≫ 

Zašto je Wi-Fi u avionima preskup, a često potpuno neupotrebljiv?

Kada avioni lete na visinama iznad 10.000 metara, pri velikim brzinama koje se tamo postižu, često i nisu u mogućnosti da "uhvate" Wi-Fi signal

  • 2
Avion Foto: Tanjug/AP

Wi-Fi internet veza, dostupna tokom avionskih letova, često je veoma loša i, gotovo po pravilu prilično skupa. U ovom slučaju uopšte ne znači da ćete, zbog toga što plaćate mnogo više (nego na Zemlji), dobiti više za svoj novac.

Često internet nećete moći da koristite na visinama ispod 3.000 metara. A kada internet konačno postane dostupan, signal je vrlo često prilično spor i teško "uhvatljiv".

I pored takvog maltretiranja, ljudi su prilično raspoloženi da "iskeširaju" za to "zadovoljstvo". Poslovni ljudi, logično, najčešće zbog posla, dok oni drugi najčešće prekraćuju sebi vreme na društvenim mrežama, slikajući se "među oblacima" i postavljajući fotografije na svoje profile.

Ovde se s pravom se postavlja pitanje zašto jedna tako snažna grana kakav je avio-saobraćaj, za koju se procenjuje da bi do 2035. godine trebalo da vredi ukupno oko 130 milijardi dolara, nije u stanju da popravi nešto što je zaista katastrofalno.

Da bi se na ovo pitanje odgovorilo potrebno je znati da postoje dva načina na koje internet signal stiže od aviona: sa telekomunikacionih tornjeva na Zemlji ili sa satelita u Svemru.

Prvi način funkcioniše tako što antene u donjem delu avion primaju signal sa tornjeva na Zemlji. Ovaj signal manje kasni zbog toga što su tornjevi bliži avionu od satelita. Međutim, tamo gde nema tornjeva (velike vodene površine, visoke planine ili države koje onemogućavaju Wi-Fi pristup tornjevima na svojoj teritoriji), nema ni signala.

Kada su sateliti u pitanje, njihove signale prima antena u obliku kupole koje se nalaze sa gornje strane letelice (u pitanju je Ku-band ili Ka-band prenos signala). Ova veza je brža od prve, ali je usporava veliki broj korisnika istovremeno.

Pored ovih čisto tehničkih stvari, kvalitet i cena Wi-Fi internet veze u avionu zavisi od još četiri stavke: kompanije kojom letite, samog aviona (tj. njegovog modela i tipa), operatera koji obezbeđuju Wi-Fi signal na letu, kao i delova sveta iz koga i u koji putujete. A sve to, naravno, utiče i na cenu...

Takođe, kada avioni lete na visinama iznad 10.000 metara, pri velikim brzinama koje se tamo postižu, često nisu u mogućnosti da "uhvate" Wi-Fi signal.

Kontrola letenja, avion, aerodrom Foto: Shutterstock

Iako neke svetske avio kompanije nude uslugu Wi-Fi interneta, to istovremeno ne mora da znači i da određeni avioni iste podržavaju tu uslugu, tako da bi ono kojima je internet tokom leta neophodan pre leta bi svakako trebalo provere da li se usluga odnosi i na avion na njihovom letu.

Neke kompanije uopšte ni ne nude uslugu Wi-Fi internet, budući da rute koje pokrivaju nisu povoljne za to. I to se, međutim, polako menja, pa sve više njih oprema svoje letelice antenama koje će im omogućiti internet vezu tokom letova.

I telekomunikacione velike kompanije sve više rade na poboljšanju svojih usluga i slanju savremenijih i boljih satelita u svemir, pa su u budućnosti svakako može očekivati bolja usluga kada je korišćenje interneta u avionu u pitanju. Šta će biti sa cenom, ostaje da se vidi…

(Telegraf.rs/MBJ)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA