Više od foto-monografije: Knjiga o Goranki Matić vodi nas kroz istoriju i dušu jednog vremena
Udruženje likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajnera Srbije (ULUPUDS) dodelilo je prestižnu nagradu za izdavački poduhvat godine monumentalnoj monografiji posvećenoj Goranki Matić, jednoj od najznačajnijih srpskih fotografkinja. Ova obimna publikacija, plod zajedničke saradnje RTS izdavaštva, Službenog glasnika, Društva ljubitelja popularne kulture, Muzeja savremene umetnosti i Galerije Novembar, predstavlja ne samo izuzetan izdavački poduhvat već i sveobuhvatan omaž životu, radu i nasleđu ove autentične umetnice.
Una Popović, jedna od urednica monografije, koja je sa Nebojšom Grujičićem uređivala knjigu i koja je ponosno primila nagradu, istakla je značaj ovog priznanja. "Juče smo dobili radosnu vest da smo dobili nagradu od ULUPUDS-a, što nam znači", izjavila je Popovićeva u Kulturnom dnevniku RTS-a. Nagrada, koju dodeljuje udruženje primenjenih umetnika i dizajnera Srbije za izdavački poduhvat godine, prepoznaje izuzetnost i trud uložen u stvaranje ove publikacije.
Monografija je posvećena Goranki Matić, "poznatoj našoj fotografkinji koja je bila aktivna 40 godina na sceni Srbije, Jugoslavije i Beograda", kako je Popovićeva sa uvažavanjem naglasila. Njen rad je obeležio čitave decenije vizuelne kulture, beležeći društvene promene, kulturne fenomene i portrete ljudi sa posebnim senzibilitetom. Nažalost, Goranka Matić je preminula ove godine, što daje dodatnu težinu i značaj ovom delu. Proces rada na monografiji započet je pre dve godine, kada je RTS potpisao ugovor sa Gorankom Matić o izdavanju. "Završili smo zadatak, nažalost, bez Goranke", rekla je Popovićeva, svedočeći o posvećenosti tima da se projekat uspešno privede kraju uprkos tužnom gubitku. "Rađeno je nekoliko meseci sa njom dve godine", dodala je, ističući da je to bio pravi izdavački poduhvat u kojem su učestvovali brojni pojedinci i institucije.
Ono što ovu monografiju čini izuzetnom jeste njen impresivan obim i bogatstvo sadržaja. Sa oko 1000 fotografija i 600 strana, ona prevazilazi uobičajene okvire foto-monografije. "I ona je zaista više od foto-monografije", naglasila je Una Popović, objašnjavajući da fotografije u knjizi "govore hiljadu reči" i da predstavljaju dokumente jednog vremena, ali i autentični autorski opus Goranke Matić. Njen rad je bio odraz njenog karaktera i ličnosti - "vrlo aktivne i aktivističke osvešćene osobe". Poseban detalj koji svedoči o poštovanju prema umetnici je činjenica da monografija počinje njenim rečima, iako je više nema.
Sadržaj monografije je temeljno osmišljen da pruži sveobuhvatan uvid u Gorankin svet. Obuhvata širok spektar materijala - od njenih fotografskih zapisa, preko istorijskih i političkih događaja koje je pratila, do muzičkih pokreta poput novog talasa, devedesetih i protesta. "U stvari Goranka nas vodi kroz knjigu", istakla je Popovićeva. Kroz pažljivo odabrane fotografije i tekstove, čitaoci će moći da prate njen umetnički put i sagledaju njenu ulogu u oblikovanju vizuelnog narativa Srbije i Jugoslavije. Emocionalni aspekt takođe prožima celo delo, stvarajući pleteni mozaik pieta i sentimenta. Kako je naglasila Popovićeva, iako više nećemo čuti njenu priču i njen glas, njena reč, njen rad i njena umetnost ostaju.
Pored uvodnog teksta Une Popović, u monografiji su svoje doprinose dali i drugi ugledni autori. Dragan Ambrozić i Zorica Kojić su dali svoje viđenje Gorankinog rada, dok je Boris Bote Miljković priložio svoja zapažanja iz 2021. godine. Knjiga takođe uključuje reprint teksta Branka Vučičevića, dok se Bojana Pejić detaljno bavi njenim autorskim opusom. Kombinacija novih tekstova i ranije objavljenih materijala o Goranki Matić stvara bogat i slojevit pristup njenom delu, uspostavljajući dinamičan dijalog između prošlosti i savremenosti. Monografija na taj način ne samo da prikazuje već objavljeno i prikazano, već i pruža nove perspektive i interpretacije, kako bi se sagledala aktuelnost Gorankine umetnosti u kontekstu sadašnjeg vremena.
Una Popović, koja je imala čast da bude i kustos velike izložbe Goranke Matić u Muzeju savremene umetnosti, bezrezervno potvrđuje da je ova monografija najopširnije i najdublje svedočanstvo o njenom radu. "Svakako, svakako jeste", odgovorila je na pitanje da li je ova publikacija najobimnije svedočanstvo o Gorankinom delu. U poređenju sa retrospektivnim monografskim katalogom, ova knjiga je "svakako veća" i detaljnija. Iako su monografski katalozi često usmereni na specifične okvire, ova publikacija kroz medij fotografije povezuje i profiliše društvene akte i ključne trenutke osamdesetih, devedesetih i početka 2000-ih godina, pružajući širi kontekst Gorankinom stvaralaštvu.
Fizički obim knjige je takođe impresivan: teška je četiri kilograma i ima 600 strana, što je, kako je Popovićeva sa osmehom primetila, "neka veličina". Međutim, nije reč samo o fizičkoj veličini, već o bogatstvu sadržaja koji čitaoca vodi kroz "konglomerat važnih ličnosti, događaja, situacija". Una Popović opisuje proces listanja ove monografije kao "pozitivno zamaranje", jer se čitaoci upuštaju u putovanje kroz istoriju grada i zemlje, proživljavajući događaje i sagledavajući ih objektivno. Monografija podstiče na reminiscenciju i dublje razmišljanje o kontekstu u kojem je Goranka Matić stvarala.
Očekuje se da će ova monografija postići veliki uspeh kod publike, o čemu svedoče već postojeći pozivi i narudžbine, posebno od strane akademske i stručne javnosti - "profesora, istraživača, istoričara, kulturologa i politikologa". "Verujem da će biti ovako uspešno i dobro", zaključila je Una Popović, ističući neprolaznu aktuelnost Goranke Matić i značaj ove publikacije za obrazovne i kulturne potrebe. Ova monografija nije samo knjiga, već trajni spomenik umetnici koja je svojim radom oblikovala našu vizuelnu memoriju.
(Telegraf.rs/izvor: RTS)
Video: Frka na meču Čuke i Partizana: Isključen još jedan trener Brđana
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.