• 0

Veselin Jevrosimović: Inovacije bez granica

Inovator je bio i pračovek koji je osmislio prve alatke i sredstava za lov...

  • 0
Veštačka inteligencija, IT, programiranje

Foto: Pixabay

Većina nas se iznenadi kada pročita vest da je neka relativno nepoznata IT kompanija prodata za neverovatnu sumu novca koja može da se meri milijardama američkih dolara. Takve firme po pravilu ne poseduju nekretnine, postrojenja ili bilo koju drugu fizički opipljivu vrednost.

Ono što ih čini „skupima“ su broj korisnika i potencijal rasta, a najčešće u kombinaciji sa patentima i intelektualnom svojinom. Neretko je upravo intelektualna svojina, vlasništvo nad idejama i novim rešenjima, presudan faktor u odluci IT giganata da kupe manje firme.

U današnje vreme, a naročito u oblasti informacionih tehnologija, inovativnost je od presudne važnosti za poslovni uspeh. Svi koji su svesni ove činjenice ulažu značajna sredstva u sektore za istraživanje i razvoj. Majkrosoft, Epl ili Gugl, na primer, godišnje investiraju oko 10-15% ukupnog prometa na osmišljavanje novih ideja, proizvoda i usluga.

Veselin Jevrosimović, Srbija Maraton Komtrejd Comtrade Serbia Marathon

Foto: Marko Jovanović

Ponekad ni to nije dovoljno jer je bitno kojom brzinom nastaju inovacije. Zbog toga se u poslednjih dvadesetak godina sve više govori o konceptu takozvanih „otvorenih inovacija“ i „otvorene intelektualne svojine“. To konkretno znači da rezultati rada razvojnih timova više nisu strogo čuvana tajna unutar kuće. Umesto toga, stečena znanja se dele sa partnerima, korisnicima, obrazovnim i naučno-istraživačkim centrima.

Oni, sa druge strane, mogu da vrate korisne informacije i rezultate sopstvenog rada i istraživanja u sličnim oblastima. Na taj način značajno se ubrzava proces dolaska do novih rešenja, na obostranu korist. Intelektualna svojina se po pravilu deli kroz zajedničko vlasništvo, licenciranje, pravo na korišćenje i slične mehanizme. Još jedna korist za firme koje primenjuju otvorene inovacije je veza sa obrazovnim institucijama, pronalaženje i pomaganje mladih talenata.

Osnovni cilj svake kompanije je da ostvari profit. Ipak, nije svejedno na koji način će u tome uspeti. Inovacije, osim što su pokretač uspeha firmi i pojedinaca sa svežim idejama, značajno doprinose kvalitetu života ljudi. Uostalom, inovator je bio i pračovek koji je osmislio prve alatke i sredstava za lov. Zbog toga je dobro da svi koji žele mogu da daju svoj doprinos, da se informacije dele kad god je to moguće, a da znanje slobodno kruži.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima