• 17

Železnice Srbije: Vozači drumskih vozila su krivi za nesreće na pružnim prelazima

Na pružnim prelazima 15 nezgoda u prvoj polovini godine, stradala jedna osoba

  • 17

Razlozi za nesreće na pružnim prelazima u 99 odsto slučajeva su vozači drumskih vozila koji ne poštuju signalizaciju i saobraćajne propise, tvrde u "Infrastrukturi železnice Srbije".

- Oni se često upuštaju u opasne i rizične radnje i ne vode računa o saobraćajnoj signalizaciji. Šinsko vozilo uvek ima prednost u odnosu na drumski saobraćaj na putnim prelazima, bez obzira na rang puta. Vozači zaboravljaju ili ne znaju da je zaustavni put železničke kompozicije između 700 i 1.000 metara i da ma kako voz izgledao udaljeno, nijedna trenutna reakcija nije moguća - navode za "Politiku" u "Infrastrukturi".

Tako je pre nekoliko dana međunarodni putnički voz naleteo na automobil koji se provlačio između spuštenih branika na prelazu u Rumi i tom prilikom jedna osoba je teško povređena.

U prvoj polovini 2019. dogodilo se 15 nesreća na putnim prelazima, u kojima je poginula jedna osoba, a povređeno je njih pet.

- To je najviši nivo bezbednosti na putnim prelazima u periodu od prvih šest meseci u 21. veku. Posmatrano u prvih šest meseci od 2001. do 2019, ove godine dogodio se najmanji broj nesreća na putnim prelazima, sa brojem povređenih i nastradalih osoba na minimalnom nivou, kakav je bio još samo 2013 - podsećaju u "Infrastrukturi".

Kako kažu u ovom preduzeću, ne postoje neobezbeđeni putni prelazi koji su u nadležnosti "Infrastrukture".

Pružni prelaz Majur

Vozači drumskih vozila često ne paze, tvrde iz "Infrastrukture železnica Srbije"; Foto: Printskrin Tviter

- Ukoliko na prelazu nema signalno-sigurnosne opreme ni znakova vertikalne signalizacije, onda je reč o divljem i nepropisnom prelazu preko pruge - upozoravaju u ovoj železničkoj kompaniji.

Na srpskim prugama postoji ukupno 2.118 putnih prelaza koji su u ingerenciji ovog preduzeća.

Kako će pojedini prelaz biti osiguran zavisi od preglednosti pruge i puta na mestu ukrštanja (trougao preglednosti), namene pruge, vrste puta, gustine saobraćaja, najveće dopuštene brzine, dužine putnog prelaza i slobodnog prostora iznad prelaza. Na način njihovog osiguranja uticaj ima i lokalna samouprava, koja takođe učestvuje u finansiranju i održavanju prelazaza - objašnjavaju u "Infrastrukturi" dodajući da ne postoji realno opravdanje da svi putni prelazi budu osigurani automatskim uređajima.

Takva praksa, podsećaju, nije ni u mnogo bogatijim i savremenijim železnicama. U Velikoj Britaniji samo četvrtina putnih prelaza obezbeđena je rampama, a među najvećim procentima putnih prelaza obezbeđenih rampama imaju Francuska (oko 70 odsto) i Italija (oko 80 odsto).

Najviši nivo obezbeđenja saobraćaja na putnim prelazima je denivelacija pruge i puta, što će biti učinjeno prilikom izgradnje pruge za velike brzine između Beograda i Subotice, gde neće biti nijednog ukrštanja pruge i puta u nivou - najavljuju u "Infrastrukturi".

KRADU ZNAKOVE

Često se kradu znakovi vertikalne drumske signalizacije koji upozoravaju na putni prelaz. Osim materijalne štete, ovim krađama se direktno ugrožava i bezbednost saobraćaja.

PRUŽNI PRELAZ u Paraćinu

Od početka godine na pružnim prelazima dogodilo se 15 nesreća; Foto: Telegraf

- Na ukupno 522 putna prelaza obezbeđena signalno-sigurnosnom opremom godišnje se dogodi oko 12.000 kvarova. Od toga, oko 8.000 kvarova dogodi se zbog lošeg stanja železničke infrastrukture, usled višedecenijskog neulaganja u železnicu, ali svaki treći kvar prouzrokovan je nepažljivom, neopreznom i neodgovornom vožnjom na putnim prelazima vozača drumskih vozila ili krađom delova železničke infrastrukture - preciziraju u "Infrastrukturi".

Prošle godine, tehnički kvarovi na ovim uređajima otklanjani su prosečno za oko 90 minuta, a kvarovi nastali usled ljudske nemarnosti i bahatosti trajali su prosečno oko 15 dana (zbog nabavke opreme, njene ponovne ugradnje i slično).

Kada je uređaj putnog prelaza u kvaru, objašnjavaju u "Infrastrukturi", propisane su procedure koje železničko osoblje striktno poštuje. Tada se na ovim mestima železnička kompozicija zaustavlja pre prelaza, zatim zvučnim signalom upozorava na nailazak voza i tek kada se mašinovođe uvere da na pruzi nema drugih vozila i učesnika u saobraćaju prelaze preko putnog prelaza.

UGRAĐUJU SE VIBRO-TRAKE, SOLARNI MARKERI I REFLEKTORI

U proteklih godinu i po "Infrastruktura" je automatizovala i postavila rampe na 20 putnih prelaza širom Srbije. Nivo osiguranja podignut je i na dva putna prelaza u okviru kompleksa "Beograd na vodi".

- Poređenja radi, od 2010. do 2017. automatizovano je ukupno 14 putnih prelaza, od čega dvanaest iz češke donacije. Pored toga, u proteklih godinu i po građevinski je uređeno ukupno 110 prelaza. Prvi put nivo bezbednosti na ovim prelazima povećan je ugradnjom vibro-traka, solarnih markera i reflektorskog osvetljenja. Vibro-trake za usporavanje drumskog saobraćaja postavljene su na 10 mesta. Reflektorsko osvetljenje ugrađeno je na 21 prelazu, a prošle godine prvi put je na prelazima postavljen video-nadzor - dodaju u "Infrastrukturi".

Zahvaljujući međunarodnim kreditima, video-nadzor će biti postavljen na 30 putnih prelaza na barskoj pruzi, kao i na 30 putnih prelaza na Koridoru 10, između Jajinaca i Male Krsne.

VIDEO: Opasne pruge Srbije: Alarmantni podaci o železničkim nesrećama

(Telegraf.rs/Politika)

Komentari

  • milano

    Uređene države kad je rampa spustena znači ide voz kod nas se nezna dali ide ili ne rampa je uvek podignuta.

  • Grof

    Nije kriva ni zeleznica niti vozaci . Vec iskljucivo ministarstvo na celu sa ministarkom.

  • Zamena

    Treba malo postaviti da vozovi idu putem a automobili i kamioni prugom.pa da vidite kad mi isto ne budemo spuštali rampu.

Preporuka sa Weba

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima