Tajne čuvenih pesama: Kako su nastale legendarne "Biske" grupe Smak

Sve se desilo na 22. rođendan

  • 0
Smak Foto: Tanjug/Nebojša Raus

Da se igrom slučaja nisu našli na zajedničkom odsluženju vojnog roka u Mostaru, Čačanin - Predrag Albić Biska i Kraljevčanin - Slobodan Stojanović Kepa, najverovatnije ne bi ni došlo do formiranja grupe Smak, barem u onoj postavi koja nam je danas znana.

Naime, u to vreme Kepa je žarko želeo da svira sa jednim drugim čačanskim gitaristom. Njegovo ime je Aleksandar Slaviković - Aca Gušter (u to vreme član čačanske grupe Bele višnje). Po Kepinim rečima, on je tada mislio da ne postoji neko ko bi mogao bolje svirati gitaru od njega. Tvrdio je da mu je gitara bila kao deo tela, da je na bini izgledao fantastično i samouvereno i da je jednom prilikom ostao zadivljen kada je čuo njegovo izvođenje čuvene Hendriksove kompozicije "Hey Joe".

Ipak, Biska je insistirao i nagovarao ga da svira sa Radomirom Mihailovićem Točkom, za koga Kepa u to vreme nije ni čuo. Prilikom povratka kući, nakon završetka vojnog roka, Kepa svraća u Čačak kako bi upoznao Točka i čuo kako svira. Taj susret se dogodio 23. aprila 1971. godine.

Kada ga je video onako ošišanog, Mihailović je nevoljno odsvirao nekoliko kompozicija od grupa Doors, Santana i "Ulazak u harem" pomislivši - šta sad ja da sviram ovom?

Potom, na Biskin nagovor, svi zajedno polaze za Kraljevo kako bi Kepa pokazao šta zna. Čuvši ga, Točak menja mišljenje, oduševljenje je bilo obostrano i tako su nikle prve klice grupe Smak.

Iz zahvalnosti za sve što je za njega učinio, Točak je za 22. rođendan svog prijatelja Predraga Albića Biske, obećao da će napraviti 22 kompozicije koje će nositi njegovo ime. To obećanje je počeo da ispunjava već sa prvim singlom grupe (koji su snimili zahvaljujući osvojenom prvom mestu na gitarijadi u Požarevcu) na kome su se našle kompozicije "Živim ja... Biska 13" i "Biska 16"(PGP RTB 1974.).

Već sa tom pločom, Kragujevčani odmah skreću pažnju na sebe. Pohvale su stigle i od klavijaturiste Tihomira Popa Asanovića, a Kornelije Kovač je izjavio da u njima vidi jedine prave naslednike Korni grupe, što je bio preko potreban podstrek za dalji rad.

Tokom karijere grupe, na albumima će se pojavljivati još neke kompozicije iz opusa "Biska", ali po svemu sudeći neke nikada neće biti objavljene. Već na prvom albumu grupe Smak (RTV Ljubljana 1975.), našao se čuveni instrumental "Biska 2", koji ostaje jedan od koncertnih favorita grupe do današnjih dana.

Takođe, celu B stranu ploče zauzima vrlo kompleksna instrumentalna kompozicija "Put od balona (Biska 20)".

Interesantno je da je grupa zbog tehničkih uslova u studiju morala to sinimiti u jednom dahu, što je podrazumevalo da niko ne sme da pogreši u tih dvadeset minuta koliko traje kompozicja. Smaku je to uspelo iz četvrtog pokušaja.

Na albumu "Stranice našeg vremena" (PGP RTB 1978.) našla se još jedna kompozicija iz opusa o kojem ovde pišemo - "Ponoćni lovac (Biska 18)". Takođe, ovde treba pomenuti i kompoziciju"Biska II Blues" za koju je Točak napisao i tekst i muziku i u kojoj se upravo pominje Dragan Albić Biska.

Ona se našla na kompilacijskom LP-ju, "Leteća diskoteka" Zorana Modlija (PGP RTB 1977.) i to je svakako jedan od njihovih najranijih zabeleženih snimaka, još iz perioda dok je na mestu pevača bio Slobodan Kominac Koma, dakle, iz vremena pre dolaska Borisa Aranđelovića u grupu.

Dragan Albić Biska i danas živi u Čačku, a njegovo i Točkovo prijateljstvo odavno je već u domenu legende ponajviše zahvaljujući sjajnim kompozicijama o kojima je ovde pisano.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA