Dve struje mišljenja o uvođenju seksualnog obrazovanja u škole. Ministarstvo: Dodatno opterećenje za učenike

Dok, sa jedne strane, postoji mišljenje da su se "vremena promenila" i da mlade treba edukovati o temama iz oblasti seksualnog obrazovanja, resorno ministavrstvo tvrdi da se ove one već obrađuju u srpskim školama

  • 47
Seksualno obrazovanje u skoli Ilustracija: Nikola Jovanović

Da li deca u okviru formalnog obrazovanja imaju priliku da dobiju dovoljno informacija o kategorijama pola i roda, o tome šta je bezbedan odnos, šta su polno prenosive bolesti i ostale informacije koje se tiču reproduktivnog zdravlja čoveka?

Mišljenja roditelja su podeljena, a stav Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je da su ove teme već prisutne i da bi svako novo uvođenje predmeta, iz oblasti seksualnog obrazovanja, bilo "dodatno opterećenje za učenike".

- Smatram da seksualno obrazovanje treba uvesti u redovnu nastavu. Granica se spustila, deca sve ranije imaju seksualne odnose, a nisu svi jednako otvoreni da sa roditeljima pričaju baš sve o tome. Zato bi i roditeljima značilo da znaju da imaju potporu i u školi i da postoji mesto gde deca slušaju tačne i prave stvari o seksu i zaštiti - priča za Telegraf majka M.L.

Na ovoj strani argumentacije je i otac dve devojčice M.M.

- Seks je decenijama unazad važio za tabu temu u podneblju u kom živimo i smatram da su mnoge genereracije žestoko oštećene zbog toga. Delom i zbog toga što mnogi od njih nisu imali od koga da nauče, pa čak i pitaju ono što ih možda interesuje. Pojavom interneta dosta toga se promenilo kada je u pitanju seks. S druge strane, apsolutna dostupnost internetu mogao bi da bude "mač sa dve oštrice" za decu za koju bi najbolje bilo da u nekom ranijem dobu upravo u školi dobiju zdravu bazu koju će, kako budu rasli, pravilno da nadograđuju. Stoga smatram da bi seksualno obrazovanje trebalo da bude zaseban predmet u školama.

Sa druge strane, majka jednog srednjoškolca M.B. smatra da je uvođenje zasebnog predmeta bilo dodatno opterećenje za učenike, ali da je važno raditi na informisanju mladih o ovim temama.

- Ne treba sekusalno obrazovanje uvoditi kao poseban predmet , ali treba posvetiti dodatnu pažnju informisanju mladih, otprilike jednom ili dva puta mesečno - navela je za Telegraf.

Za naš portal, iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, teme koje se tiču seksualnog obrazovanja se već obrađuju u okviru određenih predmeta, ali i vannastavnih aktivnosti.

- Teme iz oblasti seksualnog i zdravstvenog vaspitanja i do sada su prisutne u školskim programima i obrađuju se u okviru nastavnih jedinica različitih obaveznih predmeta, kao i u okviru vannastavnih aktivnosti, izbornih predmeta, fakultativnih aktivnosti, projekata. Zakonom je propisana nedeljna norma časova i ne mogu se uvoditi novi predmeti, a da se ne ukine neki od postojećih. U suprotnom bi svaki novi predmet značio dodatno opterećenje za učenike - navode.

Takođe, dodaju da je Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja propisalo ciljeve obrazovanja i vaspitanja među kojima je i razvoj i praktikovanje zdravih životnih stilova, svesti o važnosti sopstvenog zdravlja i bezbednosti, potrebe negovanja i razvoja fizičkih sposobnosti.

- S obzirom na širinu teme seksualno vaspitanje povezuje različite oblasti, od razvoja higijenskih navika, praktikovanja zdravih stilova života, zdravlja reproduktivnih organa, brige o svom i zdravlju drugih, do partnerskih odnosa.

- Primereno potrebama uzrasta učenika, odgovoran odnos prema zdravlju, pa tako i reproduktivnom, razvija se kroz predmete: priroda i društvo, fizičko i zdravstveno vaspitanje, biologija, građansko vaspitanje. Takođe, u srednjim školama se realizuju kroz fakultativne programe - Zdravstveno vaspitanje - higijena, mentalna higijena, zaštita reproduktivnog zdravlja, bolesti zavisnosti i poremećaji ishrane, promene u pubertetu i adolescenciji i zaštita na radu koje škole planiraju svojim godišnjim planom rada i školskim programima - dodaju iz ministarstva.

Teme iz ove oblasti obrađuju se i kroz druge aktivnosti kao što su časovi odeljenskog starešine, predavanja i radionice koje drže zdravstveni radnici, kao stručnjaci za ovu oblast.

- Takođe, nemali je broj projekata u kojima učestvuju učenici i škole, a koji dodatno podstiču mlade na zdrave životne stilove: Vaspitanje za zdravlje kroz životne veštine (sa Unicef-om) u srednjim školama;

Kreativni rad sa decom na prevenciji zloupotrebe droga (sa Ministarstvom zdravlja); Bezbedno detinjstvo(sa MUP-om) u osnovnim školama; Osnaživanje porodice (Kancelarija UN za borbu protiv droga) .

U AP Vojvodina nekoliko poslednjih godina stotinak škola pod pokroviteljstvom Sekretarijata za omladinu i sport realizuje fakultativni program Zdravstveno vaspitanje o reproduktivnom zdravlju na nivou projektnih aktivnosti uz podršku obučenih trenera, naveli su na kraju iz ministarstva.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Jadran

    4. jun 2022 | 21:59

    Znaju deca da ih nisu donele rode,ali ne znaju da kazu dobar dan...

  • Figaro

    4. jun 2022 | 21:35

    Građansko i veronauka (koji se ocenjuju opisno) nisu opterećenje za učenike, a seksualno obrazovanje bi bilo opterećenje.

  • Bella

    4. jun 2022 | 23:06

    Procitajte od pocetka pazljivo test I shvaticete da vam na mala vrata zele uvesti pitanje roda i pola deteta. Nisam protiv obrazovanja dece iz oblasti seksualnosti, ali da svoje dete oslovljavam sa TO dok ono ne odluci da li je decal ili devojcica, zaboravite.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA