• 2

Zapadni mediji već našli vezu između Rusa i eksplozije u Bejrutu: Odakle je došla "plutajuća bomba"?

Kapetan broda je još 2014. upozorio na opasnost tereta na njemu, nakon što je vlasnik broda pobegao i ostavio posadu kao "taoce na plutajućoj bombi"

  • 2
Rhosus brod, Irina, Igor Grechushkin, eksplozija u Bejrutu

Foto: Profimedia/Sirotencu Liviu/East2West News, REN TV, Društvene mreže, Tanjug/AP

Stotine hiljada ljudi u Bejrutu još uvek ne može da shvati kako je došlo do eksplozije koja je potpuno sravnila luku sa zemljom i uništila veliki deo grada. Sa druge strane, bivšu posadu ruskog broda napuštenog u pristaništu krajem 2013. godine eksplozija nije puno iznenadila.

U utorak uveče lokalni mediji preneli su da je eksploziju izazvalo 2.750 tona amonijum nitrata koji je prebačen sa broda "Rhosus" 2014.

"Rhosus" je plovio pod zastavom Moldavije, ali je navodno bio u vlasništvu ruskog državljanina Igora Grečuškina, rođenog u dalekoistočnoj regiji Habarovsk, s prebivalištem na Kipru. Na brodu je uglavnom bila ruska i ukrajinska posada.

Brod je trebalo da preveze teret iz gruzijske luke Batumi u Mozambik krajem 2013. ali usput je zapao u tehničke probleme i nije prošao bezbednosnu inspekciju u Bejrutu. Kasnije je brod zaplenjen nakon što je vlasnik verovatno ostao bez novca ili želje da plati takse u luci.

U julu 2014. godine kapetan Boris Prokošev upozorio je na opasnost tereta na brodu.

- Mi smo ovde od oktobra, sa teretom amonijum nitrata, eksplozivnom supstancom - rekao je za ukrajinske novine.

Rekao je kako su "napušteni, bez zarade poslednji 10 meseci".

Rhosus brod

Brod "Rhosus" prevozio je opasnu supstancu kada je zaplenjen u luci u Bejrutu Foto: Profimedia/Sirotencu Liviu/East2West News

Ruski medij koji je izveštavao o situaciji imao je naslov koji je danas posebno jeziv: "Članovi posade teretnog broda Rhosus taoci su na plutajućoj bombi".

Prema rečima kapetana Prokoševa, vlasnik broda dugovao je posadi 200.000 dolara plate.

Nakon delovanja ukrajinskih diplomata, lokalne vlasti složile su se da puste petoricu mornara. Ruski kapetan i tri viša ukrajinska člana posade ostali su na brodu - i bilo im je dozvoljeno da putuju kući tek u septembru 2014. godine.

Otprilike u to vreme, vlasti su dozvolile da se opasni teret iskrca na "čuvanje" u skladištu 12 u luci u Bejrutu. Premeštaj je zabeležen u članku koji su u oktobru 2015. napisala dva advokata u "Arest njuzu".

Eksplozivni teret ostao je u luci narednih šest godina, sve do tragičnog događaja u utorak uveče.

Dokumenta koja su procurila u sredu ujutru pokazuju da su vlasti u Libanu bile svesne "ozbiljne opasnosti" koju predstavlja teret.

Bivši mornar: Uslovi su bili loši, vlasnik nije mario za probleme

Članovi posade, koju su činili većinom Rusi i Ukrajinci, ostavili su jezivu poruku na forumu na ruskom jeziku 2012. a koja otkriva koliko su uslovi na brodu bili loši.

Objekti u lošem stanju, izuzetno niske plate i zaostala primanja stalno se spominju u postovima, što je uglavnom poslužilo kao upozorenje kolegama mornarima koji razmatraju ugovore sa kompanijom.

- Oni koji rade na "Rhosusu" treba da dobiju titulu heroja - napisao je jedan mornar.

- Brod nema rashladne komore za skladištenje namirnica, a čak ni glavna kabina nije imala sanitarije - kaže se u poruci.

Semen Nikolenko, koji je radio kao inženjer elektrotehnike na brodu tokom 2012. rekao je da ni brod ni menadžment kompanije nisu bili dobri.

- To je bio moj prvi ugovor, moje prvo iskustvo jedrenja - i gorko - rekao je mornar, koji sada živi na Krimu, za RT.

Vlasnika broda opisao je kao "lukavog" čoveka, koji nije ispunio svoja obećanja.

Brod je imao puno tehničkih problema, uključujući neispravne radare i probleme sa glavnim motorom.

Prema rečima bivšeg mornara, Grečuškin nije puno brinuo o problemima, a popravke je finansirao samo kad su lučke vlasti registrovale nedostatke na brodu.

Neposredno pre dolaska u Bejrut, brod je bio dve nedelje "uhapšen" u Sevilji u Španiji, gde su lučke vlasti prisilile kompaniju da ugradi rezervni generator pošto je samo jedan od brodskih agregata bio u funkciji.

Mornar je bio na brodu duže od sedam meseci, a dao je otkaz pre nego što je brod završio u Bejrutu.

Prema njegovim rečima, kada je brodu zabranjeno dalje putovanje iz luke u Bejrutu, broj članova posade je već bio smanjen zbog "opasne" prirode tereta na njemu.

"Odgovorni će platiti cenu"

Liban je stavio u kućni pritvor sve zvaničnike odgovorne za bezbednost luke u Bejrutu u poslednjih šest godina dok se istražuje kako je došlo do eksplozije.

Politički lideri obećali su da će oni odgovorni za tragediju "platiti cenu", ali carinski zvaničnici su prst uperili u njih, rekavši da su ih više puta upozoravali na opasnost.

Na društvenim mrežama pojavila se i fotografija na kojoj se navodno vidi skladište broj 12 napunjeno amonijum nitratom , visoko eksplozivnom hemijskom supstancom, koja je smeštena u džakove, bez ikakve druge zaštite.

Dok se krivica prebacuje sa jednih na druge, građani Libana svoj bes usmerili su ka političarima, koji su krivi za decenije državne korupcije i lošeg upravljanja, što je odvelo državu u finansijsku krizu.

Mediji prenose kako su carinski zvaničnici tražili od vlasti da ukloni opasan materijal iz hangara jer predstavlja opasnost za grad i da ga preda vojsi ili proda nekoj kompaniji.

(A. M.)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Čiča

    Đilas je to, bre

  • Marko

    Neka malo bolje pogledaju snimke mnogih snimatelja pre eksplozije, i kažu šta je letelo u paru ka mestu požara.Društvena mreža TikTok je puna tih snimaka.

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima