DALEKO JE EVROPA: Zimska sniženja u Srbiji retkost (FOTO)

Dok su u evropskim metropolama zimske rasprodaje i popusti do 70 odsto u punom jeku, kod nas su prava sniženja još retkost, ali su česti slučajevi prevare kupaca gde se stare cene naduvavaju da bi opravdali mamac sa sniženjem

  • 2

Sezonske rasprodaje u evropskim metropolama u punom su jeku, trajaće do kraja meseca, a popusti dostižu do 70 procenta, dok su u Srbiji popusti znatno manji i kreću se između 30 i 50 odsto, ali se, i dalje, malo robe može pazarti po ceni upola nižoj od sezonske.

U Evropi i svetu, iako ne postoji utvrđeno vreme rasprodaja, najveće su oko Božića kad se cene u velikim evoropskim gradovima drastično smanjuju i do 70 odsto, rekla je Vesna Vasiljevic iz Privredne komore Srbije.

- Kod nas na rasprodajama maksimalna sniženja idu do 40 odsto tako da se ne može dogoditi da pojedine artikle možete bukvalno dobiti za nekoliko evra, što je vrlo čest slučaj u tržnim centrima evropskih gradova gde se ide na količinu prodate robe i na veći ostvareni promet - objasnila je ona.

Što se tiče rasprodaja, veoma kasnimo za evropskim državama tako za jedan par čizama potrošač u Srbiji mora da odvoji između 100 i 200 evra, dok se iste takve čizme u Italiji, Mađarskoj ili Austriji mogu naći upola jeftinije zahvaljujući velikim popustima, objasnila je predsednica Centra za zaštitu potrošaca Srbije Vera Vida.

Na našem tržištu su visoke marže pa je često ista roba skuplja od one u inostranim buticima, dodala je ona i istakla da trgovci, suprotno poslovnoj etici i dobrim običajima, i dalje koriste razne načine kako bi obmanuli potrošače.

- Poslednji primer na koji smo naišli odnosio se na prodavnicu u centru grada u kojoj je duboka muška cipela početkom sezone koštala 11.500 dinara sa cenom istaknutom na đonu. Kada je objavljeno sniženje od 50 odsto nova cena na istom đonu bila je oko 14.000 dinara i precrtana, pa je sa uračunatim popustom iznosila oko 7.500 dinara - objasnila je Vida.

Prema njenim rečima, ovakve stvari spadaju u kršenje Zakona o zaštiti potrošača za koje je predviđena novčana kazna, i svaki građanin ima pravo da prijavi ove i slične slučajeve nadležnoj inspekciji.

Veoma bitan faktor koji određuje koliko će određeni proizvod biti snižen je i zdrava konkurencija koje u Srbiji gotovo da nema, zbog čega se potrošačima isplate aktuelne "šoping ture" do Trsta, Beča i slično. Mali broj uvoznika i visoke zaštitne carine su, takođe, ozbiljna prepreka trgovcima da rasprodaju robu, a da ujedno i profitiraju, mišljenja je Vida.

U Austriji, posebno u Beču, odmah posle katoličkog Božića počele su velike rasprodaje i trajaće tokom januara. Brojni elegantni butici, mondenske robne kuće i male specijalizovane prodavnice mame na razgledanje i kupovinu. Posebno u centru grada i okolnim okruzima nalazi se dobra mešavina radnji svih vrsta kao i lokala i kafea za oporavak posle šopinga.

Mesto gde se u Beču takođe može ići u šoping su poznati veliki tržni centri - pored opere Ringštrasen Galerin ili Lugner siti, kao i Šoping siti sid na periferiji grada. Među turistima, a i Bečlijama omiljen je i Autlet-centar "Parndorf", koji se nalazi na pola sata vožnje od Beča, ka mađarskoj granici, a u kojem se roba brojnih svetski poznatih brendova može kupiti i do 70 odsto jeftinije.

Slična je situacija i u prestonici Holandije Amsterdamu gde uveliko traju rasprodaje sa popustima od 50 do 70 odsto. U brojnim tržnim centrima i specijalizovanim prodavnicama obuće i odeće može da se pazari "firmirana" garderoba po veoma povoljnim cenama.

Tako, na primer, u Amsterdamu možete kupiti dva duksa poznatih svetskih proizvođača za 35 evra, jedan platite 50 odsto jeftinije, a drugi dobijete za svega pet evra. Ukoliko kupite cipele koje su bile 150 evra, a sa popustom od 50 odsto koštaju 75, drugi par dobijate za samo jedan evro.

I u Francuskoj su danas počele zimske rasprodaje i trajaće do 12. februara, a čak tri četvrtine Francuza namerava da kupuje na tim rasprodajama.

Prema rezultatima istraživanja veb-sajta www.expansion.com, potrošačima će u narednih mesec dana prioritet biti kupovina odeće, obuće i visokotehnoloških proizvoda. Uprkos popularnosti interneta, prodavnice su i dalje omiljeno mesto kupovine za 72 odsto Francuza.

Trgovci očekuju da bi na posećenost rasprodaja mogao da utiče i veliki broj "privatnih prodaja" velikih brendova koje se organizuju od početka januara.

(Telegraf.rs / Tanjug)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • kralj

    9. januar 2013 | 17:13

    Sramota!

  • Dosta više

    10. januar 2013 | 13:16

    Ovo je samo jedan od mnogobrojnih populističkih tekstova usmerenih na podsticanje negativnog raspoloženja prema nama, trgovcima u kojima se sugeriše na našu „gramzivost“ i prevarantsku narav. Ni u jednom od ovakvih tekstova novinari ne pominju ključnu, nepobitnu činjenicu, a koja se tiče poređenja prometa u evropskim i srpskim trgovinama! Upravo ta (ogromna!) nesrazmera prometa, objašnjava nezainteresovanost naših trgovaca da se opredeljuju za totalne rasprodaje. Uz ovako katastrofalni mali promet, srpski trgovci hronično kubure s obrtnim sredstvima i sve je manje onih sa pozitivnim poslovanjem. Jedino ono bi omogućilo da se potrošači nagrađuju takvim sniženjima. U ovom dobu praznih novčanika čak ni radnje koje se zatvaraju i pokušavaju da se oslobode lagera budzašto, ne uspevaju da isprazne rafove. Kako onda možemo očekivati da bi trgovci kroz rasprodaje (tipa evropskih...) uspeli da ostvare pojačan promet i takve rasprodaje dobiju smisao... Pokreti potrošača su priča za sebe... na jaslama države sasvim je ugodno kritikovati sve i svašta, a najjednostavnije je okriviti trgovce, to uvek dobro prolazi kod naroda. Zato im se obraćam: Gospodo iz pokreta potrošača, dajte primer nama trgovcima kako da se ponašamo, pa otvorite jednu (makar jednu) prodavnicu u kojoj ćete prodavati haljine i košulje po 1-2 evra! Usput ih propisno obeležite, pre nego što im ispitate kvalitet, da slučajno ne sadrže neku otrovnu boju ili (nedobog) da neka kićanka nekog ne udavi! Naravno, plaćajte redovno zakup i porez na zakup, firmarinu, muzički dinar, doprinose radnika, plate, komunalije, lokalne takse, itd. Itd... Uz sve, ne zaboravite da vratite novac svakome ko se predomisli u roku od 60 dana. Otvorite jednu (makar jednu) takvu prodavnicu i od sveg srca ću pozdraviti takav potez! U međuvremenu, ne ložite ovaj narod više... znam da vas svi mi plaćamo za to ali promenite makar ploču, vrtite istu već godinama...

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA