj. Neki od izuzetaka su Mitsubishi (GDI), Nissan (DIG-T) i Mazda (DISI), mada i korišćenje ovih oznaka može da bude predmet veoma opširne priče. Ali, da ne komplikujemo...

Šta znači legendarna oznaka TDI?

Dizel, TDI, Motor

Foto: Pixabay.com

Sigurno „Turbo Diesel Injection“? Ili možda „Turbocharged Direct Injection“. Šta bi onda trebalo da znači SDI? U redu, znamo da je to VW dizelaš bez turbo punjača koji može da ima 1.7, 1.9 i 2.0 litra, ali postoji i 2.5 verzija namenjena kombijima. Da skratimo, SDI znači „Suction Diesel Injection“. Čekajte malo, pa to su Nemci, zašto bi dali oznaku na engleskom? Imate pravo, SDI je akronim za „Saugdiesel Direkt Einspritzung“. U grubom prevodu, „atmosferski sa direktnim ubrizgavanjem“.

Međutim, TDI motori postoje i u pumpa-dizna i u „common rail“ verziji. Šta onda TDI konkretno označava? A još kad u priču ubacimo npr. Dodge Caliber koji koristi 2.0 TDI motor, ali pod oznakom 2.0 CRD. Pa onda Jeep Patriot 2.0 CRD sa istim VW-ovim motorom, a tu je i Patriot 2.2 CRD sa Mercedesovim motorom, koji Mercedes u svojim modelima označava kao CDI.

Može ovako da se posmatra: CRD - Common Rail Diesel. Ovu oznaku koriste sva vozila Chrysler grupacije (Dodge, Jeep, Chrysler), bez obzira koji, odnosno čiji motor koriste, a već znamo da su koristili i VW-ove i Mercedesove motore. U redu, ima smisla...

Međutim, imamo Mercedes koji uzme motor firme Renault i zalepi CDI oznaku na zadnji deo auta, a sa druge strane svoj dizel motor da drugom proizvođaču koji stavi svoju oznaku po želji.

JTD - Fijatova oznaka za prvu generaciju dizelaša sa „Common Rail“ sistemom. To je akronim od „Jet Turbo Diesel“. Ova familija motora dolazi sa četiri i pet cilindara uz dva ili četiri ventila po cilindru. Osim vozila iz Fiat grupacije (plus Alfa Romeo i Lancia) koriste ih i automobili i drugih marki, ali pod drugim oznakama.

Tu su i MultiJet motori, koji predstavljaju drugu generaciju. Kada se MultiJet ugradi u Alfu on postaje JTDm, u Opelu se pretvara u CDTi, Saab sa ovim motorom nosi oznaku TiD ili TTID, a Suzuki se „drznuo“ da ga u svojim vozilima nazove DDiS.

Kada je Opel u pitanju, oznaka CDTi je tu bez obzira ko je konstruisao ili ko proizvodi motor - Fiat, Isuzu, Ford/Peugeot/Citroen, VM Motori… A sada, kada suFrancuzi (PSA Peugeot Citroen, tj. od 2016. „PSA Group“ na engleskom) preuzeli Opel, koristiće verovatno samo njihove dizel motore.

Slovo „T“ ukazuje da motor ima turbo punjač?

Dizel, TDI, BMW, Motor

Foto: Pixabay.com

Ne obavezno. BMW svoje dizelaše označava prosto dodavanjem slova „d“ – bez ozbira na to da li imaju jedan, dva ili tri turbo punjača. Isto važi i za benzince – slovo „i“ nam ne govori koliko turbo punjača ima. Tu je i Audi koji ima benzince i sa turbo punjačem i sa kompresorom, ali svi nose oznaku TFSI (ili TSI).

A slavni Twin Spark ili TS (Alfa Romeo)? To znači da motor ima dve svećice po cilindru - jednu glavnu i jednu pomoćnu sa ciljem da se postigne mirniji rad u leru. Kad smo već kod Alfe, tu je i benzinski JTS („Jet Thrust Stoichiometric“) sa direktnim ubrizgavanjem goriva. U 99% drugih slučajeva, slovo T u oznaci ukazuje nam da motor ima turbo punjač (ili kompresor ili kombinaciju turbo punjača i kompresora u određenim slučajevima).

Ford i Francuzi

Ford i grupacija PSA Peugeot Citroen ostvarili su ozbiljnu saradnju na razvoju dizel motora raznih kubikaža. Na primer, ovi motori ugrađivani su u Fordove pod oznakom TDCi, u Peugeot i Citroen modele pod oznakom HDi, kao i u kola marke Mazda, Volvo, Toyota, Jaguar, Land Rover i Mini, od kojih svako ima svoju oznaku.

Zaključak

Ovo deljenje, zajednički razvoj ili kupovina motora od drugih proizvođača ne znači obavezno da neka kompanija nije u stanju da razvije sopstveni kvalitetan motor. Zašto ulagati desetine ili stotine milione evra u razvoj, ako već postoji motor koji se pokazao kvalitetnim i pouzdanim i ako je „vlasnik“ raspoložen da ga proda po prihvatljivoj ceni?

Takođe, ako se ne slažete sa konstatacijom da se samo na osnovu oznake motora(bez informacija o generaciji, godini proizvodnje, modelu...) na automobilu može doneti zaključak o njegovim karakteristikama, poreklu ili načinu rada, slobodno navedite primere.

Pogledajte kompletnu ponudu polovnih automobila za prodaju na sajtu Polovni automobili.

(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)

Tagovi: cdi, Dizel, hdi, motor, TDI

Pogledajte sve vesti u poslednja 24 sata

Komentari (14)
Poređaj komentare:
  • G
    Gagi

    Kad vidite ovu oznaku ispred sebe znajte da je to samo traktor maskiran u putnički auto.

  • V
    Vojin

    Postoji citava jedna sekcija na automanijaku koja se bavi ovim oznakama. I je u vecini slucajeva Injection, odnosno ubrizgavanje (direktno ili indirektno) i nema veze sa Interkulerom koji je odavno sastavni deo svakog motora sa turbinom.

  • J
    Jaksa

    Svaka oznacava neko dizelsko djubre...

Da li davati kaparu za automobil, i šta morate da uradite ako ne želite da vas prevare

4 stvari koje nikada ne smete da radite u autu sa ručnim menjačem

Šta se desi kada sipate pogrešno gorivo u motor - i šta onda morate da radite

15 saveta kako preživeti na 2 točka na ulicama u Srbiji

1.0 ili 2.0: Koliko snažan motor vam je zaista potreban?

E10, 91, 95, 98 - šta ove oznake na gorivu znače, i koje je najbolje?

Nenad je kupio Audi A6, ali kada je pokušao da registruje auto - shvatio je da je opasno prevaren

10 najgorih nemačkih automobila koje možete da kupite u 2019.

Evo kako da proverite tečnost menjača, zašto je to važno i koja boja signalizira ozbiljan problem

5 starijih električnih automobila koji drže svoju vrednost neverovatno dobro

Auto će trošiti više goriva ako pravite ove greške sa gumama

Zašto je Švedska najbezbednija zemlja za vozače - i 4 pravila koja im bukvalno čuvaju život na putu

7 najiritantnijih stvari koje agresivni vozači rade u saobraćaju

5 automobila koji zahtevaju pravo bogatstvo za održavanje

9 kvarova zbog kojih auto gubi snagu kada ubrzavate

Gde je sve po zakonu dozvoljeno, a gde zabranjeno parkiranje u Srbiji?

Problemi sa volanom i 2 specifična zvuka koji otkrivaju da servo pumpa u volanu umire

13 saveta za srećno putovanje automobilom

9 gedžeta koji će putovanje automobilom pretvoriti u žurku na točkovima (FOTO)

12 najjeftinijih auto-kamera čiji snimci mogu da vam uštede novac i živce (VIDEO)

Jednostavno uputstvo kako da upalite auto na kablove

Šta znače lampice na instrument tabli: Objašnjenje za 64 svetlosna simbola (FOTO)

Kako da brzo rashladite vazduh u autu koji je stajao na suncu?

Najčešće greške zbog kojih polaznici auto-škola padaju na vozačkom ispitu

Evo kako da najlakše proverite da li je neko vraćao broj pređenih kilometara na automobilu

Ovo su najvažniji saveti za vožnju po vrućini, i šta da radite ako dete dobije toplotni udar u autu

Šta je to start-stop sistem, da li štedi gorivo ili uništava motor na kolima?

Mehaničar otkriva koje polovnjake je najbolje kupiti u 2019. godini ako želite odličan motor

Otkrivamo po čemu se sedan danas tačno razlikuje od kupea

11 polovnjaka koje nikako ne treba kupovati

3 velike greške koje čak i iskusni vozači prave sa menjačem i kvačilom

Sve prednosti i mane automobila sa pogonom na zadnjim točkovima

Evo kako da proverite ulje u kolima i vidite da li je potrebno da sipate još

Otkrivamo sve prednosti i mane hečbek i sedan modela

Evo šta vas sve čeka ako vam na tehničkom pregledu kažu da morate da ukucavate novi broj motora

Otkrivamo koje zemlje prave najbolje luksuzne automobile, a koje najbolje sportske i SUV modele

10 automobila koji će se najverovatnije pokvariti posle 5 godina - a na listi su i 2 iz Srbije

Snaga sve veća, a kubikaža sve manja – da li su ovi motori zaista bolji?

Ovaj model naočara za sunce nikada ne biste smeli da nosite kada vozite

3 trika lopova koje morate da znate - ako želite da sačuvate svoj auto

7 najudobnijih i najpristupačnijih automobila koje trentuno možete da kupite

5 pametnih provera koje svako mora da uradi na svom autu pre nego što krene na more

/
<% galerijaAlt  %>

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima