IMA LI SPASA ZA ŽELEZARU? Evo šta znači plan B Vlade Srbije!

- Jedinu stvar koju mogu da vam kažem, imajući u vidu i razgovore sa 'Esmarkom', jeste naše pravo supotpisa – mi hoćemo da damo na upravljanje, da neko vodi i rukovodi Železarom - navodi Boris Milošević iz KPMG-a

  • 0

Plan B Vlade za Železaru je "Menadžment servis agriment". Šta to znači? Ugovor o kontroli i upravljanju. Vlada će raspisati javni poziv za kompaniju koja bi ušla u Železaru, preuzela upravljanje i uradila restrukturiranje tog preduzeća.

Deo stručnjaka tvrdi da takav ugovor uskraćuje državi pravo da dalje kontroliše preduzeće. U konsultantskoj kući koja izrađuje javni poziv, ipak kažu da je to sasvim siguran uslov od kojeg država neće odustati. Neki ekonomisti smatraju i da će ugovor morati da bude atipičan jer nije realno da bilo ko plaća da bi rukovodio gubitašem.

Sami nismo znali, a skup uspešnih menadžera ne bi mogao da pomogne Železari. S tim su saglasni poznavaoci prilika. Vladin plan B podrazumeva angažovanje druge kompanije – kroz ugovor o kontroli i upravljanju. Šta on znači?

Foto: Tanjug/Rade Prelić Foto: Tanjug/Rade Prelić

- To podrazumeva da onaj ko je preuzeo kontrolu i upravljanje, odluči umesto kojih ljudi će svoje ljude dovesti, na koji način će on najbolje organizovati Železaru. Tu on upravlja, a Vlada se izmešta, izmešta se direktor i samo oni upravljaju. Njihov podsticaj i poluga da što bolje upravljaju je što su se unapred obavezali da određene iznose plaćaju vlasniku - ističe konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević.

Međutim, oni koji će uslove javnog poziva staviti na papir kažu da će se detalji znati za dva dana, ali jedno je sigurno – država će zadržati kontrolu.

- Jedinu stvar koju mogu da vam kažem, imajući u vidu i razgovore sa 'Esmarkom', jeste naše pravo supotpisa – mi hoćemo da damo na upravljanje, da neko vodi i rukovodi Železarom. Međutim, mi ćemo kao Republika Srbija, bar u toku određenog vremenskog perioda, zadržati pravo kontrole trošenja novca - navodi Boris Milošević iz KPMG-a.

Foto: Tanjug/Rade Prelić Foto: Tanjug/Rade Prelić

Stanje u Železari će zahtevati atipičan ugovor, smatra deo ekonomista.

- Mislim da će ovo morati da bude netipičan ugovor. Ako bi deo profita trebalo da taj budući upravljač da državi, sigurno ne bi našli nikoga da preuzme takvu obavezu - objašnjava ekonomista Milojko Arsić.

- Nije realno da će nam sada neko platiti za naknadu. To jesu neki koncesioni ugovori. Koncesija nad gubitašem nad kojim treba da se uradi restrukturiranje jesu dve različite stvari - kaže Boris Milošević.

Foto: Tanjug/Sava Radovanović Foto: Tanjug/Sava Radovanović

Ipak, plan B nije i definitivno rešenje za smederevsku fabriku. Krajnji cilj je privatizacija. Šta se može postići u međuvremenu?

- Ta kompanija može da uradi i korisne poslove u prelaznom periodu, da sredi troškovnu efikasnost preduzeća. Može da racionalizuje broj zaposlenih, pronađe nova tržišta, izvrši promene u asortimanu proizvoda. Može da poveća šanse, da nađe strateškog partnera za nekoliko meseci do godinu dana - dodaje ekonomista Milojko Arsić.

Ukoliko ni tada ne bude partnera, ekonomisti smatraju da je vreme da se razmišlja o stečaju. Prethodni primeri ovakovog ugovora postojali su sa "Ju-Es stilom" pre nego što je kupio Železaru i drugi je "Etihad" – koji je na početku na isti način upravljao JAT-om.

(Telegraf.rs / Izvor: RTS)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA