• 7

Koliko još kilometara vaš automobil može da izdrži kada kazaljka za gorivo pokaže 0?

Svakome se može dogoditi da se nađe na rezervi i tada možete ili moliti da vas sreća posluži ili morate da promenite režim vožnje

  • 7

"Kako si mogla da ostaneš bez goriva? Pa to se nikome ne događa, zašto nisi natočila gorivo kad je pokazivač počeo da svetli crveno", u neverici dečko ispituje svoju devojku dok nekoliko vozila čeka da on iz kanistra natoči gorivo u automobil. Devojka se brani da se kazaljka upalila tokom dana i da je bila uverena da bez točenja goriva može odvoziti tih dvadesetak ili nešto manje kilometara. Koliko zaista kilometara možemo da pređemo nakon što nas kazaljka ili pokazivač goriva upozori da smo na nuli, provereno je testom kako bismo izbegli situacije u kakvoj se našla devojka s početka priče.

Na poligonu ORYX Centra za sigurnu vožnju testirano je koliko kilometara VW Passat 1.6 TDI, VW Golf 1.6 TDI, Opel Insignia 2.0 CDTI ST, KiA Optima 1.7 CRDi, Audi A5 Sportback 2.0 TDI i Renault Clio 0.9 TCE i mogu preći nakon što pokazivač upozori da je gorivo na nuli, a u testiranju je pomogao instruktor vožnje Miro Blažek. Napomenimo i da su sva vozila dizelaši, osim Renault Clia koji je benzinac.

- Test smo zamislili tako da svi automobili budu na nuli i da zatim vožnjom testiramo koliko kilometara koji od njih može preći od trenutka kada je pokazivač došao na nulu. Neki proizvođači sugerišu koliko još kilometara automobil može da vozi nakon što se prikaže nula, ali moramo naglasiti kako ta brojka zavisi od režima vožnje. Naime, nezahvalna je to brojka i neće biti uvek ista, dobro funkcioniše samo ako jedna osoba stalno vozi svoj stil vožnje - upućuje Miro i nastavlja objašnjavati koji su modeli imali ovaj sistem pokazivanja autonomije, a koji ne.

Gorivo

Foto: Pixabay.com

- Opelov model koji smo imali na testu nije imao pokazivač koliko kilometara još možemo preći, dok su, recimo, Kia i Renault pokazivali da imaju domet još oko 50 kilometara, a oba Golfa i Audi lepo odbrojavali pedeset, trideset kilometara i tako sve do nule - kaže Miro, a sva vozila pre testiranja dovedena su u stanje praznog rezervara to jest nule.

Svi automobili voženi su istom brzinom i cela situacija malo je pooštrena tako što su tokom vožnje vožnje upaljena sva svetla i klimu i grejanje zadnjeg automobilskog stakla. Voženo je u prvoj ili drugoj brzini na višim okretajima jer vozila tada u pravilu i više troše. Rezultati koji su dobijeni isključivo vrede za uslove u kojima su testirana vozila i mogu biti sasvim drukčiji u gradskoj vožnji ili izvan nje.

- Vožnjom u navedenim uslovima Kia nam je najbrže stala, odnosno uspeli smo odvoziti ukupno 28 kilometara, i to od trenutka kada nam je pokazivač prestao pokazivati koliko kilometara još možemo odvoziti. Jedini benzinac koji smo imali na testu, Renault Clio, odvozio je 30 kilometara od trenutka kada smo s gorivom bili na nuli. Nije se ugasio, ali kad je počeo da štuca i kad više nije primao gas, jednostavno smo stali - otkriva Miro koja su vozila postigla najslabije rezultate.

Ostali su pokazali puno veću i bolju izdržljivost.

- VW Passat u ovoj situaciji prevalio je još 49 kilometara, a samo kilometar više prešla je Opel Insignia. Veoma dobru kilometražu postigao je i VW Golf, koji je odvozio još 54 kilometra, dok je najbolji rezultat imao Audi sa 60 pređenih kilometara - iznosi rezultate instruktor vožnje Miro.

Od svih automobila na testu Renault ima najmanju zapremninu goriva od samo 45 litara pa njegov rezultat u tom smislu ne iznenađuje, ali zato je VW Golf pokazao veliku izdržljivost ako uzmemo u obzir da je njegov rezervoar goriva 50 litara. Znatno veću zapremninu imala su ostala vozila, kod Kije, VW Passata i Opel Insignije ta brojka je 70 litara, dok Audi, koji je prešao najviše na rezervi, ima zapremninu manju od Kije, Passata i Opela, 63 litre.

Miro još jednom napominje kako ovi rezultati mogu da variraju u zavisnosti od uslova u kojima vozimo i vrede samo u slučaju ovog testiranja, jer ako se vozite brže i jače stisnete po gasu, nemojte se pouzdati da ćete moći preći kilometražu koju smo postigli na testu. Koliko ćete kilometara preći na rezervi, zavisi i od starosti automobila, o tome koliko je putnika u automobilu, kolika je prosečna potrošnja automobila i nizu drugih faktora.

gorivo

Foto: Pixabay.com

- Naravno da će isključena klima ili grejanje produžiti vašu kilometražu jer smanjuju potrošnju goriva, ali najbolje je uopšte se ne dovesti u situaciju da vozite na rezervi - preporučuje Miro, a s njim se slažu i automehaničari i stručnjaci za saobraćaj. U nastavku navodimo neke ključne razloge zbog kojih svoje vozilo treba da poštedite takvog stresa.

Mehaničari i stručnjaci često napominju kako se nije dobro voziti na rezervi jer bi to moglo imati štetan učinak na vozilo.

Kada ste pri kraju s gorivom i nastavljate vožnju, dovodite svoje vozilo u rizik. Naime, pumpa u takvoj situaciji može u motor uvući nečistoće koje se talože na dnu rezervoara. Tako ste sigurno naštetili motoru i svakako vas čeka menjanje pumpe goriva, čija cena opet zavisi od modela automobila.

Uz to, u nekim modelima automobila gorivo hladi pumpu za gorivo, a kada se nivo goriva spusti ispod četvrtine, dolazi do pregrejavanja i opasnosti da sve zakaže, što znači da ćete sigurno morati zvati pomoć i šlep-službu da odveze vaš automobil.

Upravo zbog ovakvih situacija preporučuje se da vam barem četvrtina rezervoara bude puna, a mehaničari upozoravaju da se ne treba zavaravati i puniti tank za samo 5 ili 10 evra. Time se, sasvim suprotno mišljenju većine vozača, ne postiže ušteda, gorivo svakako odmah treba naliti do vrha jer se na taj način smanjuje broj odlazaka na benzinske stanice, pa i potrošnja.

Svakome se može dogoditi da se nađe na rezervi i tada možete ili moliti da vas sreća posluži i da se nalazite samo koji kilometar od benzinske stanice ili morate promeniti režim vožnje, što je posebno teško kad se vozite auto-putem.

- I meni se jednom dogodila takva situacija kad sam krenuo na more izvan sezone i zaboravio da izvan letne sezone ne rade baš sve benzinske stanice uz auto-put - kaže instruktor Miro i savetuje šta da činiti kad se to dogodi kako biste smanjili potrošnju.

Automobil, gorivo, benzin, nafta

Foto-ilustracija: Profimedia/Alamy

- U takvim situacijama treba smanjiti brzinu, nežno dodavati gas, smanjiti svu potrošnju koju možete i koristiti prirodnu inerciju automobila i ne stavljati u ler, to je nekada bila zabluda. Preporuka je da se lagano vozite, doći ćete tako do neke zadane brzine i zadržati je. Ako je ta brzina 50 km/h, neka bude 50 km/h u što višem stupnju prenosa - objašnjava Miro.

Vozači često testiraju do kojih granica može ići njihovo vozilo na rezervi (što se nikako ne preporučuje) i shvate da se njihovi rezultati često ne slažu s onima u specifikacijama automobila. Proizvođači obično, ne uvek, stave najmanju moguću pređenu kilometražu na rezervi jer, poučeni iskustvom, znaju da vozači vole kršiti pravila pa im ovako ostavljaju mogućnost da i nakon kilometraže koju pokazuje specifikacija pređu još koji kilometar. To je takozvana pozitivna laž, odnosno podatak koji omogućava da ne ostanete bez goriva nasred puta.

Da ljudi vole dovoditi svoje vozilo do ivice kada je gorivo u pitanju, pokazuje i jedan podatak s američkog tržišta.

Naime, istraživanje je pokazalo da svake godine 827.000 vozača ignoriše crvenu lampicu koja im daje do znanja da su pri kraju s gorivom. Uz to, 25 posto tih istih vozača misli da sigurno mogu prevaliti još barem 20 kilometara s gotovo praznim rezervoarom. Gotovo dva miliona ispitanika u ovom istraživanju reklo je da gotovo stalno voze s gorivom na rezervi jer su često u potrazi za jeftinijim gorivom. Iz svega navedenog može se zaključiti kako vas vožnja na rezervi na kraju može skupo koštati, jer šteti motoru, pumpi goriva, a takve popravke koštaće vas isto kao što će vas koštati plaćanje službi koja će vam automobil odvesti kući kad ostanete bez goriva. A ni odlaganjem punjenja nećete se usrećiti.

(Telegraf.rs/oryx-asistencija.hr)

Komentari

  • ret

    Meni kad kazaljka benzina zakuca na nulu, imam jos nekih 400km na autogas

  • Expert

    Relativna stvar cak i na istim autima nije jednak domet nakon paljenja lampice, nakon visegodisnjeg rada u servisu sam se nagledao takvih situacija. Druga stvar kad se upali lampica ne treba gledat domet jer je on izracun prosjecne potrosnje u tom trnutku dakle ako je prosjecna potrosnja 8l ili 5l domet nije isti...

  • Goran

    Šta ste vi zapravo testirali? Kome se najpre upali lampica... Najbolji rezultat je postigao AUDI, jer mu se najpre upali lampica pri nekih 8l preostalih u rezervoaru, pa normalno je onda i da najviše pređe, do gašenja. Kia i Reno, upale lampicu, na 3 ili 4 l, pa onda je normalno da i ne mogu mnogo da pređu sa upaljenom lampicom... Tako da to "najbolji rezultat" i nije baš adekvatan naziv za urađen test.

Preporuka sa Weba

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima