ČIM PADNE AVION, SVI TRČE KOD NJEGA: Ovaj čovek ima odgovor na sve misterije avionskih nesreća!

Čuveni svetski stručnjak i savetnik iz oblasti avio-industrije, bivši pilot Alister Rozenšajn, za Telegraf razotkriva misterije najvećih avionskih nesreća, priča kako se pilot oseća kada naiđe na snažnu oluju tokom leta i zašto je prošla godina bila katastrofalna za malezijsku avijaciju

  • 2

Jedan od najvećih svetskih stručnjaka i savetnika iz oblasti avio-industrije, bivši pilot Alister Rozenšajn, prva je osoba kojoj se okreću svetski analitičari nakon velikih avionskih nesreća.

Stoga ne čudi što je upravo Alister jedan od glavnih analitičara u dokumentarcu "Strava među oblacima: Pad aviona Er Azije", koji će premijerno biti prikazan na "Discovery" kanalu, 10. aprila u 22.00 sata.

U ekskluzivnom intervjuu za Telegraf, ovaj stručnjak podelio je sa nama, između ostalog i kako se pilot oseća kada naiđe na snažnu oluju tokom leta, kako je ozbiljnoj avio-kompaniji moglo da promakne da je Andreas Lubic - bolestan čovek i zašto je prošla godina bila katastrofalna za malezijsku avijaciju?

OTKRIVEN UZROK PADA: Avion "Er Azije" se srušio jer je leteo brže od borbenih aviona

- Bio sam u neverici, no, znate, nesreće se mogu dogoditi bilo kad i bilo gde i to je prosto loša sreća da su se dve nesreće dogodile u kratkom roku baš kompanijama iz ovog dela sveta... Govorim o letovima "Air Asia 850"1 i "Malaysia Airlines 370" - počinje priču Rozenšajn opisujući kako se zapravo oseća pilot kada naiđe na snažnu oluju tokom leta i koji su to manevri koje može da preduzme kako bi izbegao katastrofu?

BIĆE REŠENA MISTERIJA: Izvađena i druga crna kutija srušenog aviona "Er Azija"

- Pre svega, pilot prati dešavanja na radaru, a naravno, pre toga je definitivno upoznat sa vremenskim uslovima na trasi na kojoj leti. Prateći radar, pokušaće da obiđe oluju i to je ono što se uvek radi - oluja se pokušava izbeći. E sad, ukoliko je broj oluja veći i ukoliko su blizu jedna drugoj, tako da je neizbežno da prođe kroz neku od njih i da izloži avion turbulencijama, prvo što će uraditi je da će uključiti signal za vezivanje pojaseva, a upozoriće i posadu na to šta planira da uradi, kako bi odložili služenje hrane i pića - objašnjava Alister nastavljajući:

- Zatim će uključiti sistem za pokretanje motora kako bi se izbeglo njegovo gašenje usled obilne kiše ili grada, a potom će podesiti brzinu aviona na ono što zovemo "penetrirajuća" brzina, što je optimalna brzina za prolazak kroz žestoku oluju. Piloti se moraju pobrinuti da su propisno vezani i obično će se avion spustiti niže, jer su oluje uglavnom na većoj visini. Tako da, to je to što je potrebno uraditi, a zatim dozvoliti auto-pilotu da prođe kroz oluju. Ne jurite velikom brzinom i manuelno upravljate dotokom goriva i onda se nadate najboljem. Prolazak kroz oluju ume da bude vrlo bučan, ali generalno te veoma jake oluje se ne dešavaju tako često. U svojoj tridesetogodišnjoj karijeri, možda sam tri ili četiri puta prolazio kroz jaku oluju.

Foto: Tanjug/AP Foto: Tanjug/AP

Poslednja aktuelna nesreća bio je pad "Germanwings" aviona. Koje metode avio-kompanije danas koriste da identifikuju zaposlene koji možda pate od neke mentalne bolesti?

- Kada počnete da se bavite letenjem imate proveru mentalnog zdravlja, ali ne bih rekao da je naročito opsežna. Nakon toga, svake godine imate razgovor s lekarom koji treba da utvrdi vaše stanje i ti razgovori su vrlo površni. Ne postoji formalno psihološko testiranje pilota tokom njihove karijere. Kompanije se oslanjaju na raporte samih pilota o svom stanju ili eventualno na procene kolega koje ga poznaju i mogu da osete kada nešto nije u redu. Ali ova metoda, pokazalo se, ne daje rezultate u svim slučajevima.

Foto: Promo/Discovery Channel/Jasna Džudželija Foto: Promo/Discovery Channel/Jasna Džudželija

Objavljeno je da je Andreas Lubic, kopilot "Germanwings"-ovog aviona, bio na terapiji zbog suicidalnih misli. Kako je to moglo promaći kompaniji poput "Lufthanse"?

- To je veoma dobro pitanje. Da, čini se da je Lubic imao nekih veoma ozbiljnih psihičkih problema pre nego što ga je "Lufthansa" zaposlila. I da, u pravu ste, "Lufthansa" je morala znati za to. Ne znam tačno kako funkcioniše sistem u Nemačkoj, ali u idelanim uslovima, avio-doktor koji pregleda pilota trebalo bi da uoči znake i ne da mu prolaznu ocenu, pa samim tim pilot ne bi mogao dobiti licencu za letenje. Ukoliko je pilotovu dijagnozu postavio lekar opšte prakse ili bilo koji drugi doktor a ne avio-doktor, odnosno onaj koga angažuje avio-kompanija onda se postavlja pitanje da li je taj doktor dužan da raportira avio-kompaniji svoje mišljenje ukoliko mu je poznato da je pacijent pilot. U Lubicovom slučaju, možda doktor nije bio svestan da je on pilot, ali kako god bilo, doktori su vezani kodeksom poverljivosti informacija koje im povere pacijenti i ne iznose svoja mišljenja tek tako bilo kome. Vrlo je moguće da, u Nemačkoj, doktori koje ne postavlja avio-kompanija, neće uraditi ništa dodatno čak i ukoliko znaju da je pacijent pilot i da njegovo stanje nije dobro, jer neće to povezati na taj način. Pomisliće da neko kome nije dobro jednostavno ne treba da ode na posao. Ali ovo je industrija u kojoj je bezbednost na prvom mestu i mislim da bi svi lekari trebalo da raportiraju stanje pacijenta koji je pilot njihovim avio-kompanijama čak i da nisu angažovani od strane avio-kompanije. Mislim da bi ih čak i zakonom trebalo na to obavezati.

Saznali smo šta se desilo na letu "AirAsia 8501", jer je pronađena olupina, kao i crna kutija. Što se tiče "Malaysian Airlines 370" aviona, njegova sudbina je i dalje nepoznata. Da li pamtite sličan slučaj i šta mislite šta se desilo sa avionom?

- Bilo je sličnih slučajeva. Imamo poznate slučajeve Glena Milera i Amelije Erhart čiji su avioni nestali, a osim toga imamo i slučajeve nestanka u Bermudskom trouglu, pri čemu je najpoznatiji slučaj nestanka čitave eskadrile američkih borbenih aviona. Što se tiče, "Malaysia Airlines 370" aviona, verujem da je u pitanju bio tehnički problem, praćen onemogućenošću pilota iz nekog razloga, mada za sada ne postoji nijedna teorija zašto je ovaj avion nestao. Zaista je čudno kako je jedan moderan putnički avion, sa velikim brojem putnika koji je putovao kroz praćeni avio-prostor mogao tek tako da nestane i zaista bih želeo, kao i svi ostali, da znam šta se desilo.

Printskrin: Youtube/Rayna Hailey, Tanjug/AP Printskrin: Youtube/Rayna Hailey, Tanjug/AP

Po vašem mišljenju, da li slučajevi poput onoga što se desilo "Germanwings" avionu mogu biti predupređeni?

- Naravno da se to može preduprediti određenim merama koje sam već pomenuo. Piloti se ceo svoj radni vek trude da ne dođe do pada aviona i to je njihov najvažniji zadatak. S druge strane, izazvati pad aviona je izuzetno lako, čak i ako su drugi ljudi u kabini i to posebno tokom poletanja i sletanja i tu čak ni kolege ne mogu da vas spreče ako ste se namerili. Što se tiče "Germanwings"-a, sasvim je očigledno da je Lubic patio od nekog psihičkog poremećaja i da je sve isplanirao unapred i meni se čini da to nije bilo moguće sprečiti.

Na šta putnici treba da obrate pažnju kako bi odabrali bezbednu avio-kompaniju?

- Ukoliko putujete nekom od vodećih kompanija iz neke od tehnološki naprednih zemalja, onda je svejedno koju ćete izabrati. S druge strane postoje kompanije kojima je zabranjeno letenje u Americi ili Evropi, jer se smatraju nebezbednim. Spisak takvih možete videti na sajtovima "Joint Aviation Authorities" ili američke "Federal Aviation Authorities" ili čak "Civil Aviation Authority" u Velikoj Britaniji. I na osnovu toga možete doneti odluku.

(Jasna Džudželija / K. V.)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA