
86. rođendan Ace Radojičića, legendarnog tonskog snimatelja: "Zvučnici su uši čoveka"
U lancu stvaralaca pesme i hita zasluge se pripisuju i pevaču i tekstopiscu i kompozitoru i aranžeru i šefu orkestra i producentu. Ne pamtim da je nekada neko pohvalio i tonskog snimatelja, pa makar samo i onog najboljeg -Acu Radojičića. Ovo je priča o istinskoj legendi u svetu narodne muzike, pravom svedoku istorije nastanka najvećih hitova i zvezda.
- Rođen sam 1. oktobra 1937. godine u Čačku. Odrastao sam ispod Ovčara i na planini Jelici. Moj otac je bio mobilisan, zarobljen i logorovan. Mnogo toga sam naučio upravo na selu, mnogo više nego u samom Čačku ili Beogradu. Kad sam postao poznati tonski snimatelj, objašnjavao sam velikim zvezdama šta sam sve naučio kod ovaca. Sve te izvorne pesme iz mog kraja i zvuk frule naših čobana svakako da su izoštrile i moj sluh - priča Aca Radojičić za Muzučku apoteku.
- Po diplomi sam elektrotehničar, ali sam još u školi držao razglasnu stanicu. Kad sam došao i Beograd, upisao sam STŠ "Petar Drapšin" i pošao na ferijalnu praksu u Radio Titograd koji je tada bio najmlađa od svih stanica u glavnim gradovima naših republika. Za te dve godine (1956. i 1957.) upoznao sam Kseniju Cicvarić, Hamdiju Šahinpašića, Miliku Šundića, zavoleo radio i pravu narodnu muziku.
Od 1958. do 1970. proveo je na Radio Beogradu, i to kad je lakše bilo postati akademik nego spiker, tonac ili solista na nacionalnom radiju.
- Radio Beograd je ipak najveća škola u mom životu, bez obzira što sam kasnije otišao i na film i televiziju, učestvovao u osnivanju Studija B. U moje vreme važio je propis da snimatelji na snimanju nose bele mantile a tehničari na emitovanju nose plave mantile. Kad sam primljen, zadužio sam dva bela mantila na čijem je džepu bio izvezen naziv Radio Beograd. Postojale su posebne radnje u koje smo nosili naše mantile na pranje, peglanje i štirkanje. Tonski snimatelji iz mog doba izgledali su kao ljudi iz neke apoteke ili instituta.
- U Radio Beogradu sam veoma brzo ušao u ekipu "Raznosača veselja" koju je osmislio Milan D. Špiček. Mene su imenovali za vođu ekipe sa zadatkom da odemo na određeno mesto i da se javimo uživo u program. Špiček mi je dao i umetničko ime - "Kondor".
- I tako, jednog februarskog dana, po najvećem snegu, došli smo na tromeđu Čačka, Milanovca i Kraljeva da napravimo slavlje u kući u kojoj se rodila beba. Prvo smo otišli u Čačansku bolnicu da saznamo koja je najmlađa beba, a onda smo zajedno pošli u kuću roditelja i slavili uz pršutu i vruću rakiju. Sećam se, kum je bio legendarni Raća Marković. Bebi smo dali ime Radivoje, i to ne prema Raćinom imenu nego kao asocijaciju na radio. I dan-danas čuvam fotogragiju sa tog veselja: Tozovac svira harmoniku, ja vodim kolo.
Svoje najbolje snimke napravio je u "CFS Košutnjak" od sredine 70-ih do kraja 80-ih.
- Zvučnici su uši čoveka. Zato sam u svakom studiju dovodio stručnjake da izvrše merenja i podešavnja. I u legendarni "Košutnjak" sam doveo stručnjake da postave zvučnike. Ako zvučnici lažu, onda nema snimanja.
- U vreme kad su se snimale gramofonske ploče, u tehnici su sedeli samo tonski snimatelj i muzički producent. Muzičari praktično nisu ni ulazili u tehniku, a kad se završi snimanje nisu moglu ni da čuju šta su odsvirali. Pravilo je bilo - čućete tek kad izađe ploča. Bile su to godine discipline i izuzetnog odnosa prema poslu. Pevači i muzičari su dolazili navežbani na snimanje. Termini su bili podeljeni na sate, čak i na minute. Najveće diskografske kuće (PGP, Jugoton, Diskos, Jugodisk) otimale su se za termine i zakupljivale ih mesecima unapred. Recimo, pokojni Mića Đorđević, muzički urednik PGP-a, posle tri vraćanja kaže: "Hvala lepo, dođite sledeći put."
Pamti Aca i početke mnogih velikih karijera, pamti i podizanje najvećih diskografskih kuća u bivšoj Jugi.
- Jednog dana na trotoaru ispred "Lipe" sretnem Tomicu Miljića. Pitam ga šta radi, a on mi veli da mu dođe da proda harmonuku i da se vrati u selo. Tada sam mu ponudio da svira i aranžira pesme Novice Uroševića, jer sam znao koliko je značio kao harmonikaš u Aleksandrićevom ansamblu.
- A sećam se i naših najboljih kompozitora, pravih mašina za pravljenje pesama. Dragan Aleksandrić je prvi hitmejker koji je u studio doneo note. Polovinom 70-ih u sali "Dadova" snimili smo legendarno kolo "Vragolanka" koje sam ja krstio i predvideo večno trajanje.
Mnogim pesmama i pevačima je prorekao svetlu budućnost. Verovao je Aca i u neke pesme u koje su sumnjali i njihovi autori.
- Ima jedna pesma kod koje sam omanuo. Kad je Predrag Negovanović snimao "Malog mrava" sa Tomom Čolovićem, upitao sam ga: "Je li, bre, šta ti je ovo, šta se glupirate?" Ta pesma je napravila čudo, a njen kompozitor je ostao jedna fina ljudska duša i retko lepo vaspitano biće.
Seća se Aca i prvog snimanje sa Šabanom Šaulićem (bile su to legendarne pesme "Sneg je opet, Snežana i "Najlepša ženo vremena svih"), seća se i odlaska u slobodnu profesiju i otvaranja svog studija.
- Bilo je to veliko i uglavnom zdravo rivalstvo. Sećam se, kad je Diskos uzeo Novicu Uroševića od PGP-a, pa Radeta Vučkovića, pa Mileta Basa, postalu su broj jedan u produkciji. Onda je Jugoton uvideo da ne može da se nosi sa Diskosom, preuzeo je zabavnjake, a "seljacima iz vinogradarskog Aleksandrovca" prepustio narodnjake.
- Sećam se i Šabanovog prvog snimanja sa Mirkom Kodićem. Iako je već bio velika zvezda, na svako snimanje je dolazio makar pola sata pre snimanja.
- Žao mi je što sam kasno napravio moj privatni studio "Arton". Srbija u to vreme nije dozvoljavala privatne studije, ali zato sam išao u Ljubljanu da snimam pesme sa Borisom Bizetićem. Postao sam kum te Borisove vesele družine, krstio sam ih u "Rokeri s Moravu". I Boris se meni odužio - potpisivao me na omotima ploča kao "ton magistar u dvokanalizacionu stereofoniju".
(Goran Milošević)
Video: Milica Pavlović na proslavi mature saznala tajnu svog dede čuvanu više od 20 godina
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
nedeljko
legenda od čoveka
Podelite komentar