• 8

Razbijamo jedan od najvećih automobilskih mitova: Da li šećer u gorivu zaista može da uništi motor?

Ova legenda među ljubiteljima automobila postoji zaista dugo i prenosi se sa generacije na generaciju, a šta je tu zaista tačno...

  • 8
Rezervoar, gorivo, benzin

Foto: Shutterstock

Priča o onesposobljavanju motora automobila sipanjem šećera u rezervoar, je mit koji opstaje duže od sedam decenija, a poznat nam je i kao scena iz brojnih filmova.

Ova legenda među ljubiteljima automobila zaista dugo postoji i prenosi se sa generacije na generaciju. Prema toj priči, ako bi se neko naljutio na vas, dovoljno bi bilo da nađe zgodnu priliku da vam izruči šećer u rezervoar, i vaš auto bi ostao "na mestu mrtav".

Tačnije, šećerno-benzinska masa bi potpuno zapušila dovod goriva i sam motor, što bi moglo da dovede i do toga da on ekspolodiranja. Bar tako tvrdi mit…

A šta je tu zaista tačno?

Šećer ne može da se rastvori u benzinu, pa ako ga sipate u rezervoar on će ostati u svom "zrnastom" obliku.

Veličina jednog zrna, tačnije kristala, šećera je oko 200 mikrona. Filteri sistema za dovod goriva (kojih ima bar tri, plus filteri u brizgaljakama goriva) u stanju su da zadrže i čestice mnogo sitnije od toga, pa bi svakako bili u stanju da "uhvate" i granule šećera pre nego što uspeju da stignu do motora.

Čak ni kod starijih motora sa karburatorima, koji nemaju brizgaljke goriva i njihove individulane filtere, male su šanse da bi šećer mogao da dospe do motora.

Mohamed Faturi, inženjer u kompaniji Bosch, jednom od najvećih proizvođača sistema za dovod goriva, kaže da je šećer otprilike dva puta gušći od benzina, zbog čega neke granule ne bi prošle ni prve, a kamoli sve ostale filtere sistema.

secer

Foto: Pixabay.com

"Džepovi sporog protoka"

Takve čestice se obično zaglave u onome što se naziva "džepovima sporog protoka" (engl. pockets of low-velocity flow), kojih ima mnogo na putu od rezervoara do motora.

Ako biste rezervoar u koji je sipan šećer skinuli sa automobila zbog čišćenja, videli biste u njemu mnogo šećera nataloženog na dnu. Taj šećer bi mogao da dospe u filtere koji se nalaze u rezervoaru i da uspori protok goriva. I pored toga, automobil bi mogao da se vozi, mada bi, na duži rok, takav protok mogao da uništi pumpu za gorivo, navodi Faturijev kolega Kris Luis, ističući da ni u tom slučaju nije verovatno da bi šećer mogao da stigne do motora.

Tako da, ako vam neko iz osvete "sruči" kesu šećera u rezervoar, potrebno je da ga demontirate i očistite. Ukoliko ste, sa šećerom u rezervoaru, palili motor, neophodno je pregledate i, po potrebi zamenite, filter/-e, i pumpu za gorivo, kako bi protok benzina zadovoljavao propisane standarde.

Zaključak ove priče bi bio da višedecenijski mit o šećeru u rezervoaru nije tačan i da šećer sipan u benzin neće oštetiti motor vašeg automobila.

(Telegraf.rs/MBJ)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Elektro-vozač

    U moje *gorivo" slobodno dospite koliko god šećera poželite. Ili vode. Poenta nije sa električnim kolima ne možete nauditi ali jeste da nema problema sa "sumnjivim" ili "gorivima različitih kvaliteta". Dok se električna energija može razlikovati po naponu, jačini struje (snazi), frekvenciji (ili da je jednosmerna), uoravljači punjenja u kolima su napravljeni da mogu da upotrebe i izmene šta god im je dato u šta god im je potrebno.

  • novica

    Ukoliko zavrsi u kamionskom rezervoaru, pravi veliki problem. Verovatno je tako i sa svim dizel motorima.

  • Crni

    Kada se secer rastopi a aigurno ce se rastopiti nikakav filter ga nece zaustaviti, kada se zapece u cilindru.... Pitajte bake sta se desi kada se secer zaboravi na sporetu (nekada su nam bake pravile serbet ko se seca)

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima