≫ 

Vreme čitanja: oko 6 min.

Piloti Helikopterske jedinice MUP-a noć pretvaraju u dan dok su za druge nevidljivi: Telegraf na takvom letu

Vreme čitanja: oko 6 min.

To čine naočarima za noćno letenje, prilikom izvršavanja posebnih zadataka i operacija a na određenoj visini i kada je ispunjen niz uslova za korišćenje NVG sistema

  • 2

Svaka njihova akcija je događaj. Mi vidimo ono što rade danju, a noću im čak ni zvuk ne čujemo. A, ima ih. Bivaju nevidljivi za druge, ali ne i za sebe. Noć piloti Helikopterske jedinice Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP) pretvaraju u dan. Uz naočare za noćno letenje, odnosno NVG sistem, let u mraku, koji je sam po sebi pun izazova i prepreka, za njih je kao onaj u podne.

Zato, dok većina spava, oni rade, i to, izvodeći nimalo jednostavne zadatke.

Ekipa portala Telegraf.rs ekskluzivno je prisustvovala trenažnom letu u sastavu dva para posada Helikopterske jedinice MUP u noćnim uslovima. Mi smo mogli jedino da se divimo svetlima Beograda, i njegovim obrisima sa visine, a naši piloti su videli svaku zgradu, svaki dalekovod, "putnika" u blizini, jednostavno, sve što se našlo na njihovoj liniji kretanja.

Bolje nego kad gledamo snimak sa nadzorne kamere, i bolje u odnosu na snimak dronom.

- Večeras ste prisustvovali reodovnim letačkim aktivnostima Helikopterske jedinice MUP-a. U pitanju su bili trenažni letovi za produženje trenaže pilota u noćnim uslovima uz upotrebu naočara za noćno letenje, koje se olakšavaju kretanje kroz ambijent. Videli ste, zahvaljujući njima smo uočili i helikopter koji je leteo na 10 metara od našeg - objašnjava za Telegraf.rs pilot instruktor Helikopterske jedinice MUP-a Miloš Milutinović.

U ruci mu je kaciga, a na njoj, mi laici bismo rekli - dvogled. Ali nije...

- Načare koje trenutno držim u rukama zapravo služe da pomognu pilotu da, uslovno rečeno, noć pretvori u dan. Celokupan sistem koji ja sada držim u ruci je deo takozvani NVG sistema a njega pre svega čini helikopter i ovaj sklop ovde koji vidite na pilotskoj kacigi. Ona je deo NVG sistema koji se sastoji od bateri peka, same kacige, nosača u prednjem delu za NVG naočare i samih binokularnih naočara koje se nalaze na prednjem delu kacige - priča Milutinović za Telegraf.rs.

Jasnija slika u prostoru 

Helikopterske jedinice MUP-a, po tipovima helikoptera u svojoj floti, i uz znanje i iskustvo njenih pilota, odavno se vinula  u sam vrh Evrope, i to u prvih pet policijskih helikopterskih jedinica. U floti imaju H215 Super pumu, Airbus H145, Kamova, Sikorskog, Agusta Bel 212, Gazelu izvidnicu, kada govorimo o letu u noćnim uslovima, to čine sa sa H145 i H215 odnosno Super pumom.

- Da bi helikopter bio sertifikovan za let sa jednom ovakvom opremom, on mora da poseduje ambijentalno osvetljenje odnosno osvetljenje kokpita odgovarajućim dijapazonom svetlosti, koji neće narušiti rad ovih naočara. Pored toga što je helikopter sertifikovan i tehnički omogućen za letenje u noćnim uslovima, ove naočare koje su binokularnog sistema uzimaju ambijentalnu svetlost iz sistema u kome se leti, i posredstvom odgovarajućih tehničkih rešenja povećavaju intenzitet svelosti. Samim tim nama daju jasniju sliku u prostoru u kom letimo - objašnjava naš sagovornik, i dodaje da piloti Helikopterske jedinice u okviru svojih priprema vrše analizu te ambijentalne svetlosti da bi znali kakav ambijent mogu da očekuju kada gledaju kroz ove naočare.

Da bi naočare bile najefikasnije, tačnije da bi ceo sistem dobio željenu efikasnost, leti se na visinama do 100 metara iznad terena. A, da bi se koristile mora da budu ispunjeni određeni uslovi.

- Mora da bude azimutni položaj Meseca, zatim da se vidi da li je prisutna oblačnost ili ne, a ako jeste u kom procentu je prisutna, kao i da li ima padavina. Uz prisustvo padavina, naočarima se smanjuje mogućnost da jasno uočimo prepreke kao što su žice dalekovoda, stubovi... Na isti način deluje i vlažnost tla, što je ona veća, veća je i refleksija tla. Kada je magla prisutna, na primer, ne vidi se ništa. Samim tim postoji opasnost od nenamernog ulaska u oblak - navodi za Telegraf.rs komandant Helikopterske jedinice MUP Nenad Nedić.

Ove naočare se koriste za realizaciju posebnih zadataka i operacija, koje treba, kako komandant Nedić objašnjava, da se izvedu na malim visinama.

- Kada želiš da budeš "nevidljiv" za radare - kaže Nedić i dodaje da je nezamislivo noću leteti na visinama do 100 metara bez NVG sistema, s obzirom na to da je rizik preko 80 odsto.

NVG sistem za posebne zadatke i operacije 

Ove činjenice unapred su dale odgovor na pitanje da li svaki let noću mora da bude pomoću NVG sistema. Let pilota ove elitne MUP-ove jedinice, noću je, moguć i bez njih.

- Let helikopterom je noću apsolutno moguć, međutim, za posebne zadatke i posebne operacije koje su dodeljene Helikopterskoj jedinici neophodna je ovakva oprema da bi se ti zadaci izvršili bezbedno i sigurno u uslovima koji nisu baš prikladni za ljudsko oko. Ono sa ovakvim sistemom  može pravilno da oceni prostor u kojem se nalazi.  Naočare se koriste da bi ambijent u kojem vi vršite let dale određenu dozu svetlosti kako biste lakše uočili i prepreke i samu konfiguraciju terena dok letite - kaže Milutinović za Telegraf.rs.

Prema njegovim rečima, NVG sistem helikoptera i naočara je identičan za oba tipa vazduhoplova, ali kaciga odnosno baza na koju se ovaj sistem montira je nešto drugačiji i zavisi od samog tipa helikoptera. Inicijalni NVG trening je univerzalan za sve tipove, a kasnije, kako prelaze sa jednog na drugi tip helikoptera, postoji dodatna obuka koja pomaže pilotu da se lakše adaptira da leti na tom tipu uz upotrebu ovih naočara za noćno letenje.

Komandant Nedić dodaje da na helikopteru postoje svetla koja se koriste tokom običnog noćnog letenja i ona su uočljiva i sa zemlje očima posmatrača, i za čiju upotrebu nije potrebna dodatna oprema.

- Međutim, za izvođenje NVG letenja ta svetla se prebacuju u IR -infra red mod kako bi bila vidljiva samo posadi koja je za komandama helikoptera i uz pomoć NVG naočara. Sa zemlje i iz vazduha, kao što rekoh i kao što ste mogli da vidite, nisu vidljiva golim okom posmatrača - objasnio je za Telegraf.rs komandant Helikopterske jedinice MUP-a Nenad Nedić.

U toku je konkurs za pilote Helikopterske jedinice

Noćno letenje je, inače, deo letačke obuke kroz školovanje za pilote, a svi koji žele da ožive san rada u kokpitu helikoptera, imaju priliku da se do 19. februara prijave na konkurs koji je raspisala Visoka škola strukovnh studija Vazduhoplovna akademija u Vršcu za potrebe Helikopterske jedinice MUP, o čemu je Telegraf.rs već pisao.  

Aleksandar Raičević, pilot instruktor Helikopterske jedinice, kazao je za naš portal da i ovog puta mogu da konkurišu i momci i devojke, a biće primljena dva kandidata.

- Mogu da konkurišu i momci i devojke, koji su završili srednje tehničku školu ili gimnaziju, koji su imali minimum vrlo dobar uspeh, primereno vladanje i imaju odlično poznavanje engleskog jezika - rekao je Raićević nedavno za Telegraf.rs.

Nakon što budu primljeni, kandidate očekuje trogodišnje školovanje. Pored noćnog letenja, u bazi u Vršcu, sa pilotskim poslom upoznaće se i kroz navigacijsko letenje, grupno letenje i tako steći sve osnove.

(Telegraf.rs)

Video: Pilot koji je gasio požar Kamovim: Ovo je bila prva akcija sa njim i prva u urbanom gradskom jezgru

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA