Danas je svetski dan pozorišta!

Na inicijativu Međunarodnog pozorišnog instituta, više od pola veka slavi se ovaj dan, a na poziv Instituta poruku piše pozorišna ličnost svetskog ugleda. Ove godine poruku je uputio južnoafrički dramski pisac, reditelj, dizajner i autor performans instalacija Bret Bejli, a ona će biti prevedena na više od 20 jezika

  • 2

Svetski dan pozorišta - 27. mart biće danas obeležen i u Srbiji različitim programima, kao i tradicionalnim čitanjem poruke uoči izvođenja predstava, isto kao i u teatrima širom sveta.

Na inicijativu Međunarodnog pozorišnog instituta, više od pola veka slavi se ovaj dan (datum otvaranja Teatra nacija 1962. u Parizu, kojem je umetnička direktorka bila i naša Mira Trailović), a na poziv Instituta poruku piše pozorišna ličnost svetskog ugleda.

Prvi među njima bio je Žan Kokto. Poruka se prevodi na više od 20 jezika, čita pred desetinama hiljada gledalaca u pozorištima i objavljuje u stotinama štampanih i elektronskih medija na svim kontinentima.

Ove godine poruku je uputio južnoafrički dramski pisac, reditelj, dizajner i autor performans instalacija Bret Bejli.

- Gde god postoji ljudsko društvo, tu je i neukrotivi Duh predstave. Pod krošnjama u zaseocima, na moderno opremljenim scenama svetskih metropola; u školskim dvoranama, na poljima, u hramovima; u straćarama, na trgovima, u društvenim centrima i gradskim podzemljima, sjedinjavamo se putem prolaznih pozorišnih svetova koje stvaramo da bismo izrazili svu našu složenost, raznolikost, ranjivost, kako u živom telu tako i u dahu, u glasu - ističe Bejli.

U poetski intoniranom tekstu on nabraja da se u pozorištu "okupljamo da plačemo i da se sećamo; da se smejemo i promatramo; da učimo, afirmišemo, zamišljamo. Da se divimo dostignućima tehnologije i ovaploćujemo bogove. Da nas ostave bez daha naše mogućnosti poimanja lepote, saosećanja i monstruoznosti. Da osetimo energiju i moć. Da slavimo bogatstvo naših kulturnih razlika i premostimo granice koje nas razdvajaju".

Mnogi teatri ovim povodom organizuju "otvorena vrata". Tako će i Beogradsko dramsko pozorište pokazati publici šta se krije iza kulisa, šta se dešava u radionicama, gde se pravi scenografija, gde se čuvaju kostimi.

Biće organizovana diskusija na temu "Kako nastaje pozorišna čarolija?" i "Pozorišni bonton", programi koji su u BDP-u već održani i prethodnih dana.

Doajen srpskog i bivšeg jugoslovenskog teatra Jovan Ćirilov sa optimizmom gleda na budućnost pozorišta. "Stalno se govori o nekakvoj krizi pozorišta i u svetskim i u našim razmerama. Ja bih rekao - kriza ili neka dramatika potrebna je u svakoj oblasti, jer ona može da gura napred. Važna je ta borba, konflikt, ona je u samoj prirodi pozorišne umetnosti."

Teatrolog dr Ivan Medenica izjavio je da nam se "nekada čini da pozorište gotovo iz krize i ne izlazi" i dodao da je u savremeno doba pozorište u globalnoj krizi usled konkurencije novih medija, sa atraktivnim slikama, koje se brzo smenjuju.

Direktor Drame Narodnog pozorišta Spasoje Ž. Milovanović podsetio je da "pozorište, po definiciji, deli sudbinu društva i države".

"U ovom trenutku Srbija još uvek traga za državom koja će je povući napred. Pozorište se trudi da upravo temama, naslovima, formom definiše to stanje. Tako posmatrano to je apsolutno živo pozorište, moderno, uzbudljivo, ali na žalost ne i revolucionarno", rekao je on.

Reditelj Kokan Mladenović takođe kaže da je "srpsko pozorište danas u istoj poziciji kao i srpska država". On je ocenio da naše pozorište nema autoritet u svetu, uništeno je kompromisima, političkim igrarijama i elitama koje su u kulturi, a o kulturi ne znaju ništa, dok ga iznutra urušavaju svi oni koji su u teatrima da bi primali plate, a ne da bi se bavili umetnošću.

(Telegraf.rs / Tanjug)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA