Od sada i kod nas REKLAME ZA ALKOHOLNA PIĆA - bez ograničenja!

Reklamiranje žestokih pića neće biti dozvoljeno samo na vozilima javnog prevoza i u blizini obdaništa, škola i zdravstvenih ustanova

  • 4

Novi zakon o oglašavanju koji počinje da važi od 6. maja dozvolio je oglašavanje alkoholnih pića skoro bez ograničenja, osim u pogledu sadržine oglasne poruke i kada se radi o časopisima koji su ciljno i tematski namenjeni deci! Prema ovom novom propisu još jedino na internetu nije dozvoljeno oglašavanje žestokih pića.

Kako je objasnio Miloš Stojković, advokat iz kancelarije Živković/Samardžić, i u novom zakonu postoji nezaštićeno vreme u elektronskim medijima kada se može vršiti oglašavanje pića koje ima manje od 20 odsto alkohola. Za razliku od žestokih, za pića sa manjim postotkom alkohola, ne postoji vremensko ograničenje za oglašavanje na internetu.

REKLAMIRANJE NA INTERNETU: U Srbiji je tek u začetku, a prednosti ovakvog ulaganja su NEVEROVATNE

- Na javnom mestu je dozvoljeno oglašavanje alkoholnih napitaka, ako je vazdušnm linijom udaljeno 100 metara od predškolske, zdravstvene ili druge ustanove namenjene maloletnicima i deci. I na prevoznim sredstvima je dozvoljeno ovakvo oglašavanje, ali ne ako je u pitanju javni prevoz - objašnjava Stojković.

Foto: Telegraf Foto: Telegraf

Isto tako, ne postoje ograničenja za reklamiranje alkohola na sportskim dešavanjima, osim kada je prenos dešavanja u elektronskim medijima, tada mora da se pazi da vreme oglašavanja bude od 18 do šest sati ujutru.

- Oglašavanje alkoholnih pića mora da sadrži odgovarajuću upozoravajuću poruku o štetnosti alkohola, odnosno da nije namenjeno mlađima od 18 godina. Ovo je jedna od oblasti u kojoj će biti donet Pravilnik koji će propisivati kako ta poruka treba da izgleda - najavio je na današnjoj konferenciji u PKS Stojković.

DOKLE VIŠE? Još jedna reklama je zabranjena i to s ogromnim razlogom! (FOTO) (VIDEO)

Međutim, kada su u pitanju sponzorstva, tada kod proizvođača alkoholnih pića postoji najšira zabrana. Oni, naime, ne mogu da sponzorišu medije, sportiste, sportske klubove, takmičenja, kao ni pojedince učesnike tih manifestacija. Ova zabrana opet, kako navodi Stojković, ne važi za proizvođače alkoholnih pića koja imaju ispod 20 odsto alkohola, a ne odnosi se ni na štampane medije koji tematski nisu namenjena deci, ni maloletnicima. Kod sponzorstva takođe mora da postoji upozoravajuća poruka da alkohol nije namenjen licima ispod 18 godina.

Foto: Telegraf Foto: Telegraf

Slična ograničenja za sponzorstva važe i kod igara na sreću, a kod oglašavanja ove vrste mora da postoji upozoravajuća poruka da one nisu za mlađe od 18 godina. U pogledu sadržine, ovde postoje brojna ograničenja.

OVO NAJBOLJA REKLAMA U 2016. DO SADA: Nije ni čudo što za dva dana ima ovoliko pregleda! (VIDEO)

- Reklama za igre na sreću ne sme da bude destruktivna, kao ni da povezuje igre na sreću sa talentom - istakla je Vanda Kučara iz Meken Erikson grupe.

Što se tiče oglašavanja, sada je u skladu sa direktivama EU zabranjeno oglašavanje, ne samo duvanskih, već i proizvođača elektronski cigareta. Sponzorstvo je kod proizvođača duvanskih proizvoda skroz zabranjeno.

Foto: Partizan.rs/Andrej Čukić Foto: Partizan.rs/Andrej Čukić

Kako je naveo Stojković, novi zakon je krovni i on kao takav, treba da reguliše sve vidove komercijalne komunikacije na jedan opšti način.

- Za razumevanje Zakona o oglašavanju vrlo su bitni zakon o igrama na sreću, zakon o potrošačima, zakon o elektronskoj trgovini, zakon o lekovima i medicinskim sredstvima, zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga, zakon o elektronskim medijima i zakon o bezbednosti hrane. Ovi zakoni su usklađivani sa evropskim zakonima - kaže Stojković.

PELE TUŽI SAMSUNG: Zbog ovoga im traži 30 MILIONA DOLARA

Osim liberalnijih propisa za oglašivače alkoholnih pića, uvedeno je uporedno oglašavanje, a detaljnije je uređeno i prikriveno oglašavanje. Zabranjena je diskriminacija oglašivača, a jedna vrsta zabrane odnosi se na sadržinu oglasne poruke.

- Primera radi, poruka ne može nekoga neopravdano da favorizuje. Zabranjeno je podsticanje ugrožavanja zdravlja i bezbednosti, kao i prikazivanje seksualnog uznemiravanja kao poželjnog ili prihvatljivog načina ponašanja. Isto tako, zabranjeno je i obmanjujuće oglašavanje kojim može da se utiče na primaoca poruke i na njegovo ekonomsko ponašanje. Takav slučaj smo imali u reklami za hleb Tonus u kom stoji "da on čisti i oporavlja ceo organizam" - kazao je Stojković.

SVI SATOVI U REKLAMAMA POKAZUJU ISTO VREME: Otkrivamo vam zašto je to tako!

Regulisano je i pitanje internet oglašavanja koje beleži konstantan rast od 2006. godine na ovamo, pogotovo u sadržinskom smislu. Date su definicije šta ono znači i na koju publiku se odnosi.

(Slađana Vasić)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Aca

    12. april 2016 | 17:24

    Cisto da se zna,alkohol godisnje ubije vise nego droga i duvan zajedno,zvanicna statistika.Nisam protiv alkohola,i ja volim da popijem ali je dosta licemerno sa strane drzave.Kao bore se protiv a najvise ubiraju porez bas od tih akciznih artikala.Ako su toliki dusebriznici neka zabrane sve ili neka puste ljude na miru.

  • B.B.

    13. april 2016 | 11:12

    Ja bih prije zabranio alkohol nego pusenje, mislim da ipak vise ljudi strada zbog alkohola.

  • Arona

    15. april 2016 | 09:02

    A kad pa to kod nas nije moglo da se reklamira alkohol. Nazalost kod nas mu i netreba reklama, pije se mnogo. Sve slave, rodjendani, svadbe.. sve su to pijancenja a ne slavlja i drtzenja. A o nasilju i tragedijama da ne govorim, gde je alkohol glavni uzrok. Ali boze moj neki treba da se bogate, pa je zato vazno da se sto vise proizvodi i prodaje.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA