Zašto Gadafijeva "leteća palata" skuplja prašinu u Francuskoj: Tužna sudbina luksuznog Erbasa

Gadafi je, da bi kupio avion, 2006. obezbedio 120 miliona dolara. U avionu je imao spavaću sobu u ogledalima, đakuzi, bioskop... Kada su pobunjenici nakon njegove smrti preuzeli avion usledila je pravna peripetija, zbog koje je letelica i dan danas parkirana na pisti u Francuskoj

  • 21
Moamer El Gadafi

Foot: Profimedia/TASS

Fotografije sa međunarodnog aerodroma u Tripoliju, koje su u avgustu 2011. obiše svet, na neki način su bile simbol pada režima Moamera Gadafija, čoveka koji je čeličnom pesnicom vladao Libijom više od četiri decenije. Pobunjenici su tad zauzeli aerodrom i "osvojili trofej".

Nedugo nakon što je i sam Gadafi uhvaćen, a potom i ubijen, zaplenjen je jedan od njegovih najvećih simbola moći... Meci i geleri su oštetiti trup četvoromotornog aviona Erbas A340-200, ali unutrašnjost je i dalje bila netaknuta.

Stranim novinarima je ubrzo bio omogućen pristup letelici. Dok su ih pratili do zuba naoružani pobunjenici, reporteri su sa čuđenjem gledali šta sve ima unutra, đakuzi, mali bioskop, spavaća soba u staklima i još mnogo toga. Iako je spolja izgledao kao bilo koji drugi putnički avion, luksuzni Erbas je bila Gadafijeva lična leteća palata, piše CNN.

Da li ga popraviti, reciklirati, promeniti mu namenu? Sudbina luksuznog predsedničkog aviona postavila je pred novu libijsku vlast teško pitanje: Šta uraditi sa avionom koji je toliko povezan sa "ekcesima pokojnog diktatora"?

Prvi let za Francusku

 

Jedna od opcija je bila da se izbaci sva luksuzna oprema i da ga ponovo pretvore u regularan putnički avion. To je, između ostalog, urađeno i sa A340 predsednika Tunisa Zine El Abidine Ben Alija, koji je svrgnut sa vlasti nakon talasa protesta koje su potresle arapski svet 2011. U tom slučaju, avion je prodat Turkish Airlines-u. Ovo nije mogao biti slučaj sa Gadafijevim avionom, ali kako god, koja god nova namena da mu bude, trebalo je dosta ulaganja.

Zato je, 2012, bivši predsednički avion, registracije 5A-ONE, prebačen u u Perpignan u Francuskoj, u hangare EAS Industries (sada Sabena Technics), kompanije koja održava avione i koja usko sarađuje sa Air France.

Za razliku od drugi letelica, koje su se našle u unakrsnoj vatri na aerodromu u Tripoliju, i koje su bile otpisane, Gadafijev A340 ostao je u voznom stanju. Ipak, šteta koju je letelica pretrpela tokom borbi nije bila mala, pa je put od 1.500 kilometara Erbas prešao na nižoj visini od uobičajene, sa sve izbačenim točkovima, jer nisu mogli da se uvuku.

Tužbe i kontroverze

 

Kada je avion sleteo u Francusku, usledili su radovi. Letelica je popravljena i prefarbana. Stari znak na repu aviona zamenjen je libijskom zastavom. Avion je 2013. bio spreman da ponovo poleti. Međutim, nije ubačen u komercijalnu upotrebu, već je vraćen libijskoj vladi, da ga koristi za sopstvene potrebe.

Ipak, nije dugo bio u upotrebi. Zbog bezbednosne situacije u Libiji, koja se pogošavala, avion je već u martu 2014. godine vraćen u Perpignan. Ovog puta, međutim, njegovo sletanje na francusko tlo pokrenulo je niz međunarodnih pravnih peripetija, zbog čega je Gadafijeva leteća palata prizemljena i dan danas.

Tužbe i kontroverze prate ovu letelicu gde god da krene. Prvo je 1996. godine data na upotrebu princu Džefriju Bolkijahu, bratu Sultana od Bruneja. Princ tvrdi da je uložio 250 miliona dolara da prilagodi letelicu sebi, pre nego što ju je prodao četiri godine kasnije, u vreme kada su on i njegova porodica već bili osumnjičeni za malverzacije i nenamensko trošenje državnog novca.

Avion je tada došao u ruke princa Al Valida bin Talala, biznismena, milijardera, i člana kraljevske porodice Saudijske Arabije, koji obožava luksuzne letelice. Priča se da je 2007. naručio sebi Erbas A380, VIP verziju superdžamba, koji nikad nije napravljen...

Avion nije dugo ostao kod njega. Uskoro se ovaj A340 ponovo našao na tržištu i tada Gadafi ulazi u priču. Navodno je obezbedio 120 miliona 2006. godine da bi ga kupio. Nakon ovoga, Dad Šarab, biznismenka iz Jordana, tužila je princa Al Valida u Velikoj Britaniji, tvrdeći da je veliki deo njenog novca iskorišćen da se sklopi ovaj posao. Sud u Londonu je 2013. godine presudio u njenu korist, naloživši Saudijcu da joj isplati 10 miliona dolara, plus kamate. To je bio prvi pravni proces povezan sa ovom letelicom.

Uhvaćen u "unakrsnoj vatri"

 

Iste godine kada je Gadafi kupio Erbas, vlada Libije je potpisala ugovor sa kompanijom "Al Kharafi Group", kuvajtskim konglomeratom, oko izgradnje luskuznog rizorta u Tajuri, u blizini Tripolija.

Nije prošlo dugo, a stvari su krenule da se "kuvaju", pa je 2010. godine Libija odlučila da ugovor raskine. Tada je kuvajtska grupacija tužila Libiju na međunarodnom arbitražnom sudu u Kairu, koji je 2013. godine dosudio da Kuvajtu treba da se plati odšteta od 930 miliona dolara, a na osnovu procena koliko bi Kuvajt mogao da zaradi da je projekat završen.

Ovo je bila prva presuda u veoma komplesknom slučaju, u koji su uključeni brojni međunarodni sudovi, a koji traje i dan danas.

Tako se Gadafijev avion još jednom našao u "unakrsnoj vatri", doduše ovog puta u pravnom smislu.

Grupacija Al Kharafi tužila je Libiju i u Francuskoj, pa tako, kada je A340 sleteo u Perpignan, tražili su da avion odmah bude zaplenjen. Međutim, 2015. godine sud u Francuskoj je doneo presudu u kojoj se navodi da letelica, čija je tržišna vrednost u tom trenutku bila 60 miliona, pripada suverenoj državi i samim tim "uživa imunitet".

Kuvajt je uložio žalbu i tako napravio pometnju u pravosudnom sistemu Francuske, pa se slučaj seli iz jednog suda u drugi... U međuvremenu, tačnije 2016. godine, održavanje, popravka i čuvanje letelice iznosilo je tri miliona dolara, pa je u čitavu pravosudnu zavrzlamu ušao i Air France, tražeći naknadu za brigu o "Gadafijevoj letećoj palati". To je, razume se, dodatno zakomplikovalo čitav slučaj.

Cifra koju Air France potražuje samo je rasla sa godinama, a tržišna vrednost ovog, sada već 25 godina starog A340, je nastavila da pada.

Ipak, izgleda da letelicu i dalje redovno održavaju. Krajem 2020. godine pojedinci su videli kako se pale motori Gadafijevog Erbasa. To je redovna procedura sa avionima koji dugo stoje, ali i dalje su u voznom stanju.

U ovom trenutku teško je reći kakva će biti sudbina Gadafijeve "leteće palate". Zanimljivo je da ova letelica nije jedini predsednički avion koji je ostao na "višegodišnjem čuvanju" u Perpignanu. Još dva aviona afričkih predsednika, Boinga 727s, iz Benina i Mauritanije, nalaze se na pisti u Francuskoj.

U januaru ove godine, kraj njih se "parkirao" i Erbas A340, koji koristi predsednik Francuske Emanuel Makron. Ipak, ovaj avion je samo prošao proceduru redovnog održavanja i odleteo je dalje.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA