≫ 

Vreme čitanja: oko 8 min.

Rat brendova za Kralja: Imali su dogovorenog Lebrona, pa napravili kobnu grešku i izgubili milijarde

Vreme čitanja: oko 8 min.

Pogrešna procena koja je promenila tok istorije i borbu moćnih sportskih brendova

  • 0
Lebron Džejms Foto: AP/Tanjug

Lebron Džejms je zvanično postao najbolji strelac u istoriji NBA lige, pretekavši Karima Abdul-Džabara. Lebron je davno prevazišao okvire sporta i postao je industrija za sebe, koja zarađuje milijarde. Upravo oko njega vođen je svojevremeno, pre skoro dve decenije pravi rat dva velika sportska brenda.

Delovalo je da je jedan u prednosti, imao je sve na tacni, a onda se dogodio veliki preokret, pogrešna procena, od koje se drugi ni dan danas nije oporavio. Ovo je priča o košarkaškom ratu van terena između brendova za najbolje košarkaše sveta.

U svetu biznisa poznat je rivalitet velikih kompanija koje se bave istim poslom, a sličan mikrokosmos vlada i u sportu među kompanijama koje se bave sportskom opremom.

Još od 60-tih godina prošlog veka, kada su sportski brendovi počeli da se formiraju, počela je i borba na tržištu ko će doći do popularnijeg sportiste, tačnije "brend ambasadora".

Jedan čovek po imenu Sani Vekaro (pravo ime Džon Pol Vinsent Vekaro) bio je ključna karika u uzdizanju dva, ispostaviće se mnogo godina kasnije, najpoznatija brenda "Najkija" i "Adidasa"

Svetom košarke, pre svega koledž, a kasnije i NBA košarke vladao je brend "Konvers". Oni su prvi imali duboke patike namenjene za košarku, dok su ostali brendovi, a među njima Najki i Adidas bili fokusirani na druge sportove atletiku, fudbal itd. Doduše, Adidas je imao patike za košarku, ali je Konvers bio brend broj 1.

Krajem sedamdestih Sani Vekaro je počeo da formira svoj biznis, organizacija kampova i revijalnih mečeva za mlade univerzitetske igrače, gde su dolazili treneri da regrutuju košarkaše za svoje Univerzitete.

SVE PARE STAVI NA DŽORDANA

Vekaro se dosetio da bi tim mladim momcima mogao da ponudi besplatne patike za košarku kako bi ih kasnije, kada pređu u profesionalce mogli lakše zavrbovati da potpišu ugovor sa tim proizvođačem patika.

Sani Vekaro Sani Vekaro; Foto: Ethan Miller / Getty images / Profimedia

Za to je koristio trenere kojima je davao patike i dodatni novac da svojim igračima savetuju da nose tu opremu. Najki je počeo polako da se probija pored Konversa i Adidasa, a ključni momenat desio se kada je Vekaro, ubedio Majkla Džordana 1984. godine kada je bio draftovan kao treći pik da potpiše za Najki.

Prvobitna ideja je da se svim igračima iz prvih 5 na draftu (Olajdžuvon, Bouvi, Džordan, Perkins, Barkli)  ponudi ugovor sa određenom svotom novca, ali je Vekaro rekao vlasniku Najkija Filu Najtu, "Bolje da sve pare stavimo na Džordana".

U to vreme znalo se da Džordan razmišlja da potpiše za Konvers ili Adidas koji je već nosio na koledžu, ali Vekaro je dao ponudu koja se ne odbija. Dobiće ekskluzivnu brendiranu patiku "Er Džordan (Air Jordan) uz naravno veliki novac, ako potpiše.

Džordan je potpisa  za 500.000 dolara po sezoni na 5 godina, i 26. oktobra 1984. debitovao u NBA sa novim patikama. Posle toga više ništa nije bilo isto. Najki je za godinu dana uz brend Er Džordan zaradio 200 miliona dolara, što je više za sve prethodne godine.

Michael Jordan, Majkl Džordan patike Air Jordan 1 Prve i orginalne Džordanke koje je Najki spremio za Majkla Foto: Tanjug/AP

Najki je postao ozbiljan igrač na tržištu i krenuo je u ozbiljnu kampanju.

Međutim, uprkos rastu prodaje i pozicioniranju vlasnik kompanije Fil Najt 1991. otpušta Sani Vekara, bez naročitog razloga (pominje se da je to jer je bio suviše blizak sa Džordanom). Bio je to koban potez za ovu kompaniju.

Jedan poziv menja sve

Vekaro je to prihvatio viteški i vratio se svom starom poslu organizaciji kampova za mlade igrače. A posle nekog vremena prešao je u Adidas da radi kampanju, a sa njim je krenuo i prvi kreativni direktor Najkija Piter Mur.

Vekaro je znao da Najki sada ima jači upliv u NBA i koledž košarku, pa se spustio niže u srednju školu među još mlađe igrače.

Jednoga dana 1995. godine, zazvonio mu je telefon, bio je to njegov stari drugu Džo Brajant zvani Dželibin. Rekao je da dolazi iz Italije u Ameriku i da će malo igrati u NBA, ali je zamolio Vekara da njegovog sina Kobija pozove na kamp.

Kobe Bryant, Kobi Brajant Kobi Brajant; Foto: Tanjug/AP

Kobija Brajanta niko u Americi nije znao. Po dolasku iz Italije igrao je za srednju školu Lower Merion iz Filadelfije. Vekaro ga je zvao na kamp i prvi video o kakvom se talentu radi. Džo Brajant mu je u tajnosti rekao da Kobi ne želi na koledž, već direktno u NBA, ali mu treba neki garantovani ugovor.

Vekaro je ubedio čelnike Adidasa da ponude Kobiju ugovor od milion dolara godišnje na 7 godina, a uz to je dobio ekskluzivnu brendiranu patiku "Crazy 1 Kobe Brayant"

Sad je trebalo samo da se domogne NBA

Sani Vekaro je smislio pakleni plan. Odveo je Kobija na probni trening u Lejkerse, a legendarni Džeri Vest je posle 20 minuta prekinuo trening i rekao da je zainteresovan za mladog srednjoškolca. Pitanje je bilo kako ga dovesti u Lejkerse koji su imali pravo tek kasnijeg pika. Bilo je bitno samo da ne bude u prvih 8 pikova, jer onda mogu da prave trejdove Lejkersi.

Tada je krenula prljava kampanja po NBA krugovima. Puštena je lažna priča da će Kobi, ako ga izabere neki tim sa Istočne obale da se vrati u Italiju jer ne želi da igra blizu kuće u Filadelfiji.

Usledio je dan drafta 26. jun 1996. godine,  prošlo je 7 pikova, a osmi je birao Nju Džersi Nets sa trenerom Džonom Kaliparijem.

Sve oči su bile uprte u njih, Kalipari se dvoumio danima da li da uzme Kobija, priče su stizale do njega i na kraju je izabrao Keri Kitlsa (nezapažena karijera) sa koledža Vilanova. Počelo je neviđeno slavlje u timu Sanija Vekara, jer su znali da su uspeli. Brajant je izabran kao 13. pik od Šarlot Hornetsa, a niko u Americi nije znao da su se Lejkersi dogovorili da trejduju Vlade Divca za nepoznatog srednjoškolca.

Brajant ulazi u NBA i već posle mesec dana kreće da ruši ruki rekorde u adidas patikama. NBA publika je poludela za mladim tinejdžerom, a Adidas kao brend se vraća na velika vrata. Iz Najkija su "poludeli" ne zbog potpisa Brajanta, već zbog činjenice da nisu ni imali priliku za pregovore, jer nisu ni znali.

Kobe Bryant, Kobi Brajant Foto: Tanjug/AP

"Rat" brendova je nastavljen. Mnogo sposobniji Sani Vekaro nastavio je da "urniše" Najki, a prvi sledeća zvezda bio je Trejsi Mekgrejdi 9. pik sa drafta 1997. izabran od Toronta.

Isto kao i Brajant bio je relativno nepoznat igrač koji dolazi sa Floride, a ime  je stekao nakon odličnog nastupa na Adidas ABCD kampu, koji je organizovao Vekaro.

- Niko nije imao pojma ko je Trejsi Mekgrejdi. Sani Vakaro mi je dao tu priliku i igrao sam protiv najboljih igrača sveta u to vreme. Iz tog kampa sam otišao kao igrač broj 1 u naciji,  od 175 igrača - rekao je Mekgrejdi jednom.

U početku, Mekgrejdi je razmišljao o tome da igra koledž košarku na Univerzitetu u Kentakiju, ali je na kraju odlučio da uđe u NBA draft pošto je bio predviđen za lutriju. Ovoga puta Najki je bio spreman za njega i ponudio je dobar ugovor, ali je Adidas odgovorio na ponudu nuđenjem brenidrane patike Adidas T Mac.

Trejsi Mekgrejdi Trejsi Mekgrejdi; Foto: TONY RANZE / AFP / Profimedia

Najki je nastavio da tone ispod Adidasa koji je sad već imao dva vrhunska brend ambasadora. Bili su u panici, očekivao se završni udarac Adidasa od koga se Najki ne bi oporavio nikada.

JEDNA POGREŠNA ODLUKA SRUŠILA SVE

Prilika se pružila već 2003. godine. Kobi je izlazio iz ugovora sa Adidasom, a želeo je da pređe u Najki, ali Sani Vekaro, našao je novu "zlatnu koku".

Neki momci iz srednje škole iz Akrona Ohajo, pozvali su ga da gleda utakmicu na kojoj će nastupiti Lebron Džejms, tada 18-godišnji klinac. Utakmica je organizovana samo za Vekara, a on je posle 20 minuta rekao "Sve sam video, ovaj dečko jeste najtalentovaniji u Americi".

Interesantno je da je u povratku kući posle te utakmice avion kojim je Vekaro putovao sa suprugom naišao na ozbiljne turbulencije. Mnogi su pomislili da će se avion srušiti i počeli su da se boje za svoj život.

- Svi su počeli da plaču kada je avion počeo da se trese, supruga pored mene takođe. Počeo sam i ja da plačem, ali ne zato što sam se plašio za svoj život, već što nikome neću moći da ispričam kakvog sam igrača pronašao - izjavio je svojevremeno Vekaro.

Seo je sa njegovom majkom Glorijom i rekao "Tvoj sin bi trebalo da potpiše za Adidas, daćemo mu 100 miliona dolara za sedam godina".  Bila je to suluda ponuda, to nije bila reklama za patike, to je faktički bila ponuda kao NBA ugovor.

Lebron Džejms, Lejkersi, Klipersi Lebron Džejms; Foto: Tanjug/AP

Lebron je odlučio da potpiše za Adidas, iako je Najki takođe dao dobru ponudu. Ali, u Adidasu kao da nisu verovali Soniju. Nakon dogovora su poslali drugačiji ugovor, koji je bio mnogo manji od onog koji je on ponudio! Sve je bilo gotovo više nije bilo povratka.

Najki je dao 90 miliona za sedam godina, a Adidas je nudio 70, ali ne garantovanih. Lebron Džejms je prelomio i ostalo je istorija. Postao je jedan od najboljih u ligi, ali i svih vremena, a od sada je i najbolji strelac u istoriji NBA, pošto je pretekao Karima Abdul Džabara.

Od njegovog dolaska 2003. do 2016. godine Najki je zaradio 1,3 milijarde dolara od prodaje patika i ostale opreme.

Adidas je izgubio ključnu bitku i ostao je na nižim granama dok je Najki postao vodeći brend NBA košarke i dan danas.

Zaključak. Danas u NBA oko 67% igrača nosi patike Najk, dok manje od 10% nosi Adidas.

Lebron sada ima doživotni ugovor sa Najkijem, koji je potpisao 2015. godine, za koji su mu navodno platili više od milijardu dolara. On je i jedini koji je dobio doživotni ugovor od Najka.

Video: Pogledajte koš kojim je Kralj ušao u istoriju: Lebron Džejms je najbolji strelac NBA lige!

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA