• 13

Ovih 7 stvari morate da znate pre nego što se odlučite za kupovinu polovnog hibrida

"Svi hibridi su manje-više isti" - ovakvo mišljenje je možda jedna od najvećih grešaka prilikom odluke o kupovini hibrida...

  • 13
Hibridni automobil

Foto: Shutterstock

Polako ali sigurno, hibrida je sve više kod nas. Međutim, mnogim potencijalnim kupcima hibrida polovnjaka najveću brigu predstavlja preostali životni vek baterije.

Brinu i generalno o pouzdanosti čitavog hibridnog sklopa - što je nešto komplikovanije, to se lakše kvari, zar ne? Na sreću, hibridi su se po ovom pitanju pokazali odlično.

Ako ste odlučili da kupite polovan hibrid, sajt Polovni automobili je sastavo listu saveta koji u tome mogu da vam pomognu.

1. Naučite šta su hibridi, kakve vrste postoje i kako funkcionišu.

2. Nađite uputstvo za konkretan model koji planirate da kupite - pošto hibridni automobili mogu drastično da se razlikuju po načinu rada, biće vrlo korisno da se upoznate sa načinom funkcionisanja modela za koji ste zainteresovani.

Na primer, koje lampice i informacije treba da se prikažu prilikom stavljanja vozila u funkciju, koje dodatne informacije možete da dobijete preko kompjutera, odnosno šta može da se prikaže na info displeju po pitanju napunjenosti ili generalnog stanja baterija i samog hibridnog pogona...

Takođe, proverite koliko dugo auto može da ide na čisto električni pogon, pre nego što se startuje benzinski ili dizel motor - to može da zavisi od napunjenosti baterije, spoljašnje temperature, ubrzanja, brzine kretanja, uključenih potrošača... Isto tako utvrdite kada bi benzinac trebalo da se gasi - npr. čim popustite papučicu gasa, kada se napuni baterija, kada se koči, itd.

Razlike u „ponašanju“ hibrida mogu da budu velike, čak i kada je u pitanju isti model – zavisi od napunjenosti baterije, uslova vožnje... Kod nekih hibrida mogu da se biraju i razni modovi za vožnju, u zavisnosti od toga da li želite da vozite što ekonomičnije ili su vam važnije performanse.

3. Pročitajte dokumentaciju tog konkretnog automobila u vezi uslova garancije na hibridni sklop. Naravno, ako su papiri na nekom stranom jeziku, može da bude nezgodno, ali i u tom slučaju možete da se obratite ovlašćenom servisu.

Hibridni motor

Foto: Pixabay

4. Probna vožnja - vožnja na otvorenom putu neće vam mnogo reći o stanju hibridnog sistema, osim ako je u pitanju plug-in verzija. Najverovatnije će konstantno biti aktivan klasičan motor, dok će elektromotor priskakati u pomoć pri ubrzavanjima (npr. pri preticanju).

Ipak, možda uočite neke nepravilnosti. Mnogo je važnija vožnja u kreni-stani uslovima, sa kočenjima (blažim i snažnijim), oštrijim ubrzavanjima i slično. Slobodno se može reći da je gradska gužva "prirodno" okruženje za hibrid - u takvim uslovima do izražaja dolaze sve njegove prednosti.

Nije retkost da hibrid više goriva troši na otvorenom nego u gradu, pošto se na otvorenom gotovo i ne koristi električni pogon.

5. Ako je reč o plug-in hibridu, trebalo bi proveriti da li sistem za punjenje dobro funkcioniše u svim režimima, pošto može da se puni preko kućne utičnice, na javnom punjaču i na brzom punjaču koji donosi prednost brzog punjenja, ali generalno takav način punjenja nije baš zdrav po bateriju.

Pritom se prilikom brzog punjenja baterija više greje, pa ako sistem za hlađenje ne funkcioniše najbolje, pregrevanjem se bateriji dodatno skraćuje životni vek.

6. Provera baterije i čitavog hibridnog sklopa u ovlašćenom servisu - ovlašćeni servis bi trebalo da ima opremu i obučeno osoblje koje može da obavi proveru „zdravlja“ baterije, kao i čitavog hibridnog sistema. Međutim, moguće je da neki ovlašćeni servisi to nemaju, naročito ukoliko se model za koji ste vi zainteresovani nije uopšte prodavao u Srbiji kao nov.

Jednostavno, mnogo toga zavisi od toga koji konkretno model je u pitanju, koje generacije, kakvu vrstu baterije ima... Zato se pre kupovine raspitajte u više ovlašćenih servisa da li mogu da obave proveru, koliko detaljno, sa kolikom sigurnošću mogu da utvrde stanje baterije, itd.

Toyota Camry 2020

Foto: Toyota

Ako planirate da uzmete neki stariji hibrid, kao npr. Toyota Prius druge generacije, a na pregledu se utvrdi da baterija nije u najboljem stanju, raspitajte se koliko košta ubacivanje druge baterije – nove originalne, nove zamenske ili polovne „kondicirane“ (ili „rekondicionirane“ u engleskom govornom području).

Naime, u hibride se ne ugrađuje jedna ogromna baterija, već je to paket malih modula. Bez obzira o kojoj tehnologiji baterija je reč, one mogu određenim postupkom da se u velikoj meri „vrate u mladost“. Nije nam poznato da neko u Srbiji ili okolnim zemljama to pouzdano radi. Međutim, u nekim zemljama gde su hibridi masovno prisutni, kao SAD, takvo sređivanje baterija je uobičajeno.

Postoje i firme koje otkupljuju stare baterije ili baterije iz slupanih kola, detaljno ispituju svaki modul i od njih sklapaju nove baterije, dajući na njih garanciju koliku je dao proizvođač automobila za novu bateriju.

Takođe postoji i mogućnost da sami uz pomoć posebne dijagnostike proverite stanje pojedinačnih blokova, odnosno modula baterije, ali to je već komplikovanija priča. Ako dobro znate engleski, YouTube nudi mnogo video snimaka sa objašnjenjima.

Tu su i tutorijali za popravku ili zamenu modula, kao i za druge stvari... Ipak, upozoravamo da svaki samostalan rad na hibridu može da bude ekstremno opasan za nekoga ko se ne razume u elektroniku.

Stoga se raspitajte da li negde u Evropi postoji pouzdana firma koja se bavi baterijama za hibride. Ako je nađete, proverite koliko košta kondicioniranje, zamena modula, postoji li garancija i slično, pa napravite okvirnu finansijsku računicu i procenu rizika.

Hibridni motor

Foto: Pixabay

7. Proverite da li baterija i dalje ima fabričku garanciju, pošto neki proizvođači daju garanciju i do 10 godina na bateriju ili na čitav hibridni sklop. Naglašavamo da proverite u ovlašćenom servisu da li garancija i dalje važi, pošto je obično uslov da najmanje jednom godišnje mora da se proverava hibridni sistem kako bi se produžila garancija (za godinu dana).

Takođe, tu je i ograničenje pređene kilometraže, ali to ograničenje može drastično da se razlikuje od proizvođača do proizvođača.

Zaključak

„Svi hibridi su manje-više isti“ - ovakvo mišljenje je možda jedna od najvećih grešaka koju prave kupci hibrida.

Automobili sa hibridnim pogonom mogu drastično da se razlikuju po brojnim pitanjima.

Zato savetujemo da se prvo upoznate sa načinom rada hibrida, vrstama, njihovim prednostima i manama, a tek onda da počnete da pravite listu modela koji dolaze u obzir.

(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Boki

    Deluju komplikovano, ali su zapravo najpouzdaniji. Po meni su se najbolje pokazali tzv. laki hibridi jer su dosta jednostavniji i princip rada im je dobar, u praksi troše isto goriva kao i pravi hibridi iako fabrika drugačije deklariše. Voze se kao obični automobili, snaga elektromotora dopunje benzinski samo pri ubrzanju, ali nema združene snage već motor na benzin koristi manju snagu dok ima baterije i na taj način štedi značajno gorivo. Nema vožnje samo na struju jer električni motor je slab, ali je zato i baterija mala tako da je auto lak i jeftin. Ukupan rezultat je mala potrošnja, mala emisija co2 i normalna upotreba auta.

  • Budak

    Ma kakva struja kakvi bakrači..

  • Elektro-vozač

    Preskočiti hibride. Dva pogona nisu dobra. Moraju imati međusobnu spregu. Zahtevaju dodatno održavanje - pojedinačno za oba pogona + za kakvu god spregu imaju. Ni jedan ni drugi nemaju mesta da bi valjali - em su slabiji em moraju tegliti i onaj drugi pogon. Sistem za održavanje baterija ili ne postoji ili je slabiji a i baterije su daleko manjeg kapaciteta pa zbog toga brže prođu kroz svoj broj ciklusa punjenja/pražnjenja i imaju staru tehnologiju baterija koja izdrži oko 1000 punih kapaciteta punjenja (npr. baterija sa kojom možete preći 300 km živi 300.000 km a baterija sa kojom možete preći 3 km izdrži 3.000 km električne vožnje). Ne dobijate prednosti ni jednog pogona (bučniji su i od fosilaca a nema glatkoće i ubrzanja električnog pogona).

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima