
Koliko goriva stvarno štedi Start-Stop sistem u automobilu? Evo da li se isplati i kada treba da ga koristite
Savremeni automobili opremljeni su Start-Stop sistemom koji automatski gasi motor tokom kraćih zaustavljanja i ponovo ga pokreće kada je potrebno. Ovaj sistem je početkom 2000-ih godina postao standardna oprema gotovo svih novih vozila kako bi se smanjile CO2 emisije i potrošnja goriva.
Štednja goriva sa Start-Stop sistemom kreće se između 4 i 8% od ukupne potrošnje, dok u najkomplikovanijim gradskim uslovima vožnje sa čestim gužvama može dostići i do 15%.
Najznačajniju uštedu sistem ostvaruje kada vozilo često stoji na semaforima ili u saobraćajnim zastojima.
Kada Start-Stop sistem najviše štedi gorivo
Istraživanja su pokazala da za pokretanje motora treba 1,2 kubna centimetra goriva, što odgovara potrošnji motora tokom rada u praznom hodu od 7 sekundi. To znači da se sistem isplati samo ako stojite duže od ovog vremena.
Najveće prednosti Start-Stop tehnologija pokazuje u gradskim uslovima vožnje. Kada su testirali dva identična vozila u koloni, jedan sa uključenim, a drugi sa isključenim sistemom, ušteda je bila 4% u normalnom saobraćaju, odnosno 9% u velikim gužvama.
U gradskim uslovima vožnje, gde je često zaustavljanje uobičajeno, Start-Stop sistem može doprineti uštedi goriva i do 15%, što dugoročno donosi značajne finansijske koristi. Za prosečnu kilometražu u Srbiji, ova ušteda može značiti oko 200 evra godišnje manje troškova za gorivo.
Da li Start-Stop sistem šteti motoru
Jedna od najvećih briga vozača je da li česta pokretanja i gašenja motora uzrokuju dodatnu štetu. Elektro-pokretači i alternatori kod Start-Stop sistema su posebno dimenzionirani za veći broj radnih ciklusa od standardnih vozila. Prvi Audi sistemi su bili proračunati za 250.000 ciklusa, što znači da ako se motor pokreće 30 puta dnevno, radni vek sistema će biti preko 22 godine.
Motori namenjeni Start-Stop sistemima su značajno modifikovani u odnosu na standardne verzije. Akumulatori koji se ugrađuju u ova vozila su izrađeni AGM tehnologijom i posebno su prilagođeni čestom ciklušnom punjenju i pražnjenju.
Savremena motorna ulja sadrže paket aditiva koji zadržavaju uljni film na metalu duže vreme i prilagođena su upotrebi u motorima sa Start-Stop sistemima. Redovnu zamenu motornog ulja je posebno važna za pravilno funkcionisanje turbopunjača kod ovih motora.
Ipak, neki stručnjaci upozoravaju da postoje i negativni aspekti. Gašenjem motora se zaustavlja protok ulja koji služi za podmazivanje i hlađenje, što može biti problematično za turbopunjače koji se zagrevaju i do 1000 stepeni Celzijusa.
Popularnost Start-Stop funkcije drastično je porasla poslednih godina. Podaci pokazuju da je 2016. godine bila prisutna u samo 9% automobila, dok je 2023. godine taj broj skočio na čak 65% vozila na tržištu.
Najveću korist od Start-Stop sistema imaju vozači koji se često kreću po gradu sa čestim zaustavljanjima. Na autoputevima i brzim saobraćajnicama, gde motor kontinuirano radi, ušteda je gotovo zanemarljiva.
(Telegraf.rs)
Video: Upali u kuću pod punom opremom i uhapsili ga u vešu na spavanju: Ovako je pao osmunjičeni za ubistvo
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Moki
Koliko kosta popravka tog sistema kad se pokvari. Tad izeacunat uspareno gorivo sa cenim pooravke tog sistema.Zamislite kolonu dugu par kilometara i kad se auto pali- gasi svaku minutu. Koliko ce dugo taj sistem funkcionisat. Previse je tehnike i elektronike u danasnjim autima.
Podelite komentar