Od revolta do legende: Ex Yu rock scena živi na Belgrade Beer Festu 2025

Prljavo kazalište, Atomsko sklonište, Valentino, Riblja čorba i Vlatko Stefanovski – heroji jednog vremena koje još uvek traje.
U vremenu kada su festivali često okrenuti savremenim trendovima, globalnim zvezdama i prolaznim senzacijama, Belgrade Beer Fest 2025 (28 – 30. avgust, Ušće) pravi promišljen i hrabar zaokret – vraća se korenima. Kroz pažljivo odabran program, publika ovogodišnjeg izdanja imaće priliku da prisustvuje svojevrsnom omažu jednoj od najvažnijih kulturnih pojava na ovim prostorima – Ex Yu rock sceni.
Na bini će se tokom tri večeri smenjivati imena koja ne samo da su oblikovala muzički ukus generacija, već su gradila identitet, širila horizonte i neretko – pružala utehu i pobunu u istom akordu. Prljavo kazalište, Atomsko sklonište, Valentino, Riblja čorba i Vlatko Stefanovski dolaze ne samo da podsete, već da potvrde da rok kultura u regionu nije relikvija, već živi organizam.
Rok kao izraz društvene svesti
Početkom 1980-ih, jugoslovenska rock scena bila je više od muzičkog fenomena – bila je kulturni pokret. U eri kada su mladima vrata sveta bila odškrinuta tek kroz umetnost, rock’n’roll je postao instrument izražavanja – bunta, emocije, otpora i identiteta.
Prljavo kazalište, koji iz punk korena prelazi u emotivne, angažovane balade, sa koncertom na Trgu Republike u Zagrebu (danas Trg bana Jelačića) 1989. piše istoriju – ne samo muzičku, već i političku. „Mojoj majci“ postaje više od pesme; postaje simbol jedne nacije u previranju.
Sa druge strane, Atomsko sklonište, iz Pule, donosi težak, distopijski zvuk i tekstove koji proročki nagoveštavaju raspad i unutrašnje lomove društva. Njihov „Pakleni vozači“ i dalje zvuči kao upozorenje, dok „Treba imat dušu“ ostaje večni apel ljudskosti.
Od pop sentimentalnosti do poezije bunta
Bend Valentino, začet kao nežniji glas Sarajeva, donosi pop senzibilitet u Ex Yu scenu, ali ne odustaje od poetike stvarnog života. Njihove pesme bile su saundtrek mladalačkih ljubavi i nostalgije za nevinijim vremenima.
A onda – Riblja čorba. Fenomen. Protivrečan, sirov, duhovit, ali uvek sa jasnim stavom. Bora Đorđević, kao pesnik ulice i politički komentator, s pozornice je često govorio ono što se drugi nisu usuđivali. I dok su ih neki osuđivali, mase su ih pratile – jer su u njima čitale istinu, ogoljenu i često bolnu. Iako je Bora otišao, bend danas nastavlja dalje sa dostojnim naslednikom, ne pokušavajući da kopira, već da nastavi priču – s poštovanjem, integritetom i svežom energijom.
Gitarom protiv zaborava
I na kraju, Vlatko Stefanovski – tišina, pa virtuoznost. Njegov stil, između makedonskog etna, džeza i progresivnog roka, jeste podsetnik da muzika ne poznaje granice. Njegova gitara ne peva samo o prošlosti – ona je most ka budućnosti, ukorenjena u tradiciji, ali otvorena za svet.
Beer Fest kao nova pozornica istorije
Ove godine, Beer Fest ne nudi samo provod – nudi muzičku hronologiju jedne epohe. Nudi priču o vremenu kada su pesme imale težinu, a koncerti bili manifestacije duhovne slobode.
U eri algoritama i hiperprodukcije, okupljanje ovih imena na jednom mestu ima gotovo arhetipski značaj. Ne zato što gledamo unazad s nostalgijom, već zato što ih slušamo danas – i u njima i dalje pronalazimo sebe.
Ulaznice
Ulaznice za Belgrade Beer Fest, u organizaciji Skymusic-a, mogu se kupiti putem aplikacije eFinity, na sajtu efinity.rs, na blagajnama Beogradske arene i Doma omladine Beograda (DOB), u Sava centru, kao i na više od 1.000 MojKiosk prodajnih mesta širom Srbije.
(Telegraf.rs/PR)
Video: "Desilo se da nisam prodao nijednu kartu!" Boban Rajović o karijeri i sezoni u CG: "Zaista ne valja"
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.