≫ 

Najlepša stanica u Srbiji nalazi se u Beogradu: Vukov spomenik se cakli i posle 27 godina rada

Ove godine stanica se obnavlja, ulaže se 3 miliona evra

  • 6

Beograd još nema metro, ali već 27 godina ima podzemnu železničku stanicu kojom može da se ponosi - Vukov spomenik.

Stanica u čijoj izgradnji se nije štedelo i koja je predstavljala pravo čudo kada je bila otvorena od početka se održava sa posebnom pažnjom.

Došlo je vreme i da se obnovi. Stanica je okrečena, osposobljen je toalet, stubovi su oprani. Pomalo prigušeno žuto svetlo koje čine živine i neonske sijalice, biće zamenjeno modernom rasvetom, a pokretne stepenice, tzv. eskalatori biće takođe zamenjeni novim. Upravo ti eskalatori najveći su izdatak u budžetu za obnovu stanice, koji iznosi čak 3 miliona evra.

BG voz za Batajnicu ponovo saobraća kroz ovu stanicu u češćim intervalima, a putnika je sve više i više. Ovde se preklapaju četiri gradske, kao i jedna međugradska linija za Vršac, a katkad prođe i poneka teretna kompozicija.

Ljudi se šetaju peronom, sa pogledom na lučni svod koji podseća na ruske metro stanice, a onda se oseti strujanje vazduha. Taj vetar iz tunela znak je da stiže voz. Za Batajnicu, Ovču, Resnik, Lazarevac, Mladenovac ili Vršac.

- Što se tiče broja putnika u toku dana kroz stanicu prođe oko 6.000 putnika, veći broj putnika je u dolasku, nego u odlasku sa stanice Vukov spomenik. Ukupno kroz stanicu u toku 24 sata prolazi 118 putničkih vozova, a postoji tendencija da se to poveća. Predviđenim redom vožnje za ovu godinu će to biti 158 putničkih vozova. To znači da će u određenim danima u špicu za Batajnicu vozovi ići na 15 minuta, a za Resnik na pola sata - kazao nam je šef stanice Dušan Veselinović.

Dušan Veselinović, šef stanice Dušan Veselinović, šef stanice, Foto: Mateja Beljan

Neretko se mogu videti i ljudi koji se samo provozaju pokretnim stepenicama, mada im je i za to potrebna busplus kartica, jer se kontrola nalazi pre spuštanja na perone.

I posle 27 godina stanica tako nije samo mesto gde se čekaju vozovi, već i atrakcija, a u iščekivanju metroa ovde se mogu osetiti čari brzog putovanja na šinama kroz grad. Novi Beograd je na svega desetak minuta vožnje, a Prokop je još bliži. Do Batajnice se stiže za 28 minuta, a do Ovče za 17 minuta.

Neretko se na ovoj stanici snimaju filmovi i reklame. Dešavalo se da se preko ćiriličnih natpisa ispišu stanice koje možete videti, na primer, u Njujorku. Iznajmljivanje metro stanica u svetu je veoma komplikovano, pa se Vukov spomenik čini kao odlična alternativa za strane produkcije, posebno zato što se po vizuelnom izgledu ni najmanje ne razlikuje od prave podzemne metro stanice.

Stanica, inače, ima tri nivoa za putnike - jedan je pešački prolaz preko galerije, drugi je prostor gde se nalaze neke tehničke službe, policija, šef stanice, kao i šalteri za prodaju karata. Treći nivo je peron na 40 metara dubine. Ali, ispod drugog nivoa postoji još jedan, koji putnici ne vide, ali je ključan za funkcionisanje stanice - tehnički nivo sa kog se održavaju pokretne stepenice i električne instalacije. Tu je i kontrolna soba za video nadzor i požarne sisteme.

- Što se tiče same stanice, saobraćajnih poslova, držimo službena mesta stanica Ovča, gde nam je najveći obim saobraćaja, zatim ukrsnica Krnjača, raspuntica Pančevački most i stanica Vukov spomenik. Držimo i povremena posedanja stanica Dunav i Donji grad, to ima veze s Lukom Beograd, jer se u pojedinim danima u mesecu vrši utovar i istovar - priča šef stanice i ističe da je sve to potrebno 30 železničara.

Postoje četiri ulaza u stanicu sa ulice i jedan ulaz iz tržnog centra, inače prostora koji je u neurednom stanju, ali koji ne pripada Infrastrukturi železnica. Ipak, veliki deo putnika koristi upravo taj ulaz, a podzemni tržni centar i stanicu dele jedna vrta i granica je jasno vidljiva.

Stanica ima i lift - osobe sa invaliditetom i one koje se otežano kreću mogu da ga koriste po potrebi i uz najavu. To je šesti ulaz direktno iz Ruzveltove ulice. Dešavalo se, pričaju radnici, da liftom prevezu i nekoga ko jednostavno ima strah od pokretnih stepenica, a dobro dođe i u slučaju njihovog kvara. Čak 21 osoba može da stane u stari, ali brzi lift koji prevaljuje 40 metara do izlaza u Ruzveltovoj ulici.

Tri miliona evra za rekonstrukciju

Kako nam je kazao Nenad Stanisavljević iz Infrastrukture železnica Srbije, od 1995. godine nije bilo gotovo nikakvih ulaganja u železničku stanicu Vukov spomenik.

- Zahvaljujući odgovornom profesionalnom, savesnom i požrtvovanom radu svih ljudi koji su u protekle tri decenije radili u stanici Vukov spomenik ona je zadržala svoju funkcionalnost i u saobraćajnom smislu u potpunosti zadovoljava potrebe putnika - kazao je Stanisavljević.

On je istakao da je, ipak, stanica bila zrela za jedno veće ulaganje.

- Zahvaljujući velikoj pomoći i podršci države i resornog ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture ove godine opredeljen je značajan iznos za rekonstrukciju stanice. Moram da napomenem da je iz budžetskih sredstava skoro tri miliona evra za ovu godinu namenjeno da se stanici Vukov spomenik vrati taj neki sjaj i da se mnoge funkcije koje stanica ima unaprede.

- Ono što je do sada urađeno je pre svega krečenje i uređenje ulaza, oprani su stubovi u samoj stanici i osposobljen je toalet. Dosta sredstava je do sada potrošeno i tek će biti potrošeno u električnu infrastrukturu, zamenu svetlam transformatora, info tabli - istakao je Stanisavljević

On je podvukao da je najveći deo novca opredeljen za zamenu pokretnih stepenica, koje su dotrajale, a ugrađene su davne 1993. godine.

Video: 36 minuta leta kroz ravnicu: Provozali smo se brzim vozom Beograd - Novi Sad

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Ivana

    11. april 2022 | 17:00

    Da li se vi šalite.Podzemnintržni centrar ispod Vukovog spomenika je nešto najprljavije u gradu.Prošlog leta sam bila i to je toliko smrdelo bilo je svega po podu.Mračno.Jedno od gorih iskustava u poslednje vreme.Ne znam jesu li oprali i renovirali za ovih god.dana ali bilo je ruglo.

  • Pec

    11. april 2022 | 09:26

    To je još uvek u dobrom stanju... Dok ono što se radilo do unazad deset godina i to po više puta, danas je u fazi raspada!

  • Vitez Koja

    11. april 2022 | 07:21

    Stanica je ok, nego vozovi često kasne, idu na sat vremena, gužva u špicu velika....Tu treba da se uloži i novac i pažnja.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA