≫ 

Vozači GSP-a naučiće da voze sa stilom: Na jednoj liniji svi će na isti način kočiti i ubrzavati

Cilj je da se efikasnom vožnjom uštedi energija

  • 7
Vozač autobusa Foto: Shutterstock

Vozači autobusa na električni pogon u budućnosti će imati i instrukcije kojim stilom da voze na ulicama grada - "ekološki", "običan" ili "agresivan".

Sekretarijat za javni prevoz prošlog meseca raspisao je konkurs za izradu projekta "Istraživanje uticaja stila vožnje (eko-drive) na energetsku efikasnost kod autobusa na električni pogon (E-bus)", a istraživanje će sprovesti desetočlani tim stručnjaka. To su mašinski, saobraćajni i stručnjak za oblast elektrotehnike.

Ovo istraživanje radi se zbog toga što električni autobus ima i mogućnost da tokom kretanja bez pogona deo energije vrati u kondenzatore (rekuperacija), na primer, prilikom kočenja i vožnje nizbrdo.

Kako se navodi u konkursnoj dokumentaciji, "cilj projekta je da se unapređenjem energetske efikasnosti i bezbednosti u saobraćaju postignu i ciljevi unapređenja i zaštite životne sredine u gradu Beogradu".

- Sistem ECO-DRIVING (eko-vožnja) predstavlja sistem energetski efikasne upotrebe vozila kojim se omogućava smanjenje štetnih uticaja javnog prevoza na životnu sredinu i to kroz smanjenje emisije štetnih gasova (CO2, CO, NOx i SOx), produženje radnog veka vozila, kao i povećanje bezbednosti u saobraćaju, uključujući uštedu goriva, kao i veću bezbednost svih učesnika u saobraćaju. Projekat podrazumeva ispitivanje uticaja stila vožnje vozača na rekuperaciju i ukupnu potrošnju električne energije E-busa, pri različitim režimima vožnje (ubrzanje, kočenje, vožnja konstantnom brzinom) i opterećenja, kako bi se došlo do stila vožnje pri kojem je utrošak električne energije najpovoljniji - navodi se u dokumentaciji.

Elektrobus Foto: M. Beljan

Istraživanje će da se obavi u dve faze upotrebom elektrobusa sa linije EKO1.

Prva faza će biti na poligonu i rok za ovo testiranje je 50 dana.  Elektrobus će sa i bez opterećenja na poligonu ubrzavati i usporavati različitim tempom, a na osnovu izvršenih ispitivanja i dobijenih zaključaka definisaće se stilovi vožnje.

Potom sledi faza 2, ispitivanje elektrobusa na liniji EKO1 sa rokom od 35 dana.

- Vozač će voziti različitim stilovima (ekološki, običan, agresivan) kako bi se verifikovali rezultati sa poligonskog ispitivanja u realnim uslovima - navodi se u konkursu.

U okviru ove faze sledi i obuka vozača "u cilju energetski efikasnije upotrebe vozila pri kojoj se ostvaruje minimalna potrošnja električne energije, a prema usvojenom modelu ekološkog stila vožnje".

Na kraju, ostaje samo da se prate efekti smanjenja potrošnje električne energije na elektrobusevima.

VIDEO: Tramvaj "zmija" prošao Novim Beogradom

(M. B.)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • kulov

    12. septembar 2019 | 08:23

    Dao bih “stručnjacima” da voze samo jedan radni dan, ne mora više, i da vidim dal će da voze ekološki. Kod mene u firmi postoji slična glupost, dobijali smajlije na kraju mesca, tužne ili srećne zavisno od stila vožnje, naravno niko nije mogao da ispuni očekivanja, jer u saobraćaju pogotovu gradskom moraš mnogo puta da kočis naglo, da ubrzavas kad kreces sa stanice da te ne pokupi kamikaza koja ne zna da autobus ima prednost kad izlazi sa stanice, itd.. Na kraju smo ih tužili zbog povrede privatnosti, jer smo uvek morali da se registrujemo kad sednemo za volan tako da znaju uvek ko je vozio. Uvek smo vozili pod stresom, dešavali su se i udesi jer su pojedini pokušavali sto manje da koče itd...Ovo je priča iz Skandinavije. Gde su stara dobra vremena, ovaj danasnji svet mi se uopšte ne svidja..

  • mihailovic

    12. septembar 2019 | 09:53

    Dajte vozacima autobuse sa klima uredjajima a ne da voze po ceo dan po 35+ vrucini za volanom. Djte vozacima autobusa beneficirani radni staz 1 mesec rada + 1 mesec beneficiranog staza + platu od minimum 1000 € . U realnom saobracaju nema se za STIL VOZNJE jer realnost na terenu je potpuno drugacija nego ovi sto planiraju iz kancelarijske fotelje sa klima urerdjajima i kaficama .

  • Paja

    12. septembar 2019 | 22:09

    Kako da ne koce naglo kada svi zivi secete autobuse izlecete ispred autobusa,ne koce vozaci autobusa naglo zato sto lose voze nego zato sto vi ili velika vecina vas ne zna da vozi.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA