
Ratko je sam napravio svoj auto od Fiće i još sedam drugih automobila
Ratko Vukmirica (64) iz Prijedora vozački ispit je položio pre tačno 46 godina. Tada je, kako priča, provozao i svoj prvi auto, slatku malu i u to vreme popularnu "peglicu".
- Potpuno novu. kad sam pošao u vojsku prodao sam je, a po povratku sa služenja vojnog roka kupio sam sebi Ladu. Tad su je zvali "žiguli". Bila je 71. godište i ja sam je baš momački vozao - priseća se Ratko svojih prvih ljubimaca, četvorotočkaša.
U to vreme imao je samo jedan auto, a danas u svojoj 64-oj ima tri. Donedavno je imao i pet, ali odlučio je da ova tri ostavi. Kaže, "Zavoleo sam ih!".

Reč je o pravim oldtajmerima, Opelu Rekord Olympia iz 1958. godine, BMW-u Isetta '60-to godište i autu koji je njegov ručni rad, piše portal Info Prijedor.
- Od "fiće" sam napravio auto koji sam želeo. Sličan je staroj "olimpiji", pa i starom Mercedesu. Uglavnom, retro u potpunosti - kaže Ratko. U "fiću" je ugradio delove sedam-osam vrsta automobila.
- Po auto-otpadima sam tragao za delovima. Pitaju me, šta tražim, a ja ne mogu da im objasnim. Znam samo da tek kad ugledam to nešto što sam zamislio, da je to - to! Uglavnom sam "špijao", tražio i nalazio ono što mi treba. Kako bi se sve ukomponovalo u tu moju viziju kako bi voleo da taj moj automobil izgleda. Imao sam i crtež mog zamišljenog auta. Sedeo sam u kafiću i nacrtao ga. I tako sam ga i napravio, u originalu - objašnjava Ratko nastanak svog "ljubimca".
Original je dobio i originalno ime - "Vuk". Ratko kaže da je trebalo vremena, da Vuk "prohoda", pa je cela priča potrajala skoro dve godine.
- Toliko sam išao po otpadima i tražio te moje u glavi zamišljene delove. I sklapao ih. Nekad sam malo i pauzirao, po dva dana, a onda treći, opet u potragu za delovima. Sastavljao sam ih u garaži kod kuće - priča Ratko.
Dodaje da je manje problema imao da napravi oldtajmera, nego da ga registruje. Danas jednostavno nema nikakve zakonske klauzule o samogradnjama i preradama. Imao je sreću da ga pre novih zakonskih rešenja registruje i to kao modifikvanu školjku.
- Malo sam razmicao točkove, malo pomicao štelove, da to mogu zaklopiti, da sve ima neki sklad. U tom je bio sav fazon. Kad sam ga prvi put provozao po gradu bilo je kao da je cirkus došao u Prijedor. Svi bi da ga bolje vide, pitaju me "Ljudino, šta je to?", a ja odgovoram "To je RR!". Pitaju opet da li je "Rols-Rojs". Kažem nije, već - ručni rad! To je sedam automobila u jednom! Odvezao sam se s tim mojim oldtajamerom i u Banjaluku - sa osmehom priča Ratko. Imao je i ponuda da ga proda.
- Jedan je želeo da ga kupi kćerki, koja nije želela ni jedan drugi auto, osim ovog. Mislili su da mogu da ga uzmu za 300 maraka, a ja im kažem da treba najmanje 2.000 maraka kapare, pa tek onda da razgovaramo o ceni. Ako ništa drugo, pod njim sam ležao dve godine. Navalio i neki deda da mu prodam jedan od svojih oldatjmera, nudi mi kao 800 maraka, a ja ga pošaljem da dobro pogleda po pijaci, pa da za te pare sebi nešto nađe. Nešto što mu priliči - kaže Ratko. Njegovi oldatajmeri imaju svoju cenu.

- Oni koji vole stare i ovakve automobile mogu da dođu. Lako ćemo se dogovoriti i popraviti šta treba. Najviše volim kad te automobile sam sredim, a oni koji se razumiju u oldatajmere, pogotovo ljudi sa Zapada, znaju koliko vrede - kaže Ratko.
U Zagrebu ga je, dok je vozio jednu bubu napravljenu "po starinski", zaustavio policajac koji ga je pitao o kakvom je automobilu reč.
- Objasnio sam mu da zaista vozim "bubu" koja je izgledala kao FAP 13, sa onom svojom "njuškom", a on je nakon zagledanja samo konstatovao - "Svaka ti čast!". Tako i sa ovim mojim "fićom", na njemu ima svakakvih delova. Od "bube" su blatobrani, prednja "njuška" je od FAP-a 13, zadnja od Dajca, kamiona, točkovi od Citroena, i svaki je po sedam centimetara izbačen vani, prednja osovina je pomerena i dodato je još prednjeg dela od drugog fiće, volan sam produžio nekim kardanima, stavljao sam i neke delove od "juga", ravnao krov, grejanje od Renoa 4, ima i delova od Citroena… I sve odlično ide, nema greške! Osnova je najobičniji "fića", a spolja to niko ne bi pogodio - kaže Ratko.

Svojevremeno je pravio i "fiću" kabriolet. Kaže da je njegov drugar u tom autu držao kokoške.
- Pitao sam ga da mi tog "fiću" proda, a on reče da će mi ga dati za turu šljunka. To sam ispričao jednom novinaru koji je stavio naslov "Od kokošinjca do fiće kabrioleta" - kaže Ratko, koji automobile pravi i popravlja već 40–tak godina, iako je po struci građevinac.
Video: On je sebi napravio automobil: Zašto kupovati, kada možete da ga napravite?
(Telegraf.rs/InfoPrijedor.ba)
Video: HONOR 400 je telefon koji nudi nešto što za ovu cenu nećete videti nigde
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Miki035
Svaka cast na upornosti I znaju predivan auto koji je I registrovan. Kod nas nebi mogao jer mi nesmemo ni sijalicu da dodamo a kamoli da stavimo dodatni far ili ukras. Sramota Srbije.
Podelite komentar
Vlada
Živ bio 100 godina majistore 👍💪
Podelite komentar
pera
Bravo majstore. Skidam kapu.
Podelite komentar