• 80

Saznajte da li je vaš automobil među najvećim zagađivačima u Srbiji!

Poražavajuća statistika MUP-a Srbije kaže da prosečna starost automobila u Srbiji iznosi 17 godina, a da nešto više od 90 njihovog ukupnog broja predstavljaju vozila starija od 10 godina

  • 80

Pitanje koje kultni lik iz serije "Državni posao", Dragan Torbica često postavlja: "Koje je auto bolje od Golfa dvojke?", ovih dana sigurno ima mnogo odgovora. Usled velikog zagađenja vazduha koje je zahvatilo Srbiju i region, sasvim je logično razmišljati o automobililma kao velikim zagađavačima, najprisutnijim u najužim i najzagušenijim gradskim jezgrima.

Već smo se bavili pitanjem starijih autmobila i jeftinih polovnjaka iz uvoza koji, prema evropskoj regulativi o ograničenju emisije štetnih materija, spadaju u katergoriju vozila sa Euro 2 i Euro 3 motorima.

Još od 2014. godine u zemljama Evropske unije na snazi je Euro 6 norma, koja propisuje i do 10 puta manju emisiju otrovnih supstanci, u odnosu na prve propise tog tipa iz 1992. godine. Istovremeno, najveći broj polovnih autmobila iz uvoza imaju Euro 3 i Euro 4 motore, kojih bogatije zemlje teže da se otarase.

Zagađenje, automobili, Golf

Foto ilustracija: Telegraf/Shutterstock/Rudiecast

Iako su to automobili koji imaju sisteme za prečišćavanje izduvnih gasova, kod polovnjaka se često dešava da oni, zbog kvarova ili namerno, budu skinuti. Budući da su to skupi sistemi, njihova popravka nije jefitna, pa bi vlasnika novi katalizator često koštao više od samog polovnog vozila. Dešava se, međutim, i da se sami vlasnici automobila odlučuju za skidanje katalizatora, da bi njihov automobil trošio manje goriva.

Dakle, većina automobila na našim ulicama ima upravo Euro 3 i Euro 4 motore. Međutim, u velikim gradovima, ali još više izvan njih, još uvek ima i veliki broj automobila starijih od Euro normi (primer je upravo pomenuti Torbicin Golf 2), automobila iz osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka, čija emisija izduvnih gasova nije ni normirana po Euro standardima, a čija količina izduvnih gasova definitivno jeste veća od svih kasnijih motora iz devedesetih i dvehiljaditih.

Poražavajuća statistika MUP-a Srbije kaže da prosečna starost automobila u Srbiji iznosi 17 godina, a da nešto više od 90 njihovog ukupnog broja predstavljaju vozila starija od 10 godina. Stručnjaci ističu da preko 65 odsto atomobila, naročito onih sa dizel motorima, nema katalizator, dok se u Srbiju i dalje uvozi veliki broj automobila kojima je životni vek pri kraju.

Parking, automobili

Foto: Pixabay

Kako je svojevremeno saopštio MUP Srbije, do 31. decembra 2018. godine putevima naše zemlje kretalo se 1.965.060 registrovanih putničkih vozila, od kojih su čak 1.700.574 vozila sa Euro 3 i Euro 4 motorima.

Tokom prošle 2019. godine u Srbiju je uvezeno dodatnih još oko 110.000 automobila. Kada se na to doda da je u priodu od 2016. do 2018, prema podacima koje je u razgovoru za sajt b92.net izneo Boban Nikolić iz Asocijacije uvoznika vozila i delova, uvezeno i registrovano 322.683 polovna vozila sa motorima standarda Euro 3 i Euro 4, dolazimo do impoznatne brojke od skoro 450.000 polovnih automobila koje su na tržište Srbije plasirani za samo četiri godine, ponajviše zbog toga što ih zemlje iz kojih su uvezeni sve više izbacuju iz upotrebe.

Na pitanje koji konkretni modeli automobila predstavljaju najveće zagađivače na putevima Srbije, ne može se dati precizan odgovor. To nam potvrđuju i najupućeniji u stanje na tržištu polovnih automobila u našoj zemlji, kolege iz redakcije sajta Polovni automobili.

Beograd

Foto: Mateja Beljan

"Kako je Euro 3 standard važio do 2004, a Euro 4 od 2004. do 2009. godine, mislim da su podjednako zasutupljeni modeli svih proizvođača, u zavisnosti od godišta autmobila", kaže za Telegraf Branislav Grković sa sajta Polovni automobili.

Taj sajt je nedavno izašao sa listom najtraženjih polovnjaka u Srbiji u 2019. godini, na čijih prvih nekoliko pozicija, kada su proizvođači u pitanju, dominiraju predstavnici "velike nemačke trojke", dok su se na nižim pozicijama našli popularni "Italijani" i "Francuzi". Među najpopularnijim modelima, "Nemci" protiv "Italijana" vode sa 9 prema 1.

Uz napomenu da ovo, takođe, nije potpuno precizan način da saznate koji su automobili među najvećim zagađivačima u Srbiji, ukrštanjem podataka o najtraženijim godištima polovnjaka (iz pomenute statistike Polovnih automobila koju možete videti u tabeli ispod), sa podacima o najtraženijim modelima i podacima o godištima kada je koji od Euro standarda uveden (Euro 1 (1992-1996), Euro 2 (1996-2000), Euro 3 (2000-2005), Euro 4 (2005-2009)), možete saznati da li je vaš automobil među njima.

Najtraženiji polovni automobili u Srbiji

Foto: Polovni automobili

U Srbiji, koja se ovih dana i bukvalno "guši" u magli, dimu i izduvnim gasovima, rigorozna kontrola izduvnih gasova na tehničkim pregledima još uvek ne postoji. Primena takve mere odložena je za 2021. godinu, od kada će samo oni automobili koji ispune propisane kriterijume biti smatrani za tehnički ispravne.

A do tada...

Nedavno smo imali prilike da čujemo za eventualnu najavu zabrane uvoza polovnih automobila sa Euro 3 motorima, kao i pominjanje mogućnosti uvođenja ranije već viđene "par-nepar" mere (tokom nestašice goriva osamdesetih godina, vozila sa parnim tablicma mogla su da se koriste parnim danima, a sa neparnim tablicma neparnim danima).

Da li će išta od toga biti sprovedeno u delo, ostaje da se vidi. Jedno je, međutim, sigurno: Omiljen Torbicin auto jedan je od onih koji bi ovih dana definitivno trbalo da ostanu na parkingu!

Auspuh, dim

Foto: Flickr/frankieleon

Video: Na zagađenje vazduha utiču dve vrste čestica i njihov uticaj na organizam je opasan

(Telegraf.rs/M.B.J.)

Komentari

  • Mladen

    Porez na luksuz se ukida posle 20 godina starosti automobila, tolko o tome

  • Sarkazam

    Ajmo ovako. Učešće akciza u ceni goriva preko 50%. Stariji modeli (računajući i moj 22 god) više troše nego novija vozila. Ukidanjem ili ograničenjem tih auta smanjiće se prodaja goriva, samim tim i akciza. Znači, to otpada. Da ne pričamo o gradskom saobraćaju, gsp, Niš-expres, čiji autobusi odavno ne ispunjavaju nijednu normu. Paralelno sa (odjednom) prevelikim zagađenjem pušta se u rad turski tok. Taj gas mora negde da se proda. Već je osnovano neko javno preduzeće koje je pod okriljem Srbija-gasa. Sad će garant poskupljenje ekoloških taksi za sve osim domaćinstvima koja se budu grejala na gas. Njih će odrati preko cene gasa. A procedura isključenja biće kao sa toplanama. Tona papira i opet ne možeš da se isključiš.

  • Pajko

    Voziće se i dalje i euro2 i euro3 automobili,cilj je da platiš debelu taksu da puniš budžet, pa onda vozi nije više bitno zagađenje.

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima