≫ 

"Pametni" semafori stižu prvo u ove ulice: Beograđani više neće čekati 90 sekundi na crvenom uzalud

Svetska iskustva govore da očekivani efekti uvođenja adaptibilnog sistema upravljanja saobraćajem, ostvaruju se kroz vremenske uštede od 10 do 15 procenata

  • 3
Semafor Foto: Mateja Beljan

Poslednjih meseci beogradski semafori mogu se videti opkoljeni radnicima, a ulice oko njih delom se raskopavaju - kada vidimo narandžaste i crvene rekvizite u daljini odmah pomislimo na gužve. Međutim, strpimo se, ovi radovi treba da donesu boljitak, jer će semafori nakon ovih "operacija" biti pametniji, a protočnost veća.

Zapravo, reč je o novom sistemu rogobatnog nazova "adaptibilno upravljanje saobraćajem", a zapravo to je jedan, "narodski" rečeno "smart" ili "pametan" sistem koji će saobraćaj u Beogradu ubrzati i do 15 posto, jer semafori neće imati fiksni režim rada, već kompjuterski "mozak" koji će određivati njihov "ritam" u zavisnosti od zakrčenja ulica, doba dana, (ne)prisustva pešaka i slično.

- Projekat modernizacije svetlosne saobraćajne signalizacije u Beogradu obuhvata 322 semaforizovane raskrsnice. Od ukupnog broja raskrsnica 273 raskrsnice ce biti uključene u sistem adaptibilnog upravljanja koje su svrstane u 22 zone, dok će 49 raskrsnica funkcionisati u koordinisanom detektorskom modu. Sve raskrsnice će biti uključene u sistem centralnog upravljanja i njihovo funkcionisanje će biti pod kontrolom upravljačkog centra - kažu za Telegraf u Sekretarijatu za saobraćaj.

Detektorski sistem podrazumeva senzore koji detektuju kada automobil stane na njih, odnosno tastere za pešake, koji do sada i nisu baš bili popularni.

- Do početka aprila 2021. izvršena je kompletna zamena opreme na 68 raskrsnica. Na mnogim raskrsnicama izvode se pripremni radovi na urezivanju detektorskih petlji, ali iste nisu obuhvaćene ovim brojem. Radovi se izvode svakodnevno, u skladu sa dinamičkim planom i u zavisnosti od vremenskih uslova, tako da se broj raskrsnica na kojima su radovi u toku stalno menja. Paralelno sa radovima na semaforizovanim raskrsnicama radi se na izgradnji i uspostavljanju mreže optičkih kablova koja omogućava povezivanje svih raskrsnica obuhvaćenih projektom sa Centrom za upravljanje saobraćajem u Sekretarijatu za saobraćaj - dodaju u Sekretarijatu.

Tramvajski semafor Foto: Mateja Beljan

Prve ulice sa "pametnim zelenim talasom"

- Na raskrsnicama na kojima se izvrši zamena opreme aktivira se koordinisani detektorski rad semafora, kao pripremna faza za aktiviranje adaptibilnog moda upravljanja u nekoj zoni. Adaptibilno upravljanje je stavljeno u funkciju u zoni ulice Dimitrija Tucovića (obuhvata 9 raskrsnica) trenutno je u toku faza podešavanja parametara rada.

- Adaptibilno upravljanje će nakon isteka pripremne faze detektorskog rada, biti aktivirano na sledećim potezima: potez Starine Novaka (13 raskrsnica), potez ulice Brankova – Dečanska (7 raskrsnica), potez Bulevar Mihaila Pupina (9 raskrsnica), potez Terazije (8 raskrsnica), potez Ruzveltova (8 raskrsnica), potez Bulevar kralja Aleksandra (24 raskrsnice) - objašnjavaju u Sekretarijatu za saobraćaj.

Na Novom Beogradu je na 13 semaforizovanih raskrsnica aktiviran koordinisani detektorski rad.

Radovi na ovom velikom projektu trajaće još skoro godinu i po dana, da bismo septembra 2022. imali moderan sistem semafora u gradu. Planirani završetak projekta je septembar 2022. godine, a do tada će se sistem sukcesivno širiti.

Pametni semafori radovi Foto: Sekretarijat za saobraćaj / Pixabay

Sistem "preispituje" svoje odluke na 3 minuta

Sistem koji se ugrađuje liči na jednog svevidećeg saobraćajnog policajca, samo što njegova čula zamenjuju senzori, a njegove odluke o tome koji pravac će pre da pusti - mikroprocesor.

- U adaptiblnom modu signalni planovi se stalno generišu od strane samog upravljačkog sistema. Dužine ciklusa, raspodela zelenog vremena unutar ciklusa i pomaci za startove zelenih vremena za potrebe koordinacije se takođe generišu od strane upravljačkog sistema, a baziraju se na podacima koji se prikupljaju na ugrađenim detektorima.

To znači da nećete uvek čekati 60 ili 90 sekundi na semaforu, čak i kada ste, praktično, jedini učesnik u raskrsnici. Tramvaji će, logično, imati prednost.

- U zavisnosti od opterećenja menjaće se dužine ciklusa i raspodela zelenog vremena na prilazima raskrsnice. Period preispitivanja parametara po kojima semafori funkcionišu iznosi tri minuta. U svakom trominutnom periodu vrši se analiza da li je neki od funkcionalnih parametara potrebno promeniti i uskladiti sa opterećenjem koje se očekuje u narednih tri minuta. U mnogim slučajevima vrši se samo korekcija u raspodeli zelenog vremena ili se preskače neko stanje za koje nije bilo registrovanih najava ili se daje prednost tramvajima za prolazak kroz raskrsnicu - dodaju u Sekretarijatu.

Semafor taster Foto: Mateja Beljan

- U slučaju značajne promene opterećenja na mreži vrši se i značajnija promena u radu sistema, pre svega u promeni dužine ciklusa. Tako se na početku jutarnjeg ili na početku popodnevnog vršnog perioda sa ciklusa dužine npr. 90 sekundi prelazi na ciklus dužine npr. 105 ili 120 sekundi. I potom se ista procedura preispitivanja nastavlja u trominutnim intervalima.

Koliko će gužve biti smanjene?

Svetska iskustva govore da očekivani efekti uvođenja adaptibilnog sistema upravljanja saobraćajem, ostvaruju se kroz vremenske uštede od 10 do 15 procenata na nivou prostornog obuhvata u odnosu na stanje pre uvođenja ovakvog sistema.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • lole

    13. maj 2021 | 12:33

    Kod nas je problem što bezobrazni vozači ostanu u raskrsnici i tada nastaje haos koji uprkos sijaset kamera niko ne sankcioniše.

  • dejan

    13. maj 2021 | 12:14

    Obicna glupost,samo je neko zaradio milione na novim semaforima.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA