
„Osetio sam kako duša Airtona Sene napušta telo“: Lekar kome je F1 šampion umro na rukama otkrio jeziv momenat
Prvog maja 1994. godine svet je zanemeo! Smrt trostrukog svetskog šampiona Airtona Sene skedila je ceo sport. Tragedija se dogodila kada je 1. maja, na pravoslavni Vaskrs, doživeo nesreću vodeći na Velikoj nagradi San Marina na stazi Imola u Italiji.
Kada je veliki Džim Klark poginuo u manjoj trci Formule 2 u Hokenhajmu u Nemačkoj 1968. godine, svet je oplakivao istinsku sportsku ikonu. Međutim, stvar sa Klarkovom smrću bio je osećaj među njegovim vršnjacima, da ako je Škot mogao da pogine u trkačkom automobilu — čak i u vreme kada su tragedije u moto trkama bile gotovo nedeljna pojava — da ostali nemaju nikakve šanse za dugoročno preživljavanje.
Klarkova smrt je bila, kako je kasnije tadašnji vozač Ferarija Kris Amon ispričao zapisničaru F1 Najdželu Robaku, gotovo neshvatljiva.
„Pored tuge, postojala je i sasvim druga dimenzija“, prisetio se Amon. „Ako se to moglo desiti njemu, kakve su šanse imali ostali od nas? Mislim da smo svi to osećali. Izgledalo je kao da smo izgubili našeg vođu...“
I tako je tog dana u 14:17 u Imoli doživeo pad Ajrtona Sene u krivini Tamburelo.

Desilo se nezamislivo, a kada je kasnije stigla vest da je preminuo, bilo je gotovo nezamislivo.
U šestom krugu, pre kobnog sedmog, Sena je vodio ispred Šumahera, a Gerhardov Ferari bio je treći.
Lekar Sid Votkins, koji je sedeo u medicinskom automobilu sa svojim vozačem Mariom Kasonijem dok se polje ponovo oslobodilo, osetio je jezu. Kao da je predosetio tragediju.
„Sena i Šumaher su odjurili kao munja u sledećem krugu. Moj predosećaj se kristalizovao. Okrenuo sam se ka Kasoniju. 'Svakog trenutka će se desiti užasna nesreća.'“
Nekoliko sekundi kasnije, crvene zastavice koje su označavale da je trka prekinuta vijorile su se. Votkins kaže da je odmah znao da se nešto dogodilo, Sena.
Kada je medicinski automobil stigao do Tamburela, Ajrton je bio srušen u svom kokpitu.
„Po treći put tog vikenda, uložen je očajnički napor da se preseče kaiš za bradu i skine kaciga. Pridržali smo Ajrtonov vrat i skinuli kacigu.
„Oči su mu bile zatvorene i bio je duboko nesvestan. Izgledao je spokojno.“ Podigao sam mu kapke i iz zenica je bilo jasno da je imao masivnu povredu mozga. Izdigli smo ga iz kokpita i položili na zemlju. Dok smo to radili, uzdahnuo je i, iako sam potpuno agnostik, osetio sam da ga duša napušta u tom trenutku.“

Sena je helikopterom prebačen u bolnicu Mađore u obližnjoj Bolonji. Još uvek je imao puls, ali Votkins kaže da je tada znao da vozač ne može preživeti. Helikopter je stigao u bolnicu u 15 časova.
U 15:10 časova, srce mu je stalo, ali je ponovo pokrenuto i stavljen je na aparat za održavanje života. Srce mu je ponovo stalo ubrzo nakon što mu je sveštenik dao poslednje počasti u 18:15 časova. Njegova smrt je zvanično objavljena u 18:40 časova.
Do danas se stručnjaci za trke i dalje svađaju oko toga ko je bio najveći vozač F1 svih vremena.
Da li je to bio Fanđo, Klark, Stjuart, Vilnev, Prost, Šumaher ili Sena?
Kakav god bio njihov zaključak, nema sumnje da je Brazilac bio velikan svih vremena u Gran priju.
Tužno je što je Senina smrt bila potpuno izbegnuta, a mere bezbednosti koje su sprovedene nakon njegove smrti značile su da nije bilo daljih smrtnih slučajeva u ovom sportu tokom narednih 20 godina, sve dok Žil Bjanki nije preminuo u Japanu 2015. godine.
(Telegraf.rs)
Video: Razvela se Dragana Mirković - evo šta će biti sa dvorcem
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.