≫ 

Festivalski uspesi neponovljivog srcelomca: Kvakine "Ilidže", "Sabori", "Pesme leta"

Kompozitori su prilagođavali pesme Kvakinom senzibilu. I oni koji nisu bili specijalisti za sentiše, napisali su za Kvaku neku tugovanku

  • 3

"Ako draga sretneš majku moju, rasplakaćeš tužne oči njene,

saznala je da se nećeš udati za mene.

A volela te je isto kao mene,

ćerkom te je zvala jer nema rođene.

Da li ćeš je smeti pogledati kada budeš kraj nje prolazila,

da l' će tada na tvom licu biti rumenila.

Da l' ćeš da se setiš davno prošlih dana,

kada si je majkom kao i ja zvala.

Ja ću drugu ljubav sebi naći, zavoleću i nju kao tebe,

zaborav će prošlost skriti, umiriću sebe.

Ali majka moja večno će da pati,

što se njenom snajom nikad nećeš zvati."

(Buca Jovanović - Milijan Rafajlović)

Imao je Kvaka 34 godine kad je počeo da snima ploče. Ušao je u pevačko jato Buce Jovanovića kao prekaljen kafanac, harmonikaš, poeta, kompozitor. Već na prvoj ploči iz 1968. snima megahit "Pođimo u krčmu staru", a iste godine ostvaruje i prvi festivalski trijumf u Sokobanji sa pesmom "Ako draga sretneš majku moju".

- 1968. održan je jedinstven festival - Prva harmonika i Prva pesma Jugoslavije u Sokobanji. Na pevačkom delu festivala dominirali su solisti Radio Beograda: Aca Trandafilović, Anica Jocić, Milan Babić, Jovan Stanišić. Kvaka se pojavio pravo iz kafane, kao debitant. Stručni žiri je prvu nagradu dodelio Anici Jocić za pesmu "Sokobanjka". Em je radio pevač, em je pevala pesmu o gradu domaćinu. Bio je to signal za provalu nezadovoljstva publike: desetak hiljada ljudi skočilo je na noge i počelo da negoduje.

- Usledili su zvižduci, neki su počeli da lome grane sa obližnjeg drveća, poletele su stolice i flaše prema članovima žirija. Da bi se smirile strasti, žiri odlučuje da se dodeli i nagrada publike, i to samo zbog Kvake. Legendarni spiker Branko Surutka objavljuje da je Kvaka dobio prvu nagradu publike za pesmu "Ako draga sretneš majku moju" - priča Dragan Krkić, solista Radio Beograda i jedan od učesnika festivala.

Samo godinu dana kasnije, na legendarnoj "Ilidži" 1969, Kvaka odnosi prvu nagradu stručnog žirija sa pesmom Selvera Pašića "Stara pjesma", poznatijom po refrenu "Sviraj Cigane pjesme odavne". Tako je "Bata Kvale" prekinuo dominaciju Safeta i Zaima u prvim godinama ilidžanskog festivala.

- Te 1969. prvi put sam se pojavio na "Ilidži". Pevao sam u alternaciji sa Kvakom "Staru pjesmu". Tih godina se pevalo i takmičilo uživo, "Ilidža" je prenošena uživo, sve u crno-belom. Doveo sam svoju sarajevsku raju da me bodri, slično su radili i ostali sarajevski pevači. Ali, Kvale je bio dominantan u zastrašujućoj konkurenciji. Kvaletovoj emociji se verovalo, a ja sam imao čast da prisustvujem rađanju jedne velike zvezde - kaže estradni šmeker i pustolov Mladen Tomić.

I treću godinu zaredom osvaja festivalsku nagradu na "Beogradskom saboru" 1970. sa Krnjevčevom pesmom "Svirajte mi noćas opet". Sličan uspeh ostvaruje od 75. do '77. sa tri uzastopna učešća na "Beogradskom saboru sa pesmama: "Dođi, dođi ljubavi", "Volim majko" i "Tajna".

- Dobio sam zadatak da rutinski ispravim melodiju i doradim aranžman za pesmu koja nije imala blage veze sa Kvakinim stilom. Uradio sam potpuno novu pesmu "Tajna", koja je ušla u narod pre svega zbog Kvakine inerpretacije. Toliika energija i emocija u jednom pevaču je fascinantna. Uvek sam se čudio kako je sa tako napuklim i muzički neartikulisanim glasom uspevao da omađija slušaoce - kaže Milutin Popović Zahar, kompozitor "Tajne".

1972. nastupio je Kvaka i na putujućem festivalu "Pesma leta" sa pesmom "Kad s juga dođu laste".

Muzička apoteka Bora Spužić Kvaka Foto: Promo

- Kvaka je davao ton "Pesmi leta". Bio je to, barem što se kilometraže tiče, najduži putujući festival. Obišli smo preko pet hiljada kilometara po gradovima Juge i Evrope. Dešavalo se da se Kvaka pojavi u vidno pijanom stanju u pratnji dve lepotice, nekoliko minuta pre početka koncerta.

- Savetovali smo ga da se odmori, da ne nastupa, a on bi odgovarao: "Ja najbolje pevam baš u pijanom stanju" - pričao je u Muzičkoj apoteci maestro Aca Stepić, kompozitor i dugogodišnji šef jednog od najtraženijih ansambala.

Kompozitori su prilagođavali pesme Kvakinom senzibilu. I oni koji nisu bili specijalisti za sentiše, napisali su za Kvaku neku tugovanku. Maestro Mikan Obradović, muzički urednik Radio Beograda i specijalista za lepršave vlaške pesme, komponovao je za Kvaku "Ako ikad sretneš mene, ne pitaj me kako mi je" na festivalu "Hit leta" 1977.

1979. nastupio je Kvale i na čuvenoj "Hit paradi" organizaciji PGP-a sa pesmom "Kaži sinu da i ja postojim" i doktorirao na temi ljubavne patologije.

Bora Spužić Kvaka (1934 - 200), redak miljenik i publike i stručnog žirija, okončao je svoja festivalska učešća na "Šumadijskom saboru" sredinom 90-ih sa još dve pesme i dva trijumfa: "Tuga beskućnika" i "Suza siromaha". Oprostio se Kvale od mikrofona stihovima koji zvuče tako autobiografski: "Boriću se sa životom do poslednjeg daha, o sudbino moja, suzo siromaha".

(Goran Milošević)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Ajdemi

    10. novembar 2021 | 08:42

    Veliki pevac hvala mu za sve.

  • BosnaE

    10. novembar 2021 | 08:50

    Cast mi je sto sam poznavao ovu pjevacku legendu. Nek ti je laka zemlja,druze.

  • Goran

    10. novembar 2021 | 07:48

    Lepo je što ste setili njega, zaboravljen nazalost.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA